Eesti Kaubandus-Tööstuskoda sai täna Rahandusministeeriumilt kinnitava kirja, et Tallinnas alates juunikuust kehtestatav müügimaks on vastuolus Euroopa Nõukogu aktsiisidirektiiviga.
„Euroopa Kohus on kohtuasjas C-434/97 kinnitanud, et Euroopa Nõukogu
direktiivi 92/12/EMÜ artikli 3 lõike 2 alusel võib täiendavat kaudset
maksu kohaldada aktsiisikaubale vaid erieesmärgi korral. Kohtuasja
kohaselt ei saa täiendava kaudse maksu erieesmärgiks pidada maksutulude
suurendamise eesmärki.“ Seetõttu leiab Kaubanduskoda ja
Rahandusministeerium kinnitab, et Tallinnas kehtestatav müügimaks ei ole
kooskõlas direktiivi artikli 1 lõikes 2 nimetatud erieesmärgi nõudega
täiendavalt kehtestatavale kaudsele maksule.
Euroopa Nõukogu aktsiisidirektiivi kohaselt võivad liikmesriigid
erieesmärkidel maksustada aktsiisikaupa täiendavate kaudsete maksudega,
kui kõnealused maksud on kooskõlas aktsiisi või käibemaksu suhtes
kohaldatavate ühenduse maksueeskirjadega maksubaasi määramise, maksu
arvutamise, sissenõutavuse ja järelevalve kohta, arvestades, et nende
eeskirjade alla ei kuulu maksuvabastusi käsitlevad sätted.
Tallinna Linnavolikogu 17. detsembri 2009. a määruse nr 45 “Müügimaks
Tallinnas” § 42 lõike 1 alusel on kauba müügimaksuga maksustatav väärtus
kauba müügihind ilma käibemaksuta. Müügimaksu määr on 1% kauba
maksustatavast väärtusest. Määrusest või selle kohta antud selgitustest
ei selgu, et maksul oleks muu eesmärk kui maksutulude suurendamine.
Rahandusministeeriumi kirjaga on võimalik tutvuda Kaubanduskoja
veebilehel
Eesti Kaubandus-Tööstuskoda koos teiste ettevõtlusorganisatsioonidega on
korduvalt välja toonud müügimaksu kehtestamisega kaasnevaid riske,
puuduseid õigusselguses ja selle vastuolu Põhiseaduse ja Euroopa Liidu
direktiividega ning on jätkuvalt seisukohal, et Tallinn ei tohiks alates
1. juunist müügimaksu rakendada. Rahandusministeeriumi tänane vastus
kinnitab meie seisukohti veelgi ning on tõestuseks müügimaksu
kehtestamise õiguslikele probleemidele, mida Tallinn on püüdnud seni
eitada. Loodame, et tänase info valguses on võimalik võtta vastu kiireid
samme nii kohaliku omavalitsuse kui ka riigi tasandil ja müügimaksu
regulatsiooni tervikuna muuta või kehtetuks tunnistada.