09.02.2018 Reede

Maksukorralduse muudatused

Rahandusministeeriumis on valminud maksukorralduse seaduse muutmise eelnõu, mis toob kaasa mitmed muudatused seoses maksustamise protsessidega. Eesti Kaubandus-Tööstuskoda selgitab, mis on muudatuste eesmärk, mis on olulisemad muudatused ja keda need mõjutavad.

Rahandusministeeriumis on valminud maksukorralduse seaduse muutmise eelnõu, mis toob kaasa mitmed muudatused seoses maksustamise protsessidega.
Rahandusministeeriumis on valminud maksukorralduse seaduse muutmise eelnõu, mis toob kaasa mitmed muudatused seoses maksustamise protsessidega. Foto: pixabay.com

Mis on eesmärk?

Muudatused peaks vähendama nii asutuste kui ka ettevõtete halduskoormust ning muutma valdkonna õiguse sisu selgemaks.

Keda mõjutab?

Muudatused mõjutavad kõiki aktiivse majandustegevusega ettevõtteid.

Mis on olulisemad muudatused?

  • Avaldatava maksuvõla määr tõuseb senise 10 euro asemel 100 euroni ning kuni selle piirmäärani ulatuva võlgnevuse puhul saab maksuhaldur väljastada tõendi maksuvõla puudumise kohta.
  • Maksusummasid hakatakse edaspidi ümardama euro täpsusega, mitte enam sendi täpsusega.
  • FIE saab õiguse registreerida oma abikaasa töötamise registris ning tasuda vabatahtlikult tema eest sotsiaalkaitse tagamiseks vajalikku sotsiaalmaksu, kui abikaasa osaleb FIE majandustegevuses.
  • Edaspidi avalikustatakse lisaks tähtajaks tasumata maksusummale ka kõik täitmata kõrvalkohustused ja tasumata summad, mille sissenõudja on maksu- ja tolliamet.
  • Maksuhaldur saab õiguse teha iseseisvalt otsuse maksuvõla kustutamiseks, kui selleks on piisavalt alust, samuti tekib võimalus ajatada maksuvõlga tagasiulatuvalt.
  • Maksuvõla ajatamise korral saab ettevõtja ajatamise tõttu makstavaid intresse lugeda ettevõtlusega seotud kuluks. Sama saab teha ka maksudeklaratsiooni parandamise korral, kui selleks on põhjendatud vajadus. Kui maksudeklaratsiooni parandamise põhjus on tingitud teadlikult valeandmete esitamisest või maksueelise saavutamise eesmärgil esitatud andmetest, siis ei ole lubatud intresse ettevõtlusega seotud kulude hulka arvata.
  • Maksuvõlga saab edaspidi sisse nõuda isikult, kes on selle tegelikult tekitanud. See tähendab, et maksuvõla eest ei vastuta enam ainult juhatuse liige, vaid vastutus võib laieneda ka teistele isikutele, kes on käsitletavad ettevõtte tegeliku juhina, kuid pole kantud registrikaardile.
  • Mõned maksustamisega seotud haldusaktid luuakse edaspidi automaatse arvutiprogrammi abil, ilma ametniku vahetu osaluseta. Automaatseid otsuseid saab teha asjades, mis ei vaja ametniku analüüsi ja sisulisi põhjendusi. Näiteks saab nii vormistada korraldusi deklaratsiooni esitamiseks ja selles puuduste kõrvaldamiseks, otsuseid maksuvõla ajatamiseks, väljastada intressinõudeid, teha sundtäitmise hoiatusi jms. Selliseid otsuseid saab maksuhaldur hakata kinnitama digitaalse templiga.
  • Töötamise registrisse kantavate andmete hulka lisandub edaspidi ka ametinimetus, töö tegemise koht ja tööaja määr.
  • Käibemaksugrupina registreeritud isikute ühise käibedeklaratsiooni esitamisel tekkinud tagastusnõuet saab tasaarvestada teiste sissenõutavaks muutunud maksukohustustega, kui kõik maksugrupi liikmed on sellega nõus.
  • Maksusaladusele juurdepääsu omavate kolmandate isikute ring laieneb. Näiteks saavad eraõiguslikud juriidilised isikud andmetele ligi IT-süsteemide testimise eesmärgil, et katsetada IT-lahenduste toimimist reaalandmetega.

Millal muudatused jõustuvad?

Muudatused jõustuvad 1. jaanuaril 2019.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
right banner 2024 est konference
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255