Riigikontroll hindas auditis, kas õigusaktide seletuskirjadest, mille
valitsus on esitanud Riigikogule, selgub Riigikogu liikmete ja
avalikkuse jaoks, millised on seaduse võimalikud tagajärjed. Auditi
tulemusel leidis Riigikontroll, et üheski auditeeritud seletuskirjas ei
olnud analüüsitud õigusaktiga kaasnevat mõju ettenähtud ulatuses ega
oodatava põhjalikkusega. Ka Euroopa Liidu õigust ülevõtvate õigusaktide
eelnõude olukord ei olnud mõjude hindamise poolest märkimisväärselt
parem.
Vaid pooltes mõjuhinnangutes oli teatud määral püütud hinnata õigusakti
mõjusid rahas. Seejuures oli nii tulusid kui ka kulusid hinnatud vaid ca
10% seletuskirjades. Kui õigusaktide rahalist mõju ei arvestata, võib
õigusakti täitmine tekitada hiljem kodanikule, ettevõtjale või riigile
arvatust suuremaid kulutusi.
Riigikontrolli analüüs näitas, et rohkem kui pooltes seletuskirjades ei
olnud esitatud mõjusid riigieelarvele või oli piirdutud viitega, et
täiendavaid kulusid riigieelarvele ei kaasne või et seaduse vastuvõtmine
ei põhjusta riigile lisakulutusi. Selline olukord paneb muretsema, sest
enamik riigieelarve rahast kulub just õigusaktide täitmiseks.
Kesine mõjude analüüs muutub tõsiseks probleemiks, kui õigusaktide
jõustamisega kiirustatakse ega mõelda läbi vajalikke rakendustegevusi.
Riigikontroll leidis, et üle 2/3 vaadeldud õigusaktide puhul jäi
õigusakti rakendajatel ettevalmistusteks aega seaduse avaldamisest kuni
jõustumiseni vähem kui kaks kuud, neist pooltel juhtudel alla ühe kuu.
Kiirustamine õigusaktide jõustamisel on ka üheks põhjuseks, miks
paljudel Riigikontrolli analüüsitud õigusaktidel puudusid jõustumise
päeval vajalikud rakendusaktid.
Justiitsministeerium kui mõjude hindamise korralduse eest vastutaja on
olnud mitmest auditi käigus ilmnenud probleemist teadlik juba aastaid.
Justiitsministeerium on pööranud oma tähelepanu viimase kolme aasta
vältel eelkõige poliitilise deklaratsiooni „Õiguspoliitika arengusuunad
aastani 2018“ väljatöötamisele ning jätnud unarusse õigusmõjude
analüüsimisel tekkinud praktilistele küsimustele vastuste otsimise ja
mõjuanalüüside kvaliteedikontrolli juurutamise.
Riigikontrolli tulemusauditi osakonna peakontrolör Tarmo Olgo kinnitusel
pole õigusaktide mõju analüüsimine lihtsalt tehniline formaalsus ja
tüütus, millega tuleb seaduste loomise käigus tegeleda. „Riigikontroll
tuvastas auditi jooksul selliseid seaduseelnõusid, kus teatud
valdkondades mõjuhinnangud üldse puudusid või oli õigustatud ainult
valitud reguleerimise viisi. Tasakaalustamata, subjektiivne ning kesine
mõjude hindamine toob kaasa seaduse rakendamise probleemid, soovimatud
tagajärjed ja ettearvamatud kulud. Sellised seosed tulevad taas ning
taas esile Riigikontrolli tulemusauditites,“ sõnas Olgo. Peakontrolöri
sõnul on positiivne, et valdava osa Riigikontrolli auditis tehtud
tähelepanekute ning soovitustega on auditeeritud nõus.
„Justiitsministeerium peaks sellist valitsuseülest üksmeelt ära kasutama
ja asuma aktiivselt Riigikontrolli soovitusi ellu viima,“ märkis Olgo.
Mõjude hindamise probleeme aitab vähendada, kui seaduste väljatöötamisse
kaasata läbimõeldult ja tasakaalustatult huvirühmad. Riigikontroll
leidis, et mitte alati ei ole kaasatud kõiki huvirühmi, keda seadus
puudutab, ning kaasamise põhimõtted ei ole alati selged. Eriti teravalt
on kaasamise probleem paistnud silma just Euroopa Liidu õiguse
ülevõtmisel, sest huvirühmadel ei ole olnud võimalik tutvuda asjakohase
infoga õigusaktide väljatöötamise ning riigi seisukohtade kujundamise
etapis.
Vähe hinnatakse õigusaktide mõju Riigikontrolli hinnangul seetõttu, et
õigusaktide väljatöötajatel napib oskusi hinnata kõikides ettenähtud
valdkondades mõjusid ja sageli on selleks liiga vähe aega. Uuringute
tellimiseks väljastpoolt ministeeriumi aga raha ei jätku. Mõjud jäävad
välja selgitamata, sest mõjuhindamise reeglite täitmist kontrollitakse
puudulikult.
Riigikontrolör Mihkel Oviir kommenteeris auditi tulemusi järgmiselt:
„Õigusaktide mõju hindamise probleemidel ei ole ühte kindlat põhjust või
üht kindlat inimest, kes oma tööga hakkama ei ole saanud. Jätkuv
kiirustamine seaduste väljatöötamisel ja menetlemisel ning sellest
tulenev ministrite vähene huvi mõjuhinnangute vastu on teinud
võimalikuks olukorra, kus näiteks majandusvaldkonda reguleeriva
õigusakti seletuskirjas ei pruugi olla kirjas midagi konkreetset selle
majandusliku mõju kohta. Samuti tuleks siin Riigikogu liikmetel
iseendale otsa vaadata. Kuigi eelmine Riigikogu võttis üksmeelselt vastu
poliitilise deklaratsiooni parema õigusloome saavutamiseks, vaadatakse
konkreetsetel juhtudel seaduste eelnõusid menetledes puudulikele
mõjuhinnangutele läbi sõrmede. Siin võiks lahenduseks olla see, kui ka
Riigikogu juhatus koos komisjonide esimeeste ning Riigikogu Kantselei
ekspertidega mõtleksid läbi, kuidas parandada õigusaktide mõju
analüüsimist. Seda ikka selleks, et seadusandja teaks, millised
tagajärjed on tema otsusel.“