Saata printerisse

Ettevõtlusliidud esitasid ettepanekud maksejõuetuste vähendamiseks

Eesti Kaubandus-Tööstuskoda ja Eesti Tööandjate Keskliit esitasid neljapäeval justiitsministeeriumile 11 ettepanekut, mis aitavad nende hinnangul kaasa maksejõuetusõigusega seonduvate probleemide leevendamisele.

Kaubanduskoja peadirektori Mait Paltsi sõnul on üheks ettevõtjate murekohaks jätkuvalt ebaausa konkurentsi levik läbi pahatahtlike maksejõuetuste. "Kuigi probleemi ei saa ilmselt täielikult kaotada, peame siiski vajalikuks seda leevendada, seda enam, et sellest on räägitud juba kaua," ütles ta pressiteates.

"Meie ettepanekud annavad justiitsministeeriumile hea lähtekoha, mida võtta aluseks võimalike meetmete väljatöötamisel," ütles tööandjate keskliidu juhataja Toomas Tamsar. "Siiski on tegemist ettepanekutega, mis vajavad kindlasti veel täiendavat analüüsi ning mõjude hindamist," lisas ta.

Koja ja keskliidu hinnangul tuleks korraldada tõhusam järelevalve majandusaasta aruande esitamise kohustuse üle, seejuures panna piirangud äriühingutele, mis pole tähtaegselt aruannet esitanud. "Näiteks seada piirangud hangetel osalemiseks ja peatada majandustegevuse luba kuni aruanne on esitatud," märkisid Palts ja Tamsar pöördumises.

Samuti tuleks lihtsustada äriühingu vabatahtlikku lõpetamist, mille üheks võimaluseks on lubada äriühingu lõpetamise protsessi kiiremini läbi viia kui minimaalselt kuue kuu jooksul.

Kolmas ettepanek puudutab võlgniku vastutust äriühingute jagunemise ja ühinemise protsessis. "Äriühingute jagunemine ja ühinemine ei peaks välistama võlgniku karistusõiguslikku vastutust. Selleks pakume välja erinevaid lahendusi. Näiteks teatud erandlikel juhtudel tuleks keelata äriühingu jagunemine ja ühinemine, näiteks kriminaalmenetluse tagamiseks või kui äriühingul puudub juhatus," leiavad nad.

Huvigrupid soovivad ka maksejõuetusombudsmani institutsiooni loomist, mis hakkaks teostama riiklikku järelevalvet pankrotimenetlustes ja teatud juhtudel võtaks üle pankrotimenetluse kulud. Seeläbi on põhjendatud juhtudel võimalik kindlaks teha maksejõuetuse põhjused ning vajaduse korral ka maksejõuetuse põhjustanud isikud vastutusele võtta.

Ettevõtte asutamise piirang tuleks koja ja keskliidu hinnangul kehtestada füüsilisele isikule, kui isik on juhatuse liige äriühingus, mis ei ole aasta jooksul/ korduvalt esitanud majandusaasta aruannet ja/või jätnud maksuametile esitamata maksudeklaratsioonid.

Tagada tuleks ka, et igal ettevõttel oleks juhatuse liige, sest vastasel juhul võib puududa isik, kes vastutab näiteks pankrotiavalduse esitamise eest, kui ühing on maksejõuetu, märgivad Tamsar ja Palts. Nad pooldavad ka ärikeelu kohaldamise lihtsustamist, sätestades seaduses lahtine loetelu, millal võlgnikust äriühingu juhatuse liikmele pankrotimenetluse ajal ärikeeldu kindlasti kohaldatakse.

Pöördujad tegid veel ettepaneku vara tagasivõitmise tähtaja peatamiseks saneerimisel, sest praeguse korra järgi võib ettevõtja saneerimismenetluse ajal pahatahtlikult vara võõrandada, mida ei ole võimalik järgnevas pankrotimenetluses tagasi võita, sest tagasivõitmise tähtajad võivad möödas olla.

Vältida tuleks ka juhtusid, mil juriidiline isik lõpetatakse ja kustutatakse registrist vaatamata pooleliolevale kohtumenetlusele või õigustatud isiku pikendamise taotlusele pankrotiavalduse menetluse raugemisel, kuna seadus näeb raugemisel ette likvideerimise kahe kuu jooksul.

Lisaks tuleks kontrollima hakata juriidilise isiku aadressi, sest praegu on võimalik ettevõtte juriidiliseks aadressiks määrata asukoht, mida tegelikkuses ei eksisteeri või on tegu maatükiga, kus ettevõte füüsiliselt tegutseda ei saakski. "Pahatihti seda ka tehakse, mistõttu ei suudeta ettevõttele vajalikke dokumente kätte toimetada ning maksejõuetuse eest vastutavaid isikuid üles leida," kirjutasid Palts ja Tamsar.