Page 12 - KARISTUSHINNANGUD
P. 12




seadusi muudetakse), siis johtub usalduse näitajast 

see, et kui eesmärgiks seatakse kurjategijate 

rehabiliteerimine ja leebem kohtlemine, siis poliitikute 

usaldamine võib selles mängida olulist rolli. Üheks 
selgituseks võib olla seegi, et kui inimesed usaldavad 

poliitikuid, siis eeldatakse automaatselt, et nad teevad 

ka õigemaid otsuseid. See ei tähenda, et rahvas pimesi 

usuks seda, mida poliitikuid ütlevad või teevad, vaid 

säilitades terve küünilisuse, samas nende otsuseid 

laias laastus siiski usaldades. Teisisõnu eeldatakse, et 
poliitikud tahavad parimat erinevate 

ühiskonnaliikmete jaoks. Lisaks, rahvusvahelistes 

uuringutes ohtralt kajastatud karistuslik populism, mis 

tähistab poliitikute soovi olla kurjategijatega karm, et 

vastata rahva „õiglustundele“, on kaasa toonud 

ebaefektiivse karistusreformi ja karistuste 
karmistamise mitmetes riikides (Roberts & Hough, 

2011; Garland, 2000; Tonry, 1999; Vermeule, 2008 ) – 

nähtus, mida Eesti puhul siiani uuritud ega täheldatud 

pole. Peamised põhjused, mis näiteks Anglo-Ameerika 

riikides on mõjutanud avalikku arvamust, on inimeste 

turvatunde puudumine ja taju, et kuritegevus on süüdi 
turvatunde puudumises, samuti hirmu ja ohutunde 

transformeerumine vihaks ja kättemaksuks 

(Indermaur & Hough, 2011: 201). Need tunded 

omakorda on mõjutanud poliitikute tegevust 

karistuste karmistamisel.







































12






   10   11   12   13   14