Swedbanki makronalüütiku Maris Lauri tõdemusel oli jaemüügi langus ootuspärane just seetõttu, et euro kasutuselevõtu tõttu muutusid
inimesed raha kulutamisel ettevaatlikumaks. "Uute numbrite ja hindadega
harjumine nõuab aega ning see mõju võib veel tunda olla ka veebruari ja
märtsi müügis."
Kauplused ei pruukinud Lauri sõnul väga selgelt müügilangust tajuda,
kuna hinnatõusu tõttu on nende käibed endiselt kasvutrendil. "Kuid
hinnatõus on kindlasti teine oluline tegur, miks jaekäibe kasv peatus,"
lisas ta.
Lauri selgitas, et siin on väga selge seos – nendes valdkondades, kus
hinnad on enam tõusnud, on ka müük rohkem langenud. "Ehk siis
mootorikütused ja toidukaubad on need kaubagrupid, kus tarbijad püüavad
hinnatõusu tõttu kokku hoida. Ka rõivaste ja jalatsite puhul püütakse
kokku hoida, sest sealgi on hinnad tõusnud."
Viimasel juhul võib analüütiku sõnul küll täheldada, et hinnatõus algas
juba eelmise aasta lõpus ja kuna hooajalised allahindlused paistavad
olevat suhteliselt keskpärased, siis on hinnatase tõusnud ja paistab, et
inimesed peavad seda liialt kõrgeks. Ta lisas, et kindlasti on ka siin
euroga kohandumise mõju tuntav.
Nordea Panga peaökonomist Tõnu Palm märkis, et Nordea hinnangul on
jaemüügi aeglustumine ajutise iseloomuga. Seejuures on tema sõnul
tegemist suures osas sesoonse muutusega, mis oli ootuspärane. "Eurost
lähtuvalt ootasime kerget tagasiminekut jaanuarikuus, mis jääb
lühiajaliseks," ütles ta BNS-ile.
Palm rääkis, et 2010. aasta lõpus toetasid jõulist jaemüügi kasvu kõrge
tarbijakindlustunne ja euro. "Hinnatõusu kartuses varuti kroonide eest
kaupa mõnevõrra rohkem ning jaanuaris on tarbija võtnud aega
kohanemiseks uute hindadega."
Kõige suurem tagasitõmbumine on tema sõnul toimunud toidukaupade,
jookide ja tubakatoodete jaemüügi osas, mida mõjutas suures osas
hinnatõus.
Palm lisas, et Nordea prognoosi kohaselt tarbimine järgmistel kuudel taastub, seejuures jääb kasvu jätkuvalt mõjutama hinnatõus.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM) märkis oma teates
samuti, et suuremamahulisem tarbimine jäi detsembrisse ning jaanuaris
suhtuti kulutamisse juba ettevaatlikumalt. Samas lisas ministeerium, et
kuigi püsivhindades müügimahud langesid, jätsid inimesed kauplustesse
rohkem raha kui aasta tagasi, mida näitab jaekaubandusettevõtete
müügitulu kasv.
Ministeeriumi hinnangul peaksid eurole ülemineku mõjud müügimahtudele
järgnevatel kuudel vähenema, kuid tugevam surve võib tulla üldisest
hinnatõusust. Endiselt on jätkanud kogu maailmas kallinemist nii
toiduained kui ka kütus, mis esmatarbekaupadena mõjutavad tarbijate
ostuvõimalusi ka teiste kaubagruppide lõikes.
Eesti konjunktuuriinstituudi veebruaris korraldatud küsitluse kohaselt
tõusis kaubanduse kindlustunde indikaator 13 punkti võrra, jõudes
viimase kolme aasta kõrgeimale tasemele. Kasvu põhjustas peamiselt
tulevikuootuste tugev paranemine. Samas langes tarbijabaromeeter nelja
punkti võrra. Kehvemaks on muutunud inimeste hinnangud nii enda kui ka
riigi rahanduslikule olukorrale viimastel kuudel, veidi aga paranesid
väljavaated järgnevate perioodide suhtes, teatas ministeerium.
Statistikaameti teatel vähenes jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük
2011. aasta jaanuaris eelmise aasta jaanuariga võrreldes püsivhindades
kaks protsenti, seni on jaemüük püsinud aastases võrdluses kasvutrendil.
Eelmise aasta sama kuuga võrreldes ligi kaks ja pool aastat kestnud
jaemüügi langus jaekaubandusettevõtetes pöördus 2010. aasta septembris
kasvule, mis jätkus ka oktoobris, novembris ja detsembris. Tänavu
jaanuaris langes jaemüük aga taas. Statistikaamet märkis oma teates, et
jaanuari jaemüüki võis mõjutada ka euro tulek – mitmete kaupade ostud
sooritati detsembris kroonide eest ja piirati oste jaanuaris.
BNS