"Vaatamata
asjaolule, et just viimastel aastatel on ülalmainitud ilmingud
oluliselt sagenenud, võime siiski väita, et tegemist on kas
üksikjuhtumitega või on tegemist ühtede ja samade ehitusfirmade
käekirjale vastava korduvtegevusega. Kogu turule üksikute negatiivsete
näidete põhjal hinnangut anda on meelevaldne, sest enamiku
ehitusettevõtjate jaoks lepingute täitmine ja tööde kokkulepitud
tähtajaks lõpetamine probleeme ei valmista," seisab ehitusettevõtjate
liidu avalduses.
Samas möönas liit, et hangete puhul ei ole alati kõik mustvalge. "Selles
protsessis on rohkem kui üks osapool ja mitte alati ei ole lepingu
lõpetamises süüdi ehitaja."
Liidu hinnangul võib ebaõnnestunud riigihanked suures plaanis liigitada
kaheks. Osa hankeid ebaõnnestuvad, kuna hankija on hanke ebapiisavalt ja
ebaprofessionaalselt ette valmistanud. Teine osa hankeid ebaõnnestub
aga ehitajapoolse teadliku alapakkumise tõttu.
Hangete halva ettevalmistuse vältimiseks tuleks liidu hinnangul
korrastada ja kaasajastada seadusi, et seada ka hangete korraldamisele
selgemad kriteeriumid ja täpsemad nõuded. Selles osas on liit
seaduseloojatele oma konkreetsed ettepanekud ka esitanud.
Eesti Ehitusettevõtjate Liidu teatel esineb ka juhtumeid, kus
hinnapakkumine on koostatud selliselt, et esimesena tehtavate tööde
hinnad on tunduvalt kõrgemad kui projekti hilisemas faasis tehtavad
ehitustööd. See lubab oletada, et ehituse omahinna miinus on peidetud
just ehituse hilisemasse järku.
Varem või hiljem hakkab sellise lepinguga töövõtja tellijale väidetava
hinnatõusu osas tingimusi esitama ja kui selgub, et tellija pole
kallinemisega nõus, siis akteeritakse seni tehtud tööd ja otsitakse
võimalus lepingu lõpetamiseks, selgitas liit.
Kuna aga suur osa projekti kasumist oli peidetud hinnatabeli esimesse
otsa, võib töövõtja vaatamata trahvisanktsioonidele lepingust kahjumita
väljuda. Järelejäänud summadega pole võimalik enam objekti lõpuni
ehitada ja kaotajaks jääb liidu selgitusel tellija. Selliseid juhtumeid
tuleb liidu hinnangul käsitleda kui ehitusturu "solkimist" ja liit
võitleb enda teatel selle nähtuse vastu täie rangusega.
Liit soovitab ehitustööde tellijatel mitte sõlmida selliste pakkujatega
kompromisskokkuleppeid, mis võimaldavad ehitajal lepingust minimaalse
kahjuga väljuda.
Liit viitas ka riigihangete seaduse sättele, mille kohaselt on hankijal
kaalutlusõiguse rakendamisel võimalik kõrvaldada hankemenetlusest
pakkuja või taotleja, kelle suhtes või kelle esindaja suhtes on kutse-
või ametiliidu aukohtu otsusega või muul sellesarnasel alusel tõendatud
raske süüline eksimus kutse- või ametialaste käitumisreeglite vastu.
"Kui näete vajadust tulevikus vastavat kaalutlusõigust kasutada, et
piirata ülalpool kirjeldatud käitumisega ettevõtete osalemist
ehitustööde riigihangetel, siis kinnitame, et vastavalt teie vajadusele
oleme soovi korral valmis andma teie poolt tuvastatud
riigihankelepingute rikkumiste puhul liidupoolseid hinnanguid," pöördus
ehitusettevõtjate liit ehitushangete korraldajate poole.
BNS