16.11.2016 Kolmapäev

Raamatupidamise ülevõtmine

Töökoha vahetus on tänapäeval täiesti tavaline sündmus ning raamatupidajad ei ole siin sugugi erand. Artiklis käsitlen raamatupidamise üleandmise praktilist poolt ehk seda, mida tuleks teha, et raamatupidaja vahetus toimuks sujuvalt ja probleemideta.

 Maire Otsus-Carpenter, vandeaudiitor
Maire Otsus-Carpenter, vandeaudiitor Foto: rup.ee

Sise-eeskiri kajastab asjade seisu

Sujuva ülemineku esimene eeldus on korras raamatupidamine. Kui kõik tehingud on järjepidevalt kajastatud, kontode saldod regulaarselt kontrollitud ning vajalikud aruanded õigel ajal esitatud, ei teki raamatupidamise üleandmisega probleeme.

Siin ei ole võimalik üle hinnata raamatupidamise sise-eeskirja rolli. Raamatupidamise seaduse nõue koostada raamatupidamise sise-eeskiri võib tunduda formaalne ja tüütu, kuid tegelikult on selle eesmärk kirjeldada raamatupidamise korraldust ettevõttes.  

Raamatupidamise sise-eeskirjast peab saama juhiseid igapäevaseks raamatupidamiseks ehk ülevaate sellest:

  •   kes midagi teeb;
  •   kes mille eest vastutab;
  •   millised on ettevõttes kasutatavad dokumendivormid;
  •   millise seisuga ja millal keegi mingid dokumendid või aruanded esitab;
  •    milliseid arvestuspõhimõtteid ja millist esitusviisi kasutatakse aruannete esitamisel väljapoole ettevõtet;
  •   kes ja millal organiseerib inventuurid;
  •   millist raamatupidamisprogrammi kasutatakse;
  •   milline on kontoplaan jne.

Sellest, millest uus raamatupidaja peaks tööd alustama ja mida tuleks teha siis, kui tema eelkäija jätab dokumendid üle andmata, saab lugeda varsti ilmuvast ajakirjast Raamatupidamisuudised nr 7, 2016.