Page 12 - KARISTUSHINNANGUD
P. 12
seadusi muudetakse), siis johtub usalduse näitajast
see, et kui eesmärgiks seatakse kurjategijate
rehabiliteerimine ja leebem kohtlemine, siis poliitikute
usaldamine võib selles mängida olulist rolli. Üheks
selgituseks võib olla seegi, et kui inimesed usaldavad
poliitikuid, siis eeldatakse automaatselt, et nad teevad
ka õigemaid otsuseid. See ei tähenda, et rahvas pimesi
usuks seda, mida poliitikuid ütlevad või teevad, vaid
säilitades terve küünilisuse, samas nende otsuseid
laias laastus siiski usaldades. Teisisõnu eeldatakse, et
poliitikud tahavad parimat erinevate
ühiskonnaliikmete jaoks. Lisaks, rahvusvahelistes
uuringutes ohtralt kajastatud karistuslik populism, mis
tähistab poliitikute soovi olla kurjategijatega karm, et
vastata rahva „õiglustundele“, on kaasa toonud
ebaefektiivse karistusreformi ja karistuste
karmistamise mitmetes riikides (Roberts & Hough,
2011; Garland, 2000; Tonry, 1999; Vermeule, 2008 ) –
nähtus, mida Eesti puhul siiani uuritud ega täheldatud
pole. Peamised põhjused, mis näiteks Anglo-Ameerika
riikides on mõjutanud avalikku arvamust, on inimeste
turvatunde puudumine ja taju, et kuritegevus on süüdi
turvatunde puudumises, samuti hirmu ja ohutunde
transformeerumine vihaks ja kättemaksuks
(Indermaur & Hough, 2011: 201). Need tunded
omakorda on mõjutanud poliitikute tegevust
karistuste karmistamisel.
12