19.10.2016 Kolmapäev

Kuidas ära tunda petturlikke veebipoode

Petturlike veebipoodide äratundmine ei ole lihtne, ent on mitu võimalust, mida kontrollides võib end halvast ostuotsusest edukalt päästa, kirjutab tarbijakaitseameti Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse jurist Heldin Malmet.

Heldin Malmet, Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse jurist
Heldin Malmet, Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse jurist Foto: Tarbijakaitseamet

Möödunud kuudel on tarbijakaitseameti piiriüleste kaebustega tegeleva osakonna Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse lauale jõudnud mitmeid pöördumisi seoses e-kaubandusega, kus tarbijad kurdavad saamata jäänud kauba, valede kaubaartiklite või tarbija arvates võltsitud toodete üle.

Näiteks tellis tarbija e-poest jalatsid, eeldades, et toode saadetakse talle Suurbritanniast. Saadetis saabus hoopis Hiinast ja sisaldas valesid jalatseid, mis tarbija sõnud on suure tõenäosusega võltsitud. Kauplejaga ühendust saada ei õnnestu, sest vormipõhisele pöördumisele kaupleja ei vasta.

Teisel juhul näiteks tellis tarbija e-poest käekoti ja soovis kasutada oma 14-päevast taganemisõigust. Kaupleja aga ei ole sellega nõus, sest on üldtingimustes väitnud, et tooteid saab tagasi saata vaid siis, kui suurus on vale, tarbija on saanud vale toote või toode on defekte.

Märkimisväärne hulk selliseid pöördumisi puudutab toodete tellimist Euroopa Liidu liikmesriigi (peamiselt Hollandi või Suurbritannia) domeeniga veebilehekülgedelt, mille puhul ei ole teada kaupleja asukohamaad ega muidu kontaktandmeid. Tavaliselt on sellised veebileheküljed majutatud väljaspool Euroopa Liitu asuvatesse riikidesse ning makse suunatud kas Hiinasse või Hongkongi. Veebilehekülg on aga inglise keeles, hinnad on eurodes või naelsterlingites. Nii tekitatakse tarbijale mulje, et tegemist on Euroopa Liidu kauplejaga.

Kontrolli URL-i ehk e-poe veebiaadressi

Kui jääb silma kaup sellisel veebilehel, kust saab väidetavalt soetada bränditooteid, kuid veebiaadress sisaldab selliseid sõnu nagu online, stock, sureme, cheap jms, siis peaks enne ostu sooritamist sellelt veebilehelt tõsiselt kaaluma (näited veebilehtedest: stockmichaelkors, onlinemichaelkors; nikesuperdiscounts jne). Tuntud brändide veebikaupluste aadressid on üldjuhul lihtsad ning kaubamärgile viitavad, mitte lihtsa aadressiga brändi nime sisaldava aadressiga.

Hinda veebilehekülje disaini

Ausa kaupleja veebikauplus on viisakas. Ka ebaprofessionaalse silmaga on võimalik aru saada, et tegemist on kopeeritud logodega. Keeleoskajal on võimalik hinnata ka grammatilist keelekasutust.

Kontrolli veebikaupluse üldtingimusi

Üldtingimustega (Terms & Conditions) on tüütu tutvuda, sest need on tihti väikeses kirjas ja teksti on väga palju.

Enne ostu sooritamist püüa hoomata tähtsamat ning veendu, milline on toodete saatmise, tagastamise ja pretensiooni esitamise õigused (Shipping and Return Policy). Paljude petturlike veebilehekülgede tagastuspoliitika on ebaselge või hoopis olematu.

Kõigis Euroopa Liidu liikmesriikides kehtib interneti, telefoni ning posti teel sõlmitud müügilepingute suhtes 14-päevane taganemisõigus. See tähendab, et tarbija võib ostetud kauba tagastada mis tahes põhjusel, kui ta mõtleb ümber 14 päeva jooksul. Lepingust taganemise tähtaeg hakkab jooksma hetkest, mil tarbija saab kauba kätte, mitte lepingu sõlmimise hetkest alates.

Veendu, et kaupleja on avaldanud oma kontaktandmed

Loomulikult ei soovi petturlikud veebileheküljed, et nendega ühendust võetakse. Seetõttu puuduvad tihti sellistel lehekülgedel kontaktandmed (telefon, e-posti aadress, juriidiline nimi ja aadress). Tavaliselt on võimalik kauplejaga ühendust võtta kontaktvormi alusel, kuid sellisel juhul ei jää tarbijale kontakteerumisest ega pöördumise sisust koopiat.

Mõnel juhul on veebikaupluse e-posti aadressid hotmail või gmail lõpuga. Selline kontaktinfo peaks tarbijaid kindlasti ettevaatusele manitsema.

Toote hind on liiga hea (et olla tõsi)

Kallimate brändide tooted on kallimad ning seda ka suurema allahindluse puhul. Kui toode, mis maksab tavaliselt näiteks 500 eurot, on müügis 50 euroga, tasub olla ettevaatlik.

Küsi kauplejalt koodi saadetise jälgimiseks

Enne ostu sooritamist kontrolli URL-aadressi veebileheküljel http://whois.domaintools.com/, et näha, kuhu ja millal on veebilehekülg registreeritud. Värskelt loodud veebilehekülgede puhul tuleks olla ettevaatlik ning uurida rohkem tausta, sest veebilehekülg võibki olla loodud ainult tarbijatel tellimuste eest raha kätte saamiseks, ilma et kohustusi täidetaks.

Kontrolli makseviisi

Kui ostjal palutakse raha müüjale üle kanda Western Unioni kaudu, on see märk sellest, et tehingu teiseks osapooleks on eraisik! Kui olete kauba eest maksnud krediitkaardiga ja kaup ei ole teieni jõudnud, tasub võtta ühendust oma pangaga, kes saab algatada Charge back protseduuri. See on ainus võimalus Euroopa Liidust väljas asuvalt petturlikult kauplejalt oma raha tagasi saada. Just nii on väga paljud samasuguses olukorras tarbijaid oma raha tagasi saanud.

Eesti Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskus (ECC-Network) saab abistada tarbijaid, kes soetavad kaupu või teenuseid teistelt Euroopa Liidu kauplejatelt. Kaebuste puhul, kus kaupleja on kolmandate riikide kaupleja või kui tegemist on pettusega, nõustamiskeskus kahjuks sekkuda ei saa.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
right banner 2024 est konference