Page 13 - KARISTUSHINNANGUD
P. 13




4. Karistuse eesmärgid
justkui jääks siis karistuseta) ning ka arusaamatu, 

justkui karistusest pääsemisena.


Karistuse peamise eesmärgi osas olid elanikud ja 120 99 99 
93 96 100
93 86 82 96
94 90 94
menetlejad ühte meelt: karistuse eesmärgiks on 71
80 
60 
reageerimine ehk konkreetse kurjategija karistamine 40 
20
rikkumise eest. Seda nimetasid esimese eesmärgina 0
st
e a i
kõik vastajad: 96% elanikest, 99% politseinikest ja da k a set jat eeta nulud u
ija omärg
prokuröridest ning 93% kohtunikest. Edasine järjestus eri ehadetegise vataathjna egma gaj
geoleristkreatmiKornaekitkaPanjattta
erineb mõnevõrra. Kohtunikke eristab teistest eatekaonurjkukantkurõiseo 
Rkkrikmt
rühmadest see, et keskmiselt hindavad nad kõiki 
Elanik
Politseinik
Prokurör
Kohtunik
loetletud karistuse eesmärke mõnevõrra 

vähemtähtsaks kui teised rühmad. Samas näitab 
Joonis 2.
Mõned olulisemad karistuse 
uuring, et karistuse eesmärke nähakse pigem 
teineteist täiendavatena, mitte teineteist eesmärgid, % nendest, kes pidasid antud 
eesmärki väga oluliseks või oluliseks.
välistavatena, kuna vastajad pidasid suuremat osa 

loetletud eesmärkidest oluliseks. Ka mujal on 
100
85
täheldatud inimeste soovi, mille kohaselt karistus 75
75
71
 80
67
69
63
täidaks mitmeid eesmärke, vahel isegi vastuolulisi 50
 60
(Doble, 2011: 163). Kõigi uuritud gruppide jaoks on  40
karistuse eesmärgid seotud konkreetse isiku teole 
 20
reageerimisega: et kurjategija mõistaks teo tagajärgi 
  0
ning hoiduks edasistest rikkumistest. Kurjategija Lepitada osapooled, kui ohver Olla hoiatuseks teistele 
seda soovib
isoleerimine ja selle läbi ühiskonna kaitsmine oli 
Politseinik Prokurör
Kohtunik Elanik
oluline nii elanike kui kohtunike jaoks. Mitmel juhul oli 

oluliseks ka kannatanule kahju korvamine.
Joonis 3.
Vähemolulised karistuse eesmärgid, % 

Kohtunike ja elanike jaoks on karistuse oluliseks nendest, kes pidasid antud eesmärki väga 
eesmärgiks ka kurjategija isoleerimine, et sellega 
oluliseks või oluliseks.
kaitsta ühiskonda – mõlemal juhul (kohtunikel 

tähtsustelt kolmas, elanikel neljas). Kui elanike puhul Eesti uuringu tulemused sarnanevad karistuse 

on isoleerimine ehk vangistamine mõneti loogiline eesmärkide osas mujal tehtud uuringutega. Näiteks 

karistuse eesmärk, arvestades nende teistest USAs ja Kanadas läbi viidud küsitlused näitavad, et 
karistuse esmaseks eesmärgiks peetakse kurjategija 
karmimaid karistushinnanguid, siis kohtunike puhul on 
karistamist vastavalt kuriteo raskusele, samuti on 
sellise eesmärgi etteotsa sattumine üllatav. Samas 
protsentuaalselt peab isoleerimist tähtsaks 92% eesmärgiks edasiste kuritegude toimepanemise 

elanikest, 91% politseinikest, 86% prokuröridest ja takistamine, samas kui ohvri ja kurjategija 

79% kohtunikest.
rehabilitatsioon on teisejärgulised eesmärgid (Doble, 

2011: 150-152). Eesti inimeste ja professionaalide 
Kõige vähemtähtsaks peavad politseinikud ja elanikud suhteliselt madal toetus taastavale õigusele, nt 

osapoolte lepitamist (67% ja 69%), prokurörid ja lepitamisele, võib tuleneda nende madalast 

kohtunikud teistele hoiatuseks olemist (63% ja 50%). teadlikkusest taastava õiguse põhimõtetest. Taastav 

Ilmselt politseinike väiksem usk osapoolte lepitamisse õigus sisaldab kolme tingimust: süüdlane võtab oma 
tuleneb nende vahetust kogemusest kurjategijatega, 
teo eest vastutuse ja vabandab, ohver osaleb 
mistõttu nende usk inimeste omavahelisse rahulikku 
protsessis ning väljendab oma soove, tulemus aitab 
arvete klaarimisse on väiksem. Elanike jaoks aga võib parandada ja taastada ohvri olukorda (Roberts & 

lepitamine karistuse alternatiivina tunduda kas liiga Hough, 2005).

uudne või ebaõiglane ohvri seisukohalt (et kurjategija


13






   11   12   13   14   15