Eelnõuga kavandatakse kaht põhimõttelist muudatust:
- Raamatupidamise Toimkonna juhendeid hakatakse kehtestama rahandusministri määrusega, mis muudab juhendid kohustuslikuks õigusaktiks,
- rahandusministeerium soovib kehtestada väikeettevõtetele lihtsustatud aastaaruande koostamise võimaluse.
Raamatupidamise Toimkonna juhendite rahandusministri määrusega kehtestamise eesmärk on kõrvaldada Raamatupidamise Toimkonna juhendite (edaspidi RTJ) kehtestamise regulatsiooni vastuolu Eesti Vabariigi põhiseadusega. Samal ajal sisaldab seaduse muudatuste eelnõu ka punkti, mille kohaselt tegevjuhtkond, jõudes järeldusele, et raamatupidamise seaduse või RTJ-de mõne sätte järgimine takistab õigesti ja õiglaselt kajastada raamatupidamiskohustuslase finantsseisundit, majandustulemust ja rahavoogusid, võib sellest sättest kõrvale kalduda, selgitades raamatupidamise aastaaruande koostamisel kasutatavaid arvestuspõhimõtteid kirjeldavas lisas kõrvalekaldumise põhjusi.
Väikeettevõtete aruandluskoormuse vähendamine tuleneb Euroopa Komisjoni kavast majandust elavdada, kohustuseks võeti vähendada väikeste ja keskmise suurusega ettevõtjate ning mikro-majandusüksuste halduskoormust.
Aruandluskohustus lihtsustub raamatupidamiskohustuslastel, kelle müügitulu on alla 3 miljoni kooni ja bilansimaht alla 1,5 miljoni krooni. Lihtsustatud aruanne on uute reeglite kohaselt riigile (äriregistrile) esitatud aruanne, mis koosneb vaid põhiaruannetest.
Lisaks juba kavandatud seadusemuudatustele on teada, et 15.09.2010 kinnitatud rahvusvaheliste auditeerimisstandardite tõlgetes on kasutatud mõnevõrra erinevat terminoloogiat, kui seda tehakse kehtivas raamatupidamise seaduses ja Raamatupidamise Toimkonna juhendites. Tundub loogiline, et auditeerimise ja raamatupidamise valdkonna sõnakasutus muudetakse sarnaseks, kui sisuliselt räägitakse samast asjast. Majandusaasta aruande taksonoomiat veel täiendatakse, mis võib samuti põhjustada mõningaid täiendusi aruande esitlusviisi puudutavates raamatupidamisreeglites.
Eelnev on vaid informeerimiseks, et üht-teist võib veel enne selle aasta lõppu arvestusvaldkonnas (sh raamatupidamisvaldkonnas) muutuda. Seaduse eelnõu ei ole Riigikokku veel jõudnud. Millises ulatuses ja mida muudetakse, on raske prognoosida.
Kaido Vetevoog,
partner
Audiitorbüroo Baker Tilly Baltics
Artikli mahukamat versiooni saab lugeda peagi ilmuvas Raamatupidamisuudiste 6. numbris.