Kohaliku omavalitsuse üksustel on praktikas tekkinud probleeme jätkuvalt riigi omandis olevate ehk reformimata maatükkide maksustamishinna määramisel. Kuna õigusaktides ei ole sätestatud reformimata maa maksustamishinna määramise metoodikat, on kohalikud omavalitsused määranud maatükkidele maksustamishinnad erinevatel alustel.
Tagamaks reformimata maade ühetaolise maksustamine, sätestatakse eelnõus, et enne maa maakatastris registreerimist arvutatakse maatüki maamaks sihtotstarbeta maa maksustamishinna alusel.
Samuti on eelnõu eesmärk tagada maamaksu arvutamiseks vajalike andmete ühetaoline esitamine, kvaliteet ning kontrollitavus. Seetõttu sätestatakse omavalitsustele kohustus esitada alates 2015. aastast Maksu- ja Tolliametile maamaksu arvutamiseks vajalikud alusandmed maamaksu infosüsteemi kaudu.
Maamaksu infosüsteemi kogutakse maamaksu arvutamiseks vajalikud andmed teistest andmekogudest, milleks on rahvastikuregister, kinnistusraamat, maakataster, ehitisregister, äriregister, riigi kinnisvararegister ning aadressiandmete süsteem, ja luuakse keskkond maamaksu alusandmete kontrollimiseks, sisestamiseks ja muutmiseks. Pärast alusandmete kontrollimist ja vajadusel täiendamist saavad omavalitsuse üksused andmed infosüsteemi kaudu esitada Maksu- ja Tolliametile.
Maamaksu infosüsteemi kasutusele võtmisel ei ole omavalitsustel vaja enam teha kulutusi maamaksu arvutamiseks vajalike andmete kogumiseks ja haldamiseks loodud infosüsteemide töös hoidmiseks ning arendamiseks.
Kuna kehtivas seaduses on avalikus kasutuses oleva maa mõiste jäetud defineerimata, siis on selle sisustamine tekitanud kohalike omavalitsuse üksustes segadust. Eelnõuga sätestatakse seaduses sõnaselgelt avalikult kasutatavate maade loetelu. Nendeks on avaliku veekogu, avalikult kasutatava veekogu ja avalikult kasutatava tee alune maa. Samuti maa, millel on üldkasutatava maa sihtotstarve.
Seadus jõustub 1. jaanuaril 2015. aastal.