Sisukord
2. Tööandja sotsiaalmaks
2.1. Maksustamisperiood, maksumäär, maksumaksja
2.2. Tööandja sotsiaalmaksu objekt
2.3. Tööandja sotsiaalmaksu minimaalne kohustus
2.3.1. Üldreegel
2.3.2. Üldreegli erandid
2.4. Sotsiaalmaksuga mittemaksustatavad väljamaksed
2.5. Töövõimetuspensionit saava töötaja tööandja sotsiaalmaksusoodustus
2.6. Tööandja sotsiaalmaksu deklareerimine ja tasumine
3. Füüsilisest isikust ettevõtja (FIE) sotsiaalmaks
3.1. Õiguslik regulatsioon
3.2. FIE sotsiaalmaksu üldpõhimõtted (maksustamisperiood, maksumäär, maksumaksja, maksuobjekt)
4. Riigi, valla või linna sotsiaalmaks
4.1. Õiguslik regulatsioon
4.2. Riigi või kohaliku omavalitsuse sotsiaalmaksu põhiaspektid
5. Sotsiaalmaksu laekumine, andmete väljastamine
6. Sotsiaalmaksu rahvusvaheline aspekt
6.1. Sotsiaalmaksuseaduse kohaldamine
6.2. Rahvusvaheliste sotsiaalkindlustuslepingute kohaldamine
6.3. Euroopa Liidu õiguse kohaldamine
6.3.1. Liikmesriigi territooriumil töötav isik
6.3.2. Lähetatud töötajad
6.3.2.1. Töötaja lähetamise pikendamine
6.3.3. Töötamine kahes või enamas liikmesriigis
Sotsiaalmaksuseadus (SMS) kehtib alates 2001. aasta 1. jaanuarist.
SMS-i § 1 sätestab sotsiaalmaksu mõiste:
„Sotsiaalmaks
on pensionikindlustuseks ja riiklikuks ravikindlustuseks vajaliku tulu
saamiseks maksumaksjale pandud rahaline kohustis, mis kuulub täitmisele
käesolevas seaduses ettenähtud korras, suuruses ja tähtaegadel."
Sotsiaalmaksu põhiaspektid
Riiklik maks
Sotsiaalmaks on riiklik maks. Sotsiaalmaksu administreerib alates 1999. aastast riiklike maksude haldur – Maksu- ja Tolliamet, kes ühildab sotsiaalmaksu kogumise tulumaksu, kohustusliku kogumispensioni makse ja töötuskindlustusmakse administreerimisega (ühine maksudeklaratsiooni vorm TSD).
Teistest riiklikest maksudest (nt tulumaksust) erineb sotsiaalmaks selle poolest, et:
- sotsiaalmaks on sihtotstarbeline maks. Sotsiaalmaksust rahastatakse solidaarsuspõhimõttele tuginevat sundkindlustust ehk riikliku pensionikindlustust (I sammast) ja ravikindlustust ning osaliselt ka kohustusliku kogumispensioni (II sammas).
- sotsiaalmaks sisaldab kindlustuselementi. Kindlustustegevuse seaduse § 10 lõike 1 kohaselt on sundkindlustuseks selline kindlustus, mille puhul isikul on seadusega sätestatud kohustus tasuda kindlustusmakset või -maksu ja hüvitamise kohustus on pandud riigile või muule isikule. Siinjuures on oluline, et sundkindlustuse makse ja riikliku maksu mõisted on üksteisest eristatavad, maksu mõistest tulenevalt otsene vastutasu maksumaksja jaoks puudub. Maksukorralduse seaduse (MKS-i) § 2 sätestab maksu mõiste, mille kohaselt maks on seadusega või seaduse alusel valla- või linnavolikogu määrusega riigi või kohaliku omavalitsuse avalik-õiguslike ülesannete täitmiseks või selleks vajaliku tulu saamiseks maksumaksjale pandud ühekordne või perioodiline rahaline kohustus. See kuulub täitmisele seaduse või määrusega ettenähtud korras, suuruses ja tähtaegadel ning sellel puudub otsene vastutasu maksumaksja jaoks. Selleks, et saada sotsiaalkindlustushüvesid, peaks iga töövõimelise isiku eest olema panustatud ehk makstud sotsiaalmaksu. Arvestatud (töötaja) või makstud (füüsilisest isikust ettevõtja (FIE)) sotsiaalmaksust sõltub inimeste pensionide suurus. Samuti sätestatakse sotsiaalmaksu kuumääraga väikseim baassumma, millelt sotsiaalmaksu tasumine on üheks ravikindlustuskaitse tekkimise aluseks.
Isikustatud maks
Alates
1999. aastast peetakse sotsiaalmaksu osas personaalset arvestust iga
kindlustatava kohta ning tulevikus välja makstava pensioni
kindlustusosaku suurus sõltub isiku eest arvestatud või tasutud
sotsiaalmaksu summast. Kindlustatule nõutava minimaalse taseme saavutamiseks on
erinevatele sotsiaalmaksu maksjatele (tööandja, FIE, riik või kohalik
omavalitsus) kehtestatud ühesugune sotsiaalmaksu kohustuse alammäär.
Sotsiaalmaksu objekt on tulumaksu objektist kitsam. Sotsiaalmaksuga maksustatakse ainult aktiivselt tegevuselt (töötamisest, teenuse osutamisest, ettevõtlusest) saadud tulud. Seega ei maksustata tulumaksuga füüsilise isiku varalt või kapitalilt saadud tulu jms passiivse iseloomuga tulu, mida ei maksta seoses töösuhetega või ettevõtlusega (nt pensionid, stipendiumid, toetused, intressid, dividendid).
Seadusega on kehtestatud kolme liiki sotsiaalmaksu, mis erinevad maksuobjekti, maksumaksja, maksustamisperioodi ja maksuarvestuse põhimõtete poolest. Need on:
- tööandja sotsiaalmaks
- FIE sotsiaalmaks
- riigi ja kohaliku omavalitsuse sotsiaalmaks
2.1. Maksustamisperiood, maksumäär, maksumaksja
Töötajale tehtud väljamaksetelt sotsiaalmaksu maksmine on tööandja kohustus ning seda ei jaotata tööandja ja töötaja vahel. Ka vastutus sotsiaalmaksu õige ja õigeaegse maksmise eest lasub tööandjal.
Tööandja sotsiaalmaksu maksustamisperioodiks on kalendrikuu (SMS-i § 8 lõige 1) ja maksumääraks 33% (SMS-i § 7 lõige 1).
Tööandjana käsitletakse siinkohal järgmisi SMS-i §-s 4 nimetatud maksumaksjaid, kes teevad füüsilistele isikutele § 2 lõikes 1 nimetatud sotsiaalmaksuga maksustatavaid väljamakseid:
1) residendist juriidiline isik;
2) füüsiline isik, kellel on töötajaid;
3) Eestis püsivat tegevuskohta omav mitteresident;
4) Eestis püsivat tegevuskohta mitteomav mitteresident, kellel on Eestis töötajaid (mitteresidendist tööandja);
5) riigi-, valla- või linnaasutus.
SMS-i
§ 4 punktis 2 nimetatud füüsiline isik võib sotsiaalmaksu maksjaks olla
juhul, kui ta on kas FIE või tööandja. Füüsilist isikut loetakse
tööandjaks juhul, kui ta on sõlminud töölepingu teise füüsilise isikuga
ja maksab talle töötasu. Sellisel juhul on füüsiline isik kohustatud
arvestama töötajale tehtud väljamaksetelt sotsiaalmaksu ja kinni pidama
tulumaksu ning esitama deklaratsiooni vormi TSD.
Loe veel: „Füüsilisest isikust tööandja kohustused".
Tähelepanu
tasub pöörata ka SMS-i § 4 punktile 3. Kui välisfirmal on Eestis püsiv
tegevuskoht, on ta kohustatud selle vastavalt MKS-i §-dele 18 ja 21
registreerima ning maksma sotsiaalmaksu SMS-i § 2 alusel füüsilisele
isikule tehtud sotsiaalmaksuga maksustatavatelt väljamaksetelt.
Maksukohustus tekib ka juhul, kui mitteresidendi püsiv tegevuskoht
Eestis on registreerimata. Kui välisfirmal ei ole Eestis püsivat
tegevuskohta või filiaali, on tal sotsiaalmaksu maksmise tarbeks
võimalus registreerida ennast Maksu- ja Tolliametis mitteresidendist
tööandjana (MKS-i § 22).
Loe veel: „Mitteresidendist tööandja maksukohustused ja registreerimine".
Sotsiaalmaksu kohustus tekib tööandjal ka siis, kui sotsiaalmaksu objektiks olev väljamakse on tehtud pärast selle aluseks oleva õigussuhte lõppemist. Näiteks pärast töösuhte lõppemist õigel ajal saamata jäänud töötasu väljamõistmisel töötaja kasuks kohtu või Tööinspektsiooni otsuse alusel on endisel tööandjal kohustus lisaks töötasule maksta sotsiaalmaksu. Sotsiaalmaksu tasumise kohustus lasub tööandjal ka siis, kui töötasu sissenõudmist teostatakse kohtutäituri kaudu.
2.2. Tööandja sotsiaalmaksu objekt
Tööandja sotsiaalmaksu objekti sätestavad SMS-i § 2 lõike 1 punktid 1, 3, 4, 6, 7, 9 ja lõige 21.
Kui sotsiaalmaksu maksja teeb füüsilistele isikutele SMS-i § 2 lõikes 1 loetletud väljamakseid või erisoodustusi, siis on ta kohustatud arvestama nendelt sotsiaalmaksu. §-s 2 toodud sotsiaalmaksuga maksustamisele kuuluvate väljamaksete loetelu on ammendav.
SMS-i § 2 lõige 1 punkt 1: „Sotsiaalmaksu makstakse töötajale rahas makstud töötasult ja muudelt tasudelt."
Antud sätte kohaselt on sotsiaalmaksu objektiks töösuhetest tulenevad väljamaksed – sotsiaalmaksuga maksustatakse töötajale rahas makstud töötasu ja muud tasud. Töölepingu seadus (TLS) sätestab, et töötajale makstakse töötasu rahas. Kui tööandja annab töötajale lisaks palgale ka muid mitterahalisi hüvesid, siis on tegemist erisoodustusega, mis maksustatakse SMS-i § 2 lõige 1 punkti 7 alusel. Antud punkti alusel kuuluvad sotsiaalmaksuga maksustamisele ka hüvitised, mida tööandja maksab endisele töötajale töölepingu (sh ebaseadusliku) lõpetamise või ülesütlemise tõttu seaduses ettenähtud juhtudel või seoses töölepingu ülesütlemise korra rikkumisega.
SMS-i § 2 lõige 1 punkt 3: „Sotsiaalmaksu makstakse avalikule teenistujale makstud palgalt ja muudelt tasudelt."
Avalik
teenistuja käesoleva seaduse tähenduses on ka avaliku teenistuse
seaduse § 12 lõigetes 2 ja 3 nimetatud isik (ehk Riigikogu liige,
Vabariigi President, Vabariigi Valitsuse liige, kohaliku omavalitsuse
volikogu liige, riigikontrolör, õiguskantsler, kohtunik,
politseiametnik, piirivalveametnik, vanglaametnik, prokurör, soolise
võrdõiguslikkuse ja võrdse kohtlemise volinik).
SMS-i § 2 lõike 1
punkt 3 sõnastati 2003. aastal ümber, et tagada ühene arusaadavus
sotsiaalmaksu tasumise kohustusest kohaliku omavalitsuse volikogu
liikmele makstavatelt tasudelt, mida ei olnud kuni 2003. aastani
kehtinud seaduses sõnaselgelt sätestatud. Nimetatud punktis seni olnud
isikute loetelu on analoogiliselt tulumaksuseaduse (TuMS-i) § 13 lõikega
1 asendatud viitega avaliku teenistuse seaduse § 12 lõigetele 2 ja 3.
Vastavalt muudeti ka SMS-i § 5 punkti 2. Kaitseväeteenistujate suhtes
kehtivad kõik avalikke teenistujaid puudutavad sätted.
SMS-i § 2 lõige 1 punkt 4: „Sotsiaalmaksu makstakse juriidilise isiku juhtimis- või kontrollorgani liikmele TuMS-i § 9 tähenduses ning füüsilise isiku pankrotimenetluses pankrotihaldurile ja pankrotitoimkonna liikmele makstud tasudelt SMS-i § 9 lõike 1 punktis 2 sätestatud juhul."
Antud punkti kohaselt maksab kõigilt TuMS-i §-s 9 nimetatud juriidilise isiku organi liikmele makstud tasudelt sotsiaalmaksu väljamakse tegija, välja arvatud juhul, kui tasu saav isik on kantud äriregistrisse (või kuni 31. detsembrini 2009 kehtinud redaktsiooni kohaselt registreeritud Maksu- ja Tolliameti piirkondlikus struktuuriüksuses) FIE-na ning tasu on saaja ettevõtlustuluks (SMS-i § 9 lõike 1 punkt 2). 2003. aastal täiendati SMS-i § 2 lõike 1 punkti 4 tasudega, mis on makstud füüsilise isiku pankrotimenetluses pankrotihaldurile ja pankrotitoimkonna liikmele, võrdsustades need sotsiaalmaksu tasumise osas juriidiliste isikute pankrotihalduritega.
SMS-i § 2 lõige 1 punkt 6: „Sotsiaalmaksu makstakse füüsilisele isikule töövõtu-, käsundus- või muu teenuse osutamiseks sõlmitud võlaõigusliku lepingu alusel makstud tasudelt, välja arvatud juhul kui tasu saav isik on kantud äriregistrisse (kuni 31. detsembrini 2009 kehtinud redaktsiooni kohaselt või registreeritud Maksu- ja Tolliameti piirkondlikus struktuuriüksuses) FIE-na ning tasu on saaja ettevõtlustuluks (SMS-i § 9 lõike 1 punkt 2)."
Töövõtu-, käsundus- või muu teenuse osutamiseks võlaõigusliku lepingu sõlmimisel peab välja selgitama, kas füüsiline isik, kellega leping sõlmitakse, on registreeritud FIE-na. Kui füüsiline isik on FIE ja talle selle lepingu alusel makstav töö- või teenustasu on tema ettevõtlustuluks, siis on tulu- ja sotsiaalmaksu maksmise kohustus isikul endal. Kui isik ei ole registreeritud ettevõtjana, on tasult sotsiaalmaksu maksmise kohustus väljamakse tegijal.
Üheks võlaõigusliku lepingu liigiks on rendileping. Rendilepingu alusel ei teki väljamakse tegijal ehk rentnikul kohustust maksta väljamakstud renditasult sotsiaalmaksu. TuMS-i § 14 kohaselt võib ettevõtlustulu hõlmata renditasusid. Füüsilisel isikul (rendileandjal) on õigus valida, kas deklareerida saadud renditulu ettevõtlustuluna või muu tuluna. FIE-na saab saadud renditulust kui ettevõtlustulust teha mahaarvamisi, kuid tuleb maksta ka sotsiaalmaksu. Kui renditulu deklareeritakse muu tuluna (nn puhasrendina), siis ei ole rendile andjal õigust teha renditulust mahaarvamisi, kuid ei ole ka kohustust maksta sotsiaalmaksu. Antud juhul käsitletakse saadud renditasu nn passiivse tuluna (varalt või kapitalilt saadud tuluna), mis ei ole sarnaselt teiste passiivse tulu liikidega (nt intressidega, dividendidega jms) sotsiaalmaksu objektiks.
Samuti ei ole väljamaksjal kohustust maksta sotsiaalmaksu sellise võlaõigusliku lepingu puhul nagu ostu-müügileping, kuna sellist lepingut ei sõlmita mitte teenuse osutamiseks, vaid vara võõrandamiseks.
SMS-i § 2 lõige 1 punkt 7: „Sotsiaalmaksu makstakse erisoodustustelt TuMS-i tähenduses, ümberarvestatuna rahasse, ning erisoodustustelt maksmisele kuuluvalt tulumaksult."
Erisoodustuse mõiste on defineeritud TuMS-i §-s 48. Erisoodustustelt arvutatud sotsiaalmaksu ei isikustata. See tähendab, et erinevalt palkadest ei suurenda erisoodustused töötaja pensioni, haigushüvitist, vanemahüvitist, töötuskindlustushüvitist ega mõjuta muid töötajale ettenähtud garantiisid (puhkusetasu, hüvitisi töölepingu ülesütlemisel jne).
Näide 1:
Jalgrattapood premeerib
oma müüjat seoses pensionile minekuga, kinkides talle jalgratta, mille
müügihind on selles poes 320 eurot. Jalgratast loetakse antud juhul
erisoodustuseks ning see maksustatakse tulumaksuga (TuMS-i § 48
alusel) ja sotsiaalmaksuga (SMS-i § 2 lõige 1 punkti 7 alusel)
järgmiselt:
- tulumaks erisoodustuselt: 320 * 21 / 79 = 85,06 eurot
- sotsiaalmaks erisoodustuselt: (320 + 85,06) * 33% = 405,06 * 33% = 133,67 eurot (neid makse deklareeritakse isikustamata maksudeklaratsiooni TSD lisal 4)
Näide 2:
Jalgrattapood premeerib oma müüjat seoses tema pensionile minekuga, makstes talle sularahas puhtalt kätte 320 eurot. Netoväljamaksele summas 320 eurot vastab brutoväljamakse summas 405,06 eurot. Antud juhul on tegemist töötaja palgatuluga, millelt peetakse kinni tulumaks (TuMS-i § 41 punkti 1 alusel) ja arvestatakse sotsiaalmaks (SMS-i § 2 lõige 1 punkti 1 alusel). Kuna töötaja on vanaduspensionieas, samuti ei ole ta kogumispensioni kohustatud isik, siis töötuskindlustusmakset ja kogumispensioni makset kinni ei peeta. Tulumaks peetakse kinni ja sotsiaalmaks arvestatakse väljamakselt brutosummas (ei ole maksuvaba tulu rakendamise avaldust).
- Kinnipeetud tulumaks: 405,06 * 21% = 85,06 eurot
- Arvestatud sotsiaalmaks: 405,06 * 33% = 133,67 eurot (neid makse deklareeritakse isikustatult maksudeklaratsiooni TSD lisal 1)
SMS-i § 2 lõige 1 punkt 8: „Sotsiaalmaksu makstakse töötuskindlustuse seaduse alusel makstud hüvitistelt, välja arvatud juhul, kui töötuskindlustushüvitist saava isiku eest makstakse sotsiaalmaksu käesoleva seaduse § 6 lõike 1 punkti 7 alusel."
Alates 1. jaanuarist 2003 hakkas töötuskindlustuse hüvitistelt sotsiaalmaksu maksma Eesti Töötukassa, maksumääraga 13% (töötu ravikindlustuse tagamiseks). Tööandja maksejõuetuse korral ja töölepingute kollektiivsel ülesütlemisel makstavatelt hüvitistelt maksab Töötukassa sotsiaalmaksu tavalise maksumääraga (33%).
SMS-i § 2 lõige 1 punkt 9: „Sotsiaalmaksu makstakse eelmistes punktides nimetamata seaduse või muu õigusakti alusel töö tegemise eest makstavatelt tasudelt."
Alates 1. jaanuarist 2004 kehtima hakanud SMS-i § 2 lõige 1 punktiga 9 laiendati formaalselt sotsiaalmaksu objekti sellistele füüsilisele isikule makstavatele tasudele, mille maksustamine on põhjendatud sotsiaalmaksu kui aktiivsest tegevusest saadavalt tulult tasutava maksu olemusega, ent mis enne muudatuse jõustumist kehtinud redaktsiooni kohaselt ei mahtunud otseselt ühegi SMS-i § 2 lõikes 1 nimetatud tasu liigi alla.
Näiteks võib tuua individuaalse töövaidluse lahendamise seaduse § 13 kohaselt tasu maksmise töötajate ja tööandjate esindajatele, kes osalevad töövaidluskomisjoni töös. Töövaidluskomisjoni töös osalemise aja eest maksab neile töötasu Tööinspektsioon. Sarnaselt on reguleeritud näiteks tasu maksmine rahvakohtunikele kohtute seaduse §-s 112, mille kohaselt tööandja peab rahvakohtuniku õigusemõistmises osalemise ajaks tööst vabastama.Tasu maksmise korra rahvakohtuniku iga õigusemõistmises osaletud päeva eest kehtestab oma määrusega justiitsminister. Kõigi nimetatud ja nendega sarnaste juhtumite puhul ei ole sisulist vahet töö tegemisel töölepingu alusel või teenistussuhte raames, seetõttu tuleb erinevas vormis töö tegemise sarnaseks kohtlemiseks hõlmata sotsiaalmaksu objektiga ka sellised väljamaksed.
SMS-i § 2 lõige 11: „Sotsiaalmaksu makstakse käesoleva § lõikes 1 nimetatud summadelt, olenemata nende aluseks oleva suhte kehtimisest väljamakse tegemise ajal."
Antud
sätte kohaselt makstakse sotsiaalmaksu ka endisele töötajale,
teenistujale või juhtimis- või kontrollorgani liikmele makstavalt
tasult, kui selline tasu maksmine tuleneb eelnevast töö-, teenistus- või
ametisuhtest. Antud säte rõhutab, et sotsiaalmaksu aspektist ei ole
erinevust töötasu maksmisel koheselt, st töö tegemise aluseks oleva
suhte kestel, ja nn edasilükatud töötasu maksmisel. Sellesse
kategooriasse kuulub ka näiteks tööandja poolt endisele töötajale
makstav pension.
2.3. Tööandja sotsiaalmaksu minimaalne kohustus
Tööandja sotsiaalmaksu minimaalset kohustust reguleerib SMS-i § 2 lõige 2, 3 ja 4 ning § 21.
SMS § 2 lõige 2: „Sotsiaalmaksu makstakse töötajale või teenistujale kuu eest makstud tasult, kuid mitte vähem kui käesoleva seaduse §-s 21 nimetatud kuumääralt."
§ 2 lõige 2 sätestab tööandja kohustuse maksta sotsiaalmaksu töötajale kuu eest makstud tasult, kuid mitte vähem kui §-s 21 nimetatud kuumääralt. Miinimumsummalt sotsiaalmaksu maksmise eesmärgiks on vältida ravikindlustuskaitse saamist olukorras, kus töötaja või teenistuja eest ei maksta sotsiaalmaksu.
SMS § 21 (Sotsiaalmaksu kuumäär): „Sotsiaalmaksu maksmise aluseks olev kuumäär kehtestatakse eelarveaastaks riigieelarvega. Riigieelarvega kehtestatav kuumäär ei või olla väiksem kui eelarveaastale eelnenud aasta 1. juulil kehtinud Vabariigi Valitsuse kehtestatud töötasu alammäär."
Sotsiaalmaksu miinimumkohustuse arvestamise aluseks olev kuumäär on alates 2006. aastast sätestatud seaduse §-s 21. Seal on ette nähtud sotsiaalmaksu kuumäära tõstmine kuni 2009. aastani (vt tabelist). Alates 2008. aastast kehtestatakse see igaks kalendriaastaks riigieelarvega ja seostatakse Vabariigi Valitsuse poolt kehtestatava töötasu alammääraga. 2008. aastal ei või kuumäär olla väiksem kui 75% 2008. aasta kuupalga alammäärast ja alates 2009. aastast 100% eelmise aasta töötasu alammäärast. 2009. ja 2010. aastal oli sotsiaalmaksu kuumäär ühesugune (töötasu alammäär ei ole muutunud) 4350 krooni, seega tööandja sotsiaalmaksu minimaalseks kohustuseks oli 1436 krooni kuus (4350 * 33% = 1436). 2011. aastal samuti võrdub sotsiaalmaksu kuumäär ( 2011. aasta riigieelarve seaduse § 2 lg 10) töötasu alammääraga kuus, milleks on 278,02 eurot.
asta |
Sotsiaalmaksu kuumäär |
Sotsiaalmaksu summa |
||
Kuu |
Kvartal |
Aasta |
||
2001-2005 |
700 krooni |
231 krooni |
693 krooni |
2772 krooni |
2006 |
1400 krooni |
462 krooni |
1386 krooni |
5544 krooni |
2007 |
2000 krooni |
660 krooni |
1980 krooni |
7920 krooni |
2008 |
2700 krooni |
891 krooni |
2673 krooni |
10 692 krooni |
2009 |
4350 krooni |
1436 krooni |
4307 krooni |
17 226 krooni |
2010 |
4350 krooni |
1436 krooni |
4307 krooni |
17 226 krooni |
2011 | 278,02 eurot | 91,75 eurot | 275,24 eurot | 1100,96 eurot |
SMS § 2 lg 21: "Mitme tööandjaga töö- või teenistussuhtes oleva isiku eest maksab sotsiaalmaksu vähemalt käesoleva seaduse §-s 21 nimetatud kuumääralt tööandja, kes tulumaksu kinnipidamisel arvestab maksuvaba tulu TuMS-i § 42 lõigete 1 ja 2 kohaselt."
Kuni 31. detsembrini 2002 kehtinud SMS-i § 2 lõikes 2 oli sätestatud tööandja sotsiaalmaksu maksmise miinimumkohustus põhikohaga töötaja ja teenistuja kohta, kusjuures põhikoha tunnuseks oli tööraamatu pidamine selle tööandja poolt. TLS-i muutmise tulemusena 2002. aastal kaotati ära kohakaasluse mõiste, mistõttu tuli tööraamatut pidada kõigi töölepinguga töötajate kohta. 1. juulil 2009 jõustunud TLS enam tööraamatu pidamise kohustust ette ei näe. Seetõttu on SMS-is alates 1. jaanuarist 2003 sätestatud uus kriteerium, mille alusel valitakse tööandja, kes maksab sotsiaalmaksu vähemalt riigieelarvega kehtestatud kuumääralt juhul, kui töötajal on mitu tööandjat. Kehtiva redaktsiooni kohaselt maksab rohkem kui ühe tööandjaga töö- või teenistussuhtes oleva isiku eest sotsiaalmaksu tööandja, kellele isik on esitanud avalduse tulumaksu kinnipidamisel maksuvaba tulu arvestamiseks. TuMS-i § 42 kohaselt peab iga töötaja valima välja ühe maksuvaba tulu arvestaja ja esitama talle kirjaliku avalduse.
SMS § 2 lg 22: "Kui maksuvaba tulu arvestaval tööandjal on tõend samal maksustamisperioodil isikule teise tööandja makstud tasu kohta, võib ta nimetatud isiku eest sotsiaalmaksu maksta kuumäära ja teise tööandja makstud tasu vahelt, kuid vähemalt summalt, mille ta isikule kuu eest on maksnud. Isik on kohustatud maksuvaba tulu arvestavale tööandjale esitama uue tõendi tasu saamisele järgneva kuu viiendaks kuupäevaks, kui teise tööandja makstud tasu suurus erineb viimati esitatud tõendil märgitust."
2010.
aasta 1. juulist on tööandjal võimalus arvestada summeeritult
sotsiaalmaksu miinimumkohustust. Maksuvaba tulu arvestav tööandja peab
maksma sotsiaalmaksu väiksemalt summalt, mis arvesse võttes ka teise
tööandja makstud tasu oleks selle inimese kohta võrdne vähemalt
kuumääraga.
Näiteks kui inimesele maksab üks tööandja tasu 160 eurot
ja teine 95,9 eurot, siis esimene maksab sotsiaalmaksu 246,37 eurot
(278,02-95,9x33%) ja teine tööandja 31,65 eurot, nii et kokku laekub
sotsiaalmaksuna selle töötaja eest 278,02 eurot kuus.
Oma kohustust
saab maksuvaba tulu arvestav tööandja vähendada vaid juhul, kui ta on
töötaja käest saanud teise tööandja kinnituse temalt saadava tasu
suuruse kohta. Juhul kui töötaja on kuupalgaline, peab ta esitama uue
tõendi alles palga muutumisel.
SMS-i § 2 lõige 3: „Sotsiaalmaksu makstakse töötajale või teenistujale kuu eest makstud tasult, kuid mitte vähem kui käesoleva seaduse §-s 21 nimetatud kuumääralt proportsionaalselt sellel kuul töötatud ajaga, järgmistel juhtudel:
1)
töötaja puhul, kes on TLS-i §-s 19 nimetatud alusel keeldunud töö
tegemisest, välja arvatud poolte kokkuleppel antava tasustamata puhkuse
korral;
2) teenistuja puhul, kelle teenistussuhe on peatunud avaliku
teenistuse seaduse § 108 punktide 2–9 alusel, välja arvatud poolte
kokkuleppel antava tasustamata puhkuse korral;
3) töötaja või teenistuja puhul, kes on asunud tööle või lahkunud töölt sellel kuul."
Oluline
on, et tööandja peab maksma sotsiaalmaksu kuumääralt mitte igas kuus,
vaid iga kuu eest. Maksustamisperioodiks, mil rakendatakse
miinimumnõuet, on töösisekorrajärgne tasu väljamaksmise kuu (kuu, millal
saabub töölepingus või töösisekorras määratud palgapäev).
Seaduse
kohaselt peab tööandja töötaja või teenistuja kindlustuskaitse
säilimiseks maksma sotsiaalmaksu ka juhul, kui töötaja või teenistuja on
tasustamata puhkusel.
Täpsem sotsiaalmaksu arvestuse kord on kehtestatud rahandusministri 3. jaanuari 2003 määrusega nr 2. Kord annab võimaluse teha sotsiaalmaksu ümberarvestust ning seega vältida topeltmaksustamist. Kord puudutab kõigepealt neid töötajaid, kelle palk ei ületa 278,02 eurot kuus. Sellisel juhul tekib igakuise arvestuse vajadus lähtuvalt 278,02 eurost. Töötaja puhul, kelle kuupalk ületab 278,02 euro, annab kord võimaluse erinevate maksustamisperioodide sotsiaalmaksu tasaarvestamiseks, et ei tekiks topeltmaksustamist.
SMS-i § 2 lõige 4 sätestab töötajate kategooriad, kelle puhul tööandja maksab sotsiaalmaksu tegelikult tasult ja ei pea maksma töölepingulise töötaja eest sotsiaalmaksu vähemalt kuumääralt (278,02 eurolt ehk 91,75 eurot sotsiaalmaksu kuus). Selline sotsiaalmaksu maksmine toimub järgmistel juhtudel:
- töötaja või teenistuja puhul, kellele on töölepingu seaduse § 43 lõike 4 või 6 alusel kehtestatud lühendatud tööaeg sellel kuul;
- töötaja või teenistuja puhul, kes kasvatab vanema või eestkostjana alla kolmeaastast last või kolme või enamat alla 19-aastast last;
- töötaja või teenistuja puhul, keda on nimetatud ravikindlustuse seaduse § 5 lõike 4 punktis 5;
- kuni 12 kuu jooksul tööle asumisest töötaja või teenistuja puhul, kes 12 kuu jooksul enne tööle asumist on olnud tööturuteenuste ja -toetuste seaduse §-i 6 alusel töötuna arvel vähemalt kuus kuud;
- töötaja
või teenistuja puhul, kes saab pensioni Eesti riigilt tulenevalt
sotsiaalkindlustuslepingust või sotsiaalkindlustussüsteemide
koordineerimise alasest Euroopa Liidu õigusaktist. Seisuga 1. jaanuar
2010 kehtivad sotsiaalkindlustuslepingud Ukraina, Kanada ja Venemaaga.
Seega loetakse riikliku pensioni saajateks kõiki isikuid, kes saavad
Eesti, Ukraina, Kanada ja Venemaa ning Euroopa Majanduspiirkonna riigi
pensioni;
Eelnimetatud juhtudel makstakse sotsiaalmaksu alati töötajale tegelikult makstud tasult, olenemata tasu suurusest.
Loe veel: „Tööandja minimaalne sotsiaalmaksu kohustus."
2.4. Sotsiaalmaksuga mittemaksustatavad väljamaksed
Sotsiaalmaksuga
ei maksustata töötajale, avalikule teenistujale ja juhtimis- või
kontrollorgani liikmetele makstud SMS-i §-s 3 loetletud summasid või
antud soodustusi, sealhulgas:
1) TuMS-i § 13 lõike 3 punktides 1–21 ning § 31 lõike 1 punktides 7 ja 8 nimetatud väljamakseid;
Punkti
1 kohaselt ei maksustata Vabariigi Valitsuse kehtestatud tingimustel ja
piirmäärades makstavaid teenistus-, töö- või ametilähetusega seotud
sõidu-, majutus- ja muude kulude hüvitisi ning välislähetuse päevaraha.
Samuti teises paikkonnas asuvale ametikohale nimetamisega seotud
kolimiskulude hüvitisi ning Vabariigi Valitsuse poolt kehtestatud
tingimustel ja piirmäärades makstavaid hüvitisi seoses isiku isikliku
sõiduauto kasutamisega teenistus-, töö- või ametiülesannete täitmisel.
Kui
nimetatud hüvitised ja päevarahad ületavad Vabariigi Valitsuse poolt
kinnitatud piirmäärasid, siis maksustatakse piirmäära ületav osa
sotsiaalmaksuga kui erisoodustus (SMS-i § 2 lg 1 p 7).
2) väljamakseid Eesti välisesindustes töötavatele asukohariigi elanikele, kui välislepinguga ei ole sätestatud teisiti;
3) töötervishoiu ja tööohutuse seaduse (TTOS-i) §-i 122
alusel makstavat haigushüvitist, mis ei ületa töötaja keskmist töötasu
ning § 13 lõikest 1 tulenevaid tööandja kulutusi töötaja töötervishoiu
ja tööohutuse tagamiseks;
Punkt 3 sätestab, et TTOS-i § 122
alusel makstavalt haigushüvitiselt ei maksa tööandja sotsiaalmaksu
juhul, kui hüvitis ei ületa töötaja keskmist tasu. Hüvitiselt tuleb
kinni pidada tulumaks.
Loe veel: „Tööandja haigushüvitise maksustamisest ja deklareerimisest".
4)
Vabariigi Presidendi ametihüve seaduse § 3, Riigikogu ja Vabariigi
Presidendi poolt nimetatavate riigiametnike ametipalkade seaduse § 121 ning välisteenistuse seaduse § 62 lõike 1 alusel tehtavaid väljamakseid;
5)
töölepingu seaduse §-s 66 ning töötervishoiu ja tööohutuse seaduse § 10
lõikes 5 sätestatud täiendavate puhkusepäevade ja lapse toitmise
vaheaegade eest makstavat töötasu hüvitist;
TLS-i § 66 kohaselt hüvitatakse tööandjale riigieelarve vahenditest Sotsiaalkindlustusameti kaudu:
- alaealise ja töövõimetuspensioni saava töötaja tavapärast (28 kalendripäeva) põhipuhkust ületava osa (35 - 28 = 7) eest makstav puhkusetasu
- töötaja lapsepuhkusel oldud aja eest 4,25 eurot päevas (TLS-i §135). Emal või isal on õigus igal kalendriaastal saada lapsepuhkust kolm tööpäeva, mille eest tasutakse 4,25 eurot päevas, kui tal on üks või kaks alla 14-aastast last ning kuus tööpäeva, kui tal on vähemalt kolm alla 14-aastast last või vähemalt üks alla 3-aastane laps
Punktis 5 loetletud hüvitisi ei maksustata sotsiaalmaksuga, kuid maksustatakse tulumaksuga ning deklareeritakse TSD lisal 1 koodi 14 all.
Loe veel: „Puhkusetasu ja keskmise töötasu hüvitamine riigieelarvest".
6)
laevade ja tsiviillennunduse lennukite meeskondadele, laevapere
liikmetele ja tsiviilõhusõiduki meeskonnaliikmetele antava tasuta
kollektiivtoitlustamise ratsiooni maksumust reisidel viibimise ajal, mis
ei ületa 6 eurot isiku kohta päevas;
7) Eesti
residendi poolt mitteresidendile TuMS-i § 6 lõigete 3 ja 5 tähenduses
makstud käesoleva seaduse § 2 lõike 1 punktides 1 ja 6 nimetatud
tasusid, kui töö tegemise koht asub välisriigis;
Punkt 7
vabastab sotsiaalmaksust mitteresidendile makstud tasu töö või teenuse
eest töö- või võlaõigusliku lepingu alusel, juhul kui töökoht asub
välisriigis.
8) summasid, mida makstakse isikule, kes viibib kohtuotsuse alusel kinnipidamiskohas;
9) Riigikogu liikme staatuse seaduse §-de 30, 31, 33 ja 34 alusel Riigikogu liikmele tehtavaid väljamakseid;
10) kaitseväeteenistuse seaduse § 160 alusel tehtavaid väljamakseid;
12)
tasusid, mida makstakse mitteresidendile, kes tegutseb FIE-na
välisriigis ja tõendab, et sellelt tasult makstakse
sotsiaalkindlustusmaksu või -makseid välisriigis;
Punktis
12 sätestatud regulatsiooniga välditakse välisriigi FIE Eestis saadud
ettevõtlustulu sotsiaalmaksuga topeltmaksustamist. Samuti on SMS-i § 9 lõike 1 punktis 2 sätestatud, et selliselt tasult ei maksa sotsiaalmaksu väljamakse tegija.
13) ravikindlustuse seaduse § 14 lõike 1 alusel makstud summasid.
Ravikindlustuse
seadus sätestab isikule, kelle poolt vajalike dokumentide esitamata
jätmise tõttu jäi kindlustuskaitset taotlev isik ilma
ravikindlustushüvitisest, kohustuse hüvitada sellest tekkinud kahju. Sisuliselt
ei ole selliste väljamaksete puhul tegemist sotsiaalmaksu objektiga,
kuid praktikas on selles osas esinenud väärarusaamu.
Maksuhaldur on seisukohal, et sotsiaalmaksuga ei maksustata töötajale tööõnnetuse või kutsehaigusega seoses makstavaid hüvitisi, kuigi seda ei ole seaduse §-s 3 nimetatud. Sellisel juhul ei ole tegemist mitte töötajale makstud palga ja muu tasuga, vaid tööülesannete täitmisel saadud vigastuse ja muu tervisekahjustusega tekitatud kahju hüvitamisega, mis ei ole oma olemuselt sotsiaalmaksu objektiks.
Samuti tuleb meeles pidada, et sotsiaalmaksu objektiks on väljamaksed, mida tehakse füüsilisele isikule seoses aktiivse töö tegemisega. Seega ei kuulu sotsiaalmaksuga maksustamisele kapitalitulud (intressid, dividendid) ja muud passiivsed tulud (nt stipendiumid, pensionid saadud elatis jms, välja arvatud need stipendiumid ja pensionid, mida makstakse seoses töö- või teenistussuhtega, samuti seoses juriidilise isiku juhtimis- või kontrollorgani liikmeks olekuga).
2.5. Töövõimetuspensionit saava töötaja tööandja sotsiaalmaksusoodustus
SMS-i
§ 6 lõike 1 punkti 5 kohaselt maksab riik sotsiaalmaksu äriühingu,
mittetulundusühingu, sihtasutuse või FIE (edaspidi tööandja) töötaja
eest, kes saab töövõimetuspensioni. Töövõimetuspension on üheks riikliku
pensioni liigiks, mis määratakse püsivalt töövõimetuks tunnistatud
isikule töövõime kaotusega 40–100 protsenti.
Töötaja on isik, kes
töötab mainitud tööandja juures töölepingu alusel. Töövõtu-, käsundus-
või muu võlaõigusliku lepingu alusel tasu saava isiku eest riik
sotsiaalmaksu ei maksa. Kui töövõimetuspensionit saav isik jõuab
vanaduspensioniikka, hakkab ta saama vanaduspensioni ja sel juhul riik
selle isiku eest sotsiaalmaksu ei maksa. Töötaja tõendab tööandjale, et
on töövõimetuspensioni saaja, esitades oma pensionitunnistuse, kus peab
olema märge vastava pensioniliigi ja tähtaja kohta.
Riik maksab töövõimetuspensionit saava töötaja eest sotsiaalmaksu SMS-i §-s 21
nimetatud kuumääralt (2011. aastal 278,02 eurolt). Juhul kui
töövõimetuspensionärist töötaja on töösuhtes mitme tööandjaga, maksab
riik sotsiaalmaksu selle tööandja eest, kes töötaja palgalt tulumaksu
kinnipidamisel arvestab maksuvaba tulu. Seega on tegemist sellele
tööandjale antava maksusoodustusega, kelle juures töötaja peamiselt
töötab. Juhul kui töötaja ei ole esitanud maksuvaba tulu arvestamise
avaldust ühelegi tööandjale (näiteks avaldus oli esitatud pensioni
maksjale), valib töötaja kirjaliku avaldusega ühe tööandja, kelle eest
riik maksab sotsiaalmaksu.
Kuna töövõimetuspensionär on riikliku
pensioni saaja, ei ole tööandjal kohustust maksta tema eest
sotsiaalmaksu vähemalt sotsiaalmaksu kuumääralt, tööandja arvestab
sotsiaalmaksu tegelikult palgalt. Kui riik maksab töövõimetuspensioni
saava töötaja eest sotsiaalmaksu, siis tööandja maksab sotsiaalmaksu
palga osalt, mis ületab riigi poolt makstud sotsiaalmaksu arvutamise
aluseks olevat summat (SMS-i § 6 lõige 3).
Loe veel: „Sotsiaalmaksu tasumine töötaja eest, kes saab töövõimetuspensioni" ja „Riigipoolse sotsiaalmaksu tasumine isikute eest, kes saavad töövõimetuspensioni".
2.6. Tööandja sotsiaalmaksu deklareerimine ja tasumine
(SMS-i § 9)
Sotsiaalmaksu maksjal on järgmised kohustused:
- arvutada sotsiaalmaksuga maksustatavatelt summadelt sotsiaalmaks
- esitada Maksu- ja Tolliametile deklaratsioon TSD koos lisadega maksustamisperioodile järgneva kuu 10. kuupäevaks
- kanda tasumisele kuuluvad maksusummad Maksu- ja Tolliameti pangakontole eelnimetatud kuupäevaks
- anda isikule, kelle eest maksti sotsiaalmaksu, tõend (vorm TSM) temalt arvestatud ja makstud sotsiaalmaksu kohta isiku nõudmisel kalendriaastale järgneva aasta 1.veebruariks. Isiku töölt lahkumisel antakse nimetatud tõend koos lõpparvega, pensioni taotlemiseks aga isiku nõudmisel
Sotsiaalmaksu arvestamiseks kasutatakse kassapõhist arvestusprintsiipi, st sotsiaalmaks arvestatakse maksustamisperioodil ehk kalendrikuul tehtud väljamaksetelt, olenemata sellest, millise kuu eest on väljamakstud töötasu arvestatud. Töötasu arvestamise kuu võetakse aluseks ainult sotsiaalmaksu arvestamisel SMS-i § 2 lõikes 2 ettenähtud juhtudel, siis ei ole tegemist täieliku kassapõhise printsiibiga. Arvestatud sotsiaalmaks deklareeritakse vastava kuu deklaratsioonil.
Deklaratsioonide
ja tõendi vormid ning nende täitmise kord kuni 31.12.2010.a. kehtinud
redaktsioonis on kinnitatud rahandusministri 8. jaanuari 2009 määrusega
nr 1 „Tulumaksuseadusest,
sotsiaalmaksuseadusest, kogumispensionide seadusest ja
töötuskindlustuse seadusest tulenevate deklaratsioonide ja tõendite
vormide kinnitamine." ja alates 01.01.2011.a. kehtivas redaktsioonis on kinnitatud rahandusministri 29.11.2010 määrusega
nr 60 „Tulumaksuseadusest, Sotsiaalmaksuseadusest, Kogumispensionide
seadusest ja Töötuskindlustuse seadusest tulenevate deklaratsioonide ja
tõendite vormide kinnitamine" (RT I, 03.12.2010,13).
Sotsiaalmaksu maksja deklareerib arvestatud sotsiaalmaksu järgmistel deklaratsioonivormidel:
1) vormi TSD põhivormil;
2) vormi TSD lisal 1
„Residendist füüsilistele isikutele tehtud väljamaksed, kinnipeetud
tulumaks, kohustusliku kogumispensioni makse ja töötuskindlustusmakse
ning arvestatud sotsiaalmaks isikute lõikes";
3) vormi TSD lisal 2
„Mitteresidendist füüsilistele isikutele tehtud väljamaksed,
kinnipeetud tulumaks ja töötuskindlustusmakse ning arvestatud
sotsiaalmaks isikute lõikes";
4) vormi TSD lisal 4 „Erisoodustused".
Deklaratsiooni TSD vorm koosneb kahest osast: A ja B.
Osal
A (koosneb 6 punktist) kajastatakse füüsilisele isikule tehtud
väljamaksetelt arvestatud sotsiaalmaks, ülekandmisele kuuluv kinnipeetud
tulumaks, sotsiaalmaksuga maksustatud väljamaksed, kinnipeetud ja
arvestatud töötuskindlustusmakse ning kinnipeetud kohustusliku
kogumispensioni makse.
Osa A punktis 1 näidatud sotsiaalmaksu
summas peab kajastuma kõigilt antud kuus tehtud väljamaksetelt ja SMS-i
§ 2 lõigete 2 ja 3 alusel arvestatud sotsiaalmaks.
Osa A punktis 3 näidatakse füüsilistele isikutele maksustamisperioodil tehtud sotsiaalmaksuga maksustatud väljamaksed.
Nimetatud
summad isikustatakse vormi TSD lisades 1 ja 2. Osa A punktide 1 ja 3
summad peavad olema vastavuses vormi TSD lisades 1 ja 2 näidatud summade
kokkuvõtetega.
Osal B märgitakse andmed vormiga koos esitatud
lisadelt. Real 1.2. ja 5.2. deklareeritakse maksustamisperioodil tehtud
erisoodustustelt arvestatud sotsiaalmaks.
Sotsiaalmaks erisoodustustelt arvestatakse vormi TSD lisa 4 real 20 ja kantakse sealt osa B reale 1.2.
Sotsiaalmaksu
objektiks on nii erisoodustuste summa kui ka sellelt summalt
maksumääraga 21/79 arvestatud tulumaks. Kuna erisoodustustelt makstud
sotsiaalmaksu ei isikustata, ei deklareerita neid summasid ka vormi TSD
lisadel 1 ja 2.
Vormi TSD täitmisel tuleb tähelepanu pöörata järgmistele asjaoludele:
1)
Käibemaksukohustuslane (va piiratud käibemaksukohustuslane) esitab
deklaratsiooni vormi TSD igakuiselt, olenemata sellest, kas antud kuul
väljamakseid tehti või mitte. Teised maksukohustuslased esitavad vormi
TSD ainult nende kuude eest, mil neil on tekkinud maksukohustus
tulumaksu, sotsiaalmaksu, töötuskindlustusmakse või kohustusliku
kogumispensioni makse osas.
2) Maksusummad deklaratsioonil ja selle
lisadel märgitakse eurodes sendi täpsusega. Deklareeritav summa
ümardatakse 1 sendi täpsusega kolmanda koha alusel pärast koma. Kui
kolmandal kohal pärast koma on 0-4, jäetakse teisel kohal pärast koma
olev number muutmata. Kui kolmandal kohal pärast koma olev number on
5-9, ümardatakse teisel kohal olev number ühe võrra ülespoole.
3)
Deklaratsioonil märgitud kuu (maksustamisperiood) on väljamakse tegemise
kuu, mitte tasu arvestamise kuu. Näiteks, kui jaanuari töötasu
arvestati välja 30. jaanuaril, kuid väljamakse tehti veebruaris, siis
märgitakse deklaratsioonile maksustamisperioodiks veebruar (väljamakse
kuu).
Vormi TSD lisa 1 täitmisel tuleb pöörata tähelepanu järgmistele asjaoludele:
1) Lisa 1 esitatakse residendist füüsiliste isikute lõikes. Lisas 1 täidetakse iga füüsilise isiku kohta üks rida.
2)
Veerus 2 näidatakse isikukood. Lisal 1 on lubatud näidata ainult Eesti
isikukoodi. Kui lisal 1 kajastub Eesti isikukoodideta isikuid, siis ei
ole võimalik neid identifitseerida ja deklaratsioon, kus on kajastatud
identifitseerimata isikud, loetakse vigaseks. Lisal 1 ei ole lubatud
isikukoodi asemel sünniaega näidata.
3) Kuna tööandjal, kes maksab
töötajale töötasu alla 278,02 euro võib tekkida sotsiaalmaksu kuumääralt
arvestamise kohustus, siis ei pea lisa 1 veerus 4 kajastatud
sotsiaalmaks alati võrduma 33%
veerus 5 näidatud väljamaksete summast. Veerus 5 alati näidatakse
tegelikult tehtud väljamakse summa (mitte miinimaalse kohustuse
arvestuse aluseks olev summa).
Kui võlaõigusliku lepingu
alusel makstakse füüsilisele isikule tasu töö või teenuse eest, siis
peab tasu maksja teadma, kas tasu saav füüsiline isik on äriregistrisse
kantud FIE ja kas tasu on isiku ettevõtlustuluks või mitte. See asjaolu
võiks olla kajastatud võlaõiguslikus lepingus. FIE register on avalik
register. Tasu maksjal on võimalus kontrollida kas isik, kes osutab
talle teenust on äriregistrisse kantud FIE x-tee kaudu. Kui tasu saaja
on FIE ja tasu on tema ettevõtlustuluks, siis ei pea väljamakse
tegija sellelt tasult sotsiaalmaksu arvestama. FIE ise maksab nii
sotsiaal- kui ka tulumaksu oma ettevõtlustulult.
3. FÜÜSILISEST ISIKUST ETTEVÕTJA (FIE) SOTSIAALMAKS
3.1. Õiguslik regulatsioon
§ 2. Maksuobjekt
(1) Sotsiaalmaksu makstakse:
5) FIE
ettevõtlusest saadud tulult TuMS-i § 14 tähenduses, millest on
tehtud TuMS-is lubatud ettevõtlusega seotud mahaarvamised, arvestades
käesoleva §-i lõigetes 5, 7 ja 8 sätestatut, kuid mitte rohkem kui
maksustamisperioodi kuude töötasu alammäärade 15-kordselt summalt
aastas.
(12) Käesolevas seaduses äriregistrisse
kantud FIE kohta sätestatu laieneb ka notarile, kohtutäiturile ja
vandetõlgile vandetõlgi seaduse § 9 lõikes 3 nimetatud juhul.
(5) FIE maksab sotsiaalmaksu aastas mitte vähem kui käesoleva seaduse §-s 21
nimetatud kuumäära 12-kordselt summalt, välja arvatud käesoleva §-i
lõigetes 7 ja 8 sätestatud juhul ning juhul, kui FIE on kogu
maksustamisperioodi jooksul olnud riikliku pensioni saaja või
maksustamisperioodi kestel kantud äriregistrisse või kustutatud
äriregistrist või saanud riikliku pensioni saajaks.
(6) Kui FIE
on maksustamisperioodi kestel kantud äriregistrisse või kustutatud
äriregistrist või saanud riikliku pensioni saajaks, makstakse
sotsiaalmaksu proportsionaalselt FIE-na registreeritud kuude arvuga või
riikliku pensioni saajaks saamisele eelnenud kuude arvuga.
(7)
Kui FIE eest maksab sotsiaalmaksu ka tööandja või käesoleva seaduse § 6
alusel riik, linn või vald ja tema ettevõtlusest saadud tulu on
käesoleva seaduse §-s 21 nimetatud kuumäära 12-kordsest
summast väiksem, võib tema ettevõtlusest saadud tulu alusel makstava
sotsiaalmaksu summa olla nimetatud summalt arvutatud maksusummast
väiksem. Seda tingimusel, et tööandja või käesoleva seaduse § 6 alusel
riigi, linna või valla poolt tema eest ja ettevõtlusest saadud tulu
alusel makstav sotsiaalmaksu summa kokku on vähemalt võrdne sellelt
summalt arvutatud maksusummaga.
(8) FIE, kes on
äriseadustiku § 3 lõike 3 kohaselt teatanud äriregistri pidajale
tegevuse peatamisest või ajutise või hooajalise tegevuse algus- ja
lõppkuupäeva, ning notar, vandetõlk ja kohtutäitur, kelle kohta on MKS-i
§ 201 kohaselt teatatud Maksu- ja Tolliameti piirkondlikule
struktuuriüksusele samad andmed, maksavad sotsiaalmaksu
proportsionaalselt ettevõtlusega tegelemise kuude arvuga.
§ 8. Maksustamisperiood
(2) FIE ettevõtlusest saadud tulu sotsiaalmaksuga maksustamise periood on kalendriaasta.
§ 9. Sotsiaalmaksu maksmise kord
(3) FIE on kohustatud:
1)
tasuma maksustamisperioodi kestel sotsiaalmaksu avansiliste maksetena
Maksu- ja Tolliameti pangakontole iga kvartali kolmanda kuu 15.
kuupäevaks jooksva kvartali eest kolmekordselt käesoleva seaduse §-s 21
nimetatud kuumääralt arvutatud summa, välja arvatud isik, kes on kogu
kvartali jooksul olnud riikliku pensioni saaja ning käesoleva paragrahvi
lõigetes 4, 5 ja 51 sätestatud juhtudel;
2) tasuma
käesoleva § lõike 6 punktis 1 nimetatud juurdemaksmisele kuuluva
maksusumma 1. oktoobriks Maksu- ja Tolliameti pangakontole.
(4)
Kui FIE eest maksab käesoleva § lõike 3 punktis 1 nimetatud kvartali
jooksul sotsiaalmaksu ka tööandja või käesoleva seaduse § 6 alusel riik,
linn või vald, võib tema poolt makstavate avansiliste maksete summa
olla kolmekordselt käesoleva seaduse §-s 21 nimetatud
kuumääralt arvutatud maksusummast väiksem, kui tööandja või § 6 alusel
riigi, linna või valla poolt eelnimetatud kvartali jooksul tema eest ja
tema poolt avansiliste maksetena makstav sotsiaalmaksu summa kokku on
võrdne kolmekordselt käesoleva seaduse §-s 21 nimetatud kuumääralt arvutatud maksusummaga.
(5)
Avansilisi makseid makstakse proportsionaalselt kuude arvuga, mille
kestel isik oli registreeritud FIE-na, või riikliku pensioni saajaks
saamisele eelnenud kuude arvuga juhul, kui FIE on käesoleva § lõike 3
punktis 1 nimetatud kvartali kestel kantud äriregistrisse või kustutatud
äriregistrist või saanud riikliku pensioni saajaks.
(51)
FIE, kes on äriseadustiku § 3 lõike 3 kohaselt teatanud äriregistri
pidajale tegevuse peatamisest või ajutise või hooajalise tegevuse algus-
ja lõppkuupäeva, ning notar, vandetõlk ja kohtutäitur, kelle kohta
on MKS-i § 201 kohaselt teatatud Maksu- ja Tolliameti
piirkondlikule struktuuriüksusele samad andmed, maksavad avansilisi
makseid proportsionaalselt ettevõtlusega tegelemise kuude arvuga.
(6) Maksu- ja Tolliamet on kohustatud:
1)
arvutama füüsilise isiku tuludeklaratsiooni ning maksukohustuslaste
registri andmete alusel juurdemaksmisele kuuluva maksusumma ning
väljastama FIE-le maksuteate juurdemaksmisele kuuluva maksusumma kohta
vähemalt 30 päeva enne maksu tasumise tähtpäeva;
2) tagastama
enammakstud sotsiaalmaksu summa maksustamisperioodile järgneva aasta 1.
oktoobriks FIE poolt maksudeklaratsioonil näidatud pangakontole, välja
arvatud MKS-is ettenähtud juhtudel.
3.2. FIE sotsiaalmaksu üldpõhimõtted
(maksustamisperiood, maksumäär, maksumaksja, maksuobjekt)
- FIE
sotsiaalmaksuga maksustamise periood on kalendriaasta, sest maksustatav
ettevõtlustulu selgitatakse välja füüsilise isiku tuludeklaratsiooni
alusel üks kord aastas.
- Sotsiaalmaksu määr on 33%.
- FIE
maksab sotsiaalmaksu oma ettevõtlusest saadud tulult, millest on tehtud
TuMS-is lubatud ettevõtlusega seotud mahaarvamised, arvestades SMS-iga
kehtestatud alam- ja ülempiiri. 2010. aastal oli sotsiaalmaksu
minimaalse kohustuse arvestuse aluseks olev kuumäär 4350 krooni. Seega
on 2010. aastal sotsiaalmaksu minimaalseks kohustuseks 17 226 krooni
(4350x12x33%) ning maksimaalseks sotsiaalmaksu kohustuseks 258 390
krooni (4350 x12 x 15 x 33%). 2011. aastal on sotsiaalmaksu minimaalse
kohustuse arvestuse aluseks olev kuumäär 278,02 eurot. Seega on 2011.
aastal sotsiaalamsku minimaalseks kohustuseks 1100,96 eurot (278,02 x 12
x 33%) ning maksimaalseks sotsiaalmaksu kohustuseks 16514,39
eurot (278,02 x 12 x 15 x 33%).
- Alates 2007. aastast
arvatakse sotsiaalmaks ettevõtlustulust maha tekkepõhiselt, jagades
ettevõtlustulu peale kulude mahaarvamist 1,33-ga. Seetõttu ei saa FIE
makstud sotsiaalmaksu ega sotsiaalmaksu avansilisi makseid deklareerida
tuludeklaratsiooni vormil E ettevõtluskuludena.
- Aasta kestel on FIE kohustatud maksma sotsiaalmaksu avansilisi makseid (loe „FIE sotsiaalmaksu avansilised maksed 2010. aastal" ja "FIE sotsiaalmaksu avansilised maksed 2011. aastal ").
- FIE on kohustatud saadud ettevõtlustulu deklareerima füüsilise isiku tuludeklaratsiooni vormil E (esitamise tähtaeg on maksustamisperioodile järgneva aasta 31. märts) ja maksma maksuteate alusel juurdemaksmisele kuuluva sotsiaalmaksu 1. oktoobriks. Samaks kuupäevaks tagastatakse FIE-le enammakstud sotsiaalmaks.
Kuigi erinevalt juriidilise
isikuna tegutsevatest ettevõtjatest on FIE-dele maksustatava
ettevõtlustulu arvutamiseks kehtestatud lihtsustatud ettevõtlustulude ja
-kulude kassapõhine arvestus, mis leiab väljundi tuludeklaratsiooni
vormil E, ei saa FIE sotsiaalmaksu arvestuse reegleid paljudel juhtudel
pidada väga lihtsateks, kuna sotsiaalmaksu suurust võib mõjutada mitu
erinevat tegurit. Erinevalt tööandjast, kellel lasub sotsiaalmaksu
arvutamise ja deklareerimise kohustus, FIE ei arvuta ega deklareeri
sotsiaalmaksu summat, vaid seda teeb maksuhaldur ettevõtja
tuludeklaratsiooni vormil E deklareeritud ja maksukohustuslaste
registris olevate andmete alusel.
Ettevõtlustulu maksustatakse
netopõhimõttel, st et ettevõtlustulust saab teha ettevõtlusega seotud
mahaarvamisi. Ka sotsiaalmaks on ettevõtlusega seotud kulu. Kuid FIE-l
tuleb tuludeklaratsiooni vormi E täitmisel meeles pidada, et
ettevõtlustulust mahaarvatav sotsiaalmaksukulu erineb teistest
ettevõtluskuludest. Tavaline maksustamisperioodil tehtud ettevõtlusega
seotud dokumentaalselt tõendatud kulu arvatakse ettevõtlustulust maha
kassapõhiselt, st kulu näidatakse maksumaksja tuludeklaratsiooni vormi E
kulude hulgas. Sotsiaalmaksu (sh aasta kestel tasutud sotsiaalmaksu
avansilisi makseid) aga ei tohi vormi E kulude ridadel näidata.
Sotsiaalmaksukulu arvatakse ettevõtlustulust maha tekkepõhiselt, jagades
ettevõtlustulu pärast teiste kulude mahaarvamist 1,33-ga (TuMS-i § 14
lõige 53). Seega pole ettevõtlustulust mahaarvatava sotsiaalmaksu
leidmisel oluline, kui palju sotsiaalmaksu maksis FIE aasta jooksul. See
ei mõjuta ettevõtlustulult tasumisele kuuluvat maksusummat (ei tulu-
ega sotsiaalmaksu).
2009. aastal tehti muudatus SMS-i §-s 9: lõigetest 3 ja 4 on jäetud välja sõna „vähemalt”. Muudatuse eesmärgiks on välistada FIE-de puhul võimalus kunstlikult suurendada oma hüvede (ajutise töövõimetuse hüvitise, vanemahüvitise) arvutamise aluseks olevat baasi suurema avansilise makse tegemisega kalendriaasta lõpus. Muudatuse tulemusel maksab FIE maksustamisperioodi igas kvartalis avansilisi makseid kolmekordselt kuumääralt arvutatud summas ning maksustamisperioodile järgneva aasta 1. oktoobriks lõpliku maksusumma maksudeklaratsiooni andmete alusel. Nõutust rohkem makstud avansilist makset ei võeta hüvede arvutamisel arvesse.
Loe veel: „FIE
lõpliku sotsiaalmaksu aastakohustuse ja juurdemaksmisele
(tagastamisele) kuuluva sotsiaalmaksu arvestus 2010. aasta
tuludeklaratsiooni alusel" ja
„2009. aastal sotsiaalmaksu avansiliste maksete tasumisest FIE-de puhul, kelle eest maksab sotsiaalmaksu Sotsiaalkindlustusamet".
4. RIIGI, VALLA VÕI LINNA SOTSIAALMAKS
4.1. Õiguslik regulatsioon
§ 6. Sotsiaalmaksu maksmise erijuhud
(1) Riik või avalik-õiguslik juriidiline isik maksab sotsiaalmaksu järgmiste isikute eest:
1) üks Eestis elav ning alla 3-aastast Eestis elavat last kasvatav vanem, eestkostja või hooldaja, kellega on sõlmitud kirjalik perekonnas hooldamise leping, või isik, kes kasutab vanema asemel lapsehoolduspuhkust ning kes kasvatab Eestis alla 3-aastast last;
11)
üks Eestis elav mittetöötav vanem, kes kasvatab kolme või enamat alla
19-aastast Eestis elavat last, kellest vähemalt üks on alla 8-aastane;
2) välisteenistuse seaduse § 67 alusel abikaasatasu saav isik;
21)
rahvusvahelise kaitseorganisatsiooni struktuuriüksuse ameti- või
teenistuskohale lähetatud teenistuja või kaadrikaitseväelase kaasasolev
mittetöötav abikaasa, kes ei saa riiklikku pensioni;
22)
Vabariigi Presidendi ametivolituste ajal ja pärast ametivolituste
lõppemist Vabariigi Presidendi mittetöötav abikaasa, kes ei saa
riiklikku pensioni;
3) kaitseväes ajateenistuses olev ajateenija või ajateenistuskohustust asendusteenistuses täitev asendusteenistuslane;
5)
äriühingu, mittetulundusühingu, sihtasutuse või FIE töötaja, kes saab
töövõimetuspensioni, käesoleva § lõikes 3 sätestatud tingimustel;
6) töötutoetust saav isik, kui riik ei maksa tema eest sotsiaalmaksu käesoleva lõike punkti 7 alusel;
61)
isik, kes on töötuna arvele võetud tööturuteenuste ja -toetuste seaduse
§ 6 alusel, kui tema eest ei maksta sotsiaalmaksu käesoleva lõike
punkti 6 või 7 alusel või käesoleva seaduse § 2 lõike 1 punkti 8 alusel;
7)
tuumakatastroofi, tuumakatsetuse või aatomielektrijaama avarii
tagajärgede likvideerimisest osavõtnud mittetöötav isik, kes ei saa
riiklikku pensioni;
8) ravikindlustuse seaduse § 5 lõike 2 punktis 1,
2, 4 või 5 või lõikes 3 nimetatud isiku ülalpeetav abikaasa, kes
kasvatab vähemalt ühte alla 8-aastast last või 8-aastast last kuni
esimese klassi lõpetamiseni või vähemalt kolme alla 16-aastast last ning
kelle eest riik ei maksa sotsiaalmaksu käesoleva lõike punkti 1 või 11 alusel;
9) sotsiaalhoolekande seaduse § 231 alusel määratud sotsiaaltoetust saav isik;
10)
üks Eestis elav vanem, eestkostja või hooldaja, kellega on sõlmitud
perekonnas hooldamise leping ja kes kasvatab Eestis seitset või enamat
alla
19-aastast Eestis elavat last;
11) tööturuteenuste ja
-toetuste seaduse §-s 13 sätestatud vähemalt 80 tundi kestvas
tööturukoolituses, §-s 15 sätestatud tööpraktikas või §-s 17 sätestatud
tööharjutuses osalev isik, kui riik ei maksa tema eest sotsiaalmaksu
käesoleva lõike punkti 6, 61 või 7 alusel või käesoleva seaduse § 2 lõike 1 punkti 8 alusel;
13) isik, kellele on päästeteenistuse seaduse § 19 alusel määratud vanaduspensioni ootel oleva päästeteenistuja toetus.
(11) Vald või linn maksab sotsiaalmaksu Eestis elava isiku eest, kes:
1)
hooldab puudega isikut perekonnaseaduse § 105 alusel ja kellele valla-
või linnavalitsus maksab toetust puudega isiku hooldamise eest ja kes ei
tööta ega saa riiklikku pensioni või
2) hooldab puudega last ja
kellele valla- või linnavalitsus maksab toetust puudega lapse hooldamise
eest ja kes ei tööta ega saa riiklikku pensioni.
(2) Sotsiaalmaksu maksmise erijuhtudel makstakse sotsiaalmaksu käesoleva seaduse §-s 21 nimetatud kuumääralt, välja arvatud käesoleva § lõigetes 21 ja 22 nimetatud juhtudel.
(21) Käesoleva § lõike 1 punktis 10 nimetatud isiku eest makstav sotsiaalmaks arvutatakse riiklike peretoetuste seaduse § 91 lõikes 2 nimetatud toetuse summalt. Kui käesoleva seaduse §-s 21 nimetatud kuumäär on suurem kui käesolevas lõikes nimetatud toetus, makstakse sotsiaalmaksu kuumääralt.
(22)
Käesoleva § lõike 1 punktis 2 nimetatud isiku eest makstav sotsiaalmaks
arvutatakse samas punktis nimetatud abikaasatasu summalt.
(3) Käesoleva
§ lõike 1 punktis 5 nimetatud isikule makstud käesoleva seaduse § 2
lõike 1 punktis 1 nimetatud tasu osalt, mis ületab käesoleva seaduse §-s
21 nimetatud kuumäära, maksab sotsiaalmaksu käesoleva §
lõike 1 punktis 5 nimetatud äriühing, mittetulundusühing, sihtasutus või
FIE. Kui käesoleva § lõike 1 punktis 5 nimetatud isik on
töösuhtes mitme samas punktis nimetatud äriühingu, mittetulundusühingu,
sihtasutuse või FIE-ga, maksab riik sotsiaalmaksu tööandja eest, kes
tulumaksu kinnipidamisel arvestab maksuvaba tulu TuMS-i § 42 lõigete 1
ja 2 kohaselt. Kui isik ei ole esitanud maksuvaba tulu arvestamise
avaldust ühelegi tööandjale, valib ta kirjaliku avaldusega ühe tööandja,
kelle eest riik maksab sotsiaalmaksu.
(31) Käesoleva § lõike 1 punktis 61 nimetatud isiku eest makstakse sotsiaalmaksu alates 31. päevast tema töötuna arvele võtmisest arvates.
(4) Käesoleva § lõigetes 1 ja 11
nimetatud sotsiaalmaksu maksab asutus või avalik-õiguslik juriidiline
isik, millele nähakse riigi-, valla või linna eelarves ette vastavad
kulud. Maksmise korra kehtestab rahandusminister.
4.2. Riigi või kohaliku omavalitsuse sotsiaalmaksu põhiaspektid
1) Maksustamisperioodiks on kalendrikuu.
2) Maksumäär on 33%, v.a SMS-i § 6 lõike 1 punktide 6, 61, 8, 9, 11 ja 13 korral, mille puhul on maksmääraks 13%.
3)
Sotsiaalmaksu arvestatakse üldjuhul sotsiaalmaksu kuumääralt, v.a SMS-i
§ 6 lõike 1 punktide 2 ja 10 puhul, kus sotsiaalmaks
arvestatakse tegelikult isikule makstud tasu või toetuse summalt.
4)
Arvestatud sotsiaalmaks deklareeritakse elektrooniliselt
maksudeklaratsioonil ESD faili e-maksuametisse/e-tolli laadimise teel.
Faili struktuur on avaldatud Maksu- ja Tolliameti kodulehel.
Loe veel: „Riigi, valla või linna poolt sotsiaalmaksuseaduse § 6 alusel sotsiaalmaksu arvutamine ja deklareerimine" ja
„Sotsiaalmaksu tasumine isikute eest, kellele makstakse toetust puudega isiku hooldamise eest".
5. SOTSIAALMAKSU LAEKUMINE, ANDMETE VÄLJASTAMINE
§ 10. Maksu laekumine
(1)
Maksu- ja Tolliamet kannab käesoleva seaduse § 9 lõike 1 punktide 4 ja 5
ning § 9 lõike 3 punktide 1 ja 2 alusel laekunud sotsiaalmaksu üle
riigieelarve riikliku pensionikindlustuse ja ravikindlustuse
vahenditesse 15 tööpäeva jooksul.
(2) Riikliku
pensionikindlustuse vahenditesse ülekantava sotsiaalmaksu osa määr on 20
protsenti ja riikliku ravikindlustuse vahenditesse ülekantava
sotsiaalmaksu osa määr on 13 protsenti.
(3) Kui käesolevas
seaduses nimetatud kindlustatav on kogumispensionide seaduse kohaselt
kohustatud tasuma kohustusliku kogumispensioni makset, kantakse
käesoleva seaduse § 2 lõike 1 punktides 1-4, 6, 8 ja 9 ning § 6 lõike 1
punktis 2 nimetatud tasudelt arvestatud sotsiaalmaks üle käesoleva §
lõike 4 kohaselt.
(31) Kui FIE on kogumispensionide
seaduse kohaselt kohustatud tasuma kohustusliku kogumispensioni makset,
toimub käesoleva seaduse § 2 lõike 1 punktis 5 nimetatud tulult
arvestatud sotsiaalmaksu ülekandmine vastavalt käesoleva § lõikele 41.
(4)
Käesoleva § lõikes 3 sätestatud juhul kannab Maksu- ja Tolliamet
laekunud sotsiaalmaksu 15 tööpäeva jooksul üle riigieelarve riikliku
pensionikindlustuse ja ravikindlustuse vahenditesse ning Eesti
väärtpaberite keskregistri pidaja pangakontole Eesti Pangas. Riikliku
pensionikindlustuse vahenditesse kantava sotsiaalmaksu osa määr on
16 protsenti, riikliku ravikindlustuse vahenditesse kantava
sotsiaalmaksu osa määr 13 protsenti ja Eesti väärtpaberite keskregistri
pidaja pangakontole kantava sotsiaalmaksu osa määr 4 protsenti.
(41) Käesoleva § lõikes 31
sätestatud juhul kannab Maksu- ja Tolliamet laekunud sotsiaalmaksu
riikliku pensionikindlustuse ja ravikindlustuse osa 15 tööpäeva jooksul
üle riigieelarve riikliku pensionikindlustuse ja ravikindlustuse
vahenditesse. Kohustusliku kogumispensioni sotsiaalmaksu osa kannab
Maksu- ja Tolliamet Eesti väärtpaberite keskregistri pidaja pangakontole
Eesti Pangas 15 tööpäeva jooksul pärast käesoleva seaduse § 9 lõike 3
punktis 2 sätestatud tähtpäeva. Riikliku pensionikindlustuse
vahenditesse kantava sotsiaalmaksu osa määr on 16 protsenti, riikliku
ravikindlustuse vahenditesse kantava sotsiaalmaksu osa määr 13 protsenti
ja Eesti väärtpaberite keskregistri pidaja pangakontole kantava
sotsiaalmaksu osa määr 4 protsenti.
§ 11. Andmete väljastamine
(1) Maksukohustuslaste registris olevate andmete Sotsiaalkindlustusametile ja Eesti Haigekassale väljastamise korra kehtestab rahandusminister.
(2) Samaaegselt käesoleva seaduse § 10 lõigetes 4 ja 41
nimetatud sotsiaalmaksu ülekandmisega edastab Maksu- ja Tolliamet Eesti
väärtpaberite keskregistri pidajale andmed nende isikute kohta, kelle
summad Eesti väärtpaberite keskregistri pidajale üle kanti. Edastatakse
järgmised andmed:
1) isiku nimi;
2) isikukood;
3) Eesti väärtpaberite keskregistri pidajale ülekantud sotsiaalmaksu osa summa;
4) sotsiaalmaksu maksja registrikood või isikukood.
§-d 10 ja 11 reguleerivad laekunud sotsiaalmaksu ülekandmise ja andmete Haigekassale, Sotsiaalkindlustusametile (SKA-le) ja Eesti Väärtpaberite Keskregistrile (EVK-le) edastamise korda. Üldjuhul eraldatakse ravikindlustuse vahenditesse (Haigekassale) 13/33 laekunud sotsiaalmaksu summast.
Sotsiaalmaksu pensionikindlustuse osa 20/33 jagamine oleneb sellest, kas tegemist on isikustatud sotsiaalmaksuga isikuga, kes on liitunud pensionisüsteemi II sambaga e kohustusliku kogumispensioni fondiga või mitte. Kui isik on sellega liitunud, siis tema eest laekunud sotsiaalmaksust eraldatakse 16/33 riikliku pensionikindlustuse vahenditesse (Sotsiaalkindlustusametile) ja 4/33 II samba pensionifondile.
II pensionisamba sissemaksed olid ajutiselt peatatud alates 1. juulist 2009, taastatud 1. jaanuarist 2010 vaid nende isikute puhul, kes on esitanud 2009. aasta lõpus oma pangale vastava sooviavalduse ning taastatud 1. jaanuarist 2011 kõikide kohustatud isikute puhul. Sotsiaalmaksu eraldamise skeem on nendel aastatel järgmine:
1955. aastal või hiljem sündinud liitunu |
1942-1954 sündinud liitunu |
|||||||
Isik ei soovi 2% sissemakset jätkata (vaikimisi) |
Isik soovib 2% jätkata |
Isik ei soovi 2% + 4% sissemakset jätkata (vaikimisi) |
Isik soovib 2% + 4% jätkata |
|||||
EVK-le |
SKA-le |
EVK-le |
SKA-le |
EVK-le |
SKA-le |
EVK-le |
SKA-le |
|
2009 II pa |
0 + 0 |
20 |
0 + 0 |
20 |
0 + 0 |
20 |
0 + 0 |
20 |
2010 |
0 + 0 |
20 |
2 + 0 |
20 |
0 + 0 |
20 |
2 + 4 |
16 |
2011 | 1 + 2 | 18 | 2 + 2 | 18 | 1 + 2 | 18 | 2 + 4 | 16 |
EVK-le eraldatavate sissemaksete protsendimäärad on näidatud tabelis
summana, kus esimene number tähistab kohustusliku kogumispensioni makset
(inimese palgast kinnipeetav osa) ja teine sellele sotsiaalmaksu
vahenditest lisatavat.
6. SOTSIAALMAKSU RAHVUSVAHELINE ASPEKT
6.1. Sotsiaalmaksuseaduse kohaldamine
Sotsiaalmaksu makstakse füüsilisele isikule tehtud sotsiaalmaksuga maksustatavatelt väljamaksetelt. Üldreeglina ei tee seadus sotsiaalmaksuga maksustamisel vahet, kas väljamakse saaja on resident või mitteresident. Mitteresidentide eest arvestatud sotsiaalmaks deklareeritakse vormi TSD lisas 2. Erandiks on SMS-i § 3 punkt 7, mille kohaselt ei maksustata sotsiaalmaksuga Eesti residendi poolt mitteresidendile TuMS-i § 6 lg 3 ja 5 tähenduses makstud summasid, kui töö tegemise koht asub välisriigis. Samuti on erandiks SMS-i § 3 punkt 12, mille kohaselt ei maksustata sotsiaalmaksuga välisriigis füüsilisest isikust ettevõtjana tegutsevale mitteresidendile makstavaid tasusid, kui isik tõendab, et sotsiaalkindlustusmaksu või -makseid tasutakse välisriigis.
Näide:
Eesti
ettevõte on sõlminud töölepingu Rootsi residendiga, kes töötab Rootsis.
Vastavalt SMS-i § 3 punktile 7 ei arvestata makstud töötasult
sotsiaalmaksu Eestis (samuti ei peeta kinni tulumaksu). Maksukohustus
tekib Rootsis.
6.2. Rahvusvaheliste sotsiaalkindlustuslepingute kohaldamine
Kui Eesti on sõlminud välisriigiga sotsiaalkindlustuslepingu, siis selle riigi elanikule tehtud väljamaksete sotsiaalmaksuga maksustamisel tuleb lähtuda lepingust. Eestil on sotsiaalkindlustuslepingud järgmiste riikidega: Soome Vabariik (RT II 1997, 13, 60), Läti Vabariik (RT II 1997, 1, 1), Leedu Vabariik (RT II 1997, 1, 2), Ukraina (RT II 1997, 34, 112), Kanada (RTII, 24.11.2005, 28, 93) ning Venemaa (RT II, 12.03.2003, 8, 29 ja RTII, 29.12.1995, 46, 203).
NB! Alates 1. aprillist 2004 asendas kõik Eesti ja teiste Euroopa Liidu (EL-i) liikmesriikide vahel sõlmitud sotsiaalkindlustusalased lepingud Euroopa Nõukogu määrus nr 1408/71 „Sotsiaalkindlustusskeemide kohaldamise kohta ühenduse piires liikuvate töötajate, füüsilisest isikust ettevõtjate ja nende pereliikmete suhtes” (loe täpsemalt alalõigust „EL-i õiguse kohaldamine”). Jätkuvalt kehtivad kolmandate riikidega (praegu Ukrainaga, Kanadaga ja Vene Föderatsiooniga) sõlmitud lepingud.
Maksustamisel on olulised järgmised lepingute sätted:
- Isikule
laienevad selle lepingupoole õigusaktid, kelle territooriumil ta
töötab, sõltumata alalisest elukohast, st et maksustamisel võetakse
aluseks töötamise koht.
Näide:
Ukraina elanik on sõlminud töölepingu Eesti ettevõttega ning töötab ka Eesti territooriumil. Eesti ettevõtte poolt talle tehtud väljamaksete sotsiaalmaksuga maksustamisel võetakse aluseks Eesti SMS ja töötuskindlustuse seadus.
- Töötajale, kes on tööle
võetud ühe lepingupoole territooriumil ja lähetatakse teise lepingupoole
territooriumile sama ettevõtte heaks töötama, laienevad esimese
lepingupoole õigusaktid tingimusel, et lähetus ei kesta kauem kui kaks
aastat.
Näide:
Kui Ukraina ettevõtte töötaja lähetatakse kuni kaheks aastaks tööle Eestis asuvasse tütarfirmasse, mis maksab talle palka, siis ei pea selle isiku eest Eestis sotsiaalmaksu maksma. Vajalik on Ukraina pädeva asutuse dokument (garantiikiri), mis tõendab, et isik on selleks ajaks kindlustatud Ukrainas.
6.3. Euroopa Liidu õiguse kohaldamine
Alates
2004. aasta 1. maist kuuluvad Eesti Vabariigi territooriumil võrdselt
teiste EL-i liikmesriikidega kohaldamisele koordineerimisreeglid, mis
tagavad võõrtöötajate sotsiaalse kaitse sotsiaalkindlustuse valdkonnas. Euroopa Nõukogu määruse 1408/71
II jaotise alusel määratakse kindlaks, missuguse liikmesriigi
seadusandlust tuleb kohaldada, kui tegu on töötaja liikumisega EL-i
piires või kui tööandja registreeritud esindus või tegevuskoht asub teises liikmesriigis kui isiku töötamiskoht.
Koordineerimisreeglid kehtivad Euroopa Majanduspiirkonnas (EMP) – kõigis EL-i liikmesriikides, Norras, Liechtensteinis, Islandil ja Šveitsis. Alates 1. maist 2010 reguleerivad EL-i töötaja sotsiaalkindlustust Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määrus nr 883/2004 „Sotsiaalkindlustussüsteemide koordineerimise kohta” ja selle rakendusmäärus nr 987/2009, mis asendasid seni kehtinud EL-i Nõukogu määruseid nr 1408/71 ja 574/72. Üleminekuperioodi vältel kehtivad Norras, Liechtensteinis, Islandil ja Šveitsis endiselt määrused nr 1408/71 ja 574/72. Samuti ei laiene uued reeglid kolmandate riikide kodanikele, st et näiteks Eestis alalise elamisloa alusel elavale Vene kodanikule laienevad endiselt määrused nr 1408/71 ja 574/72.
EL-i sotsiaalkindlustuse
koordineerimisregulatsiooni põhimõtteks on see, et liidu sees liikuvale
töötajale kehtib vaid ühe liikmesriigi sotsiaalkindlustusskeem, seda nii
maksude ja maksete tasumise, kui ka pensionide ja hüvitiste
väljamaksete osas (määruse 1408/71 artikkel 13 lg 1 ja määruse 883/2004
artikkel 11 lg 1). Kohaldatava seadusandluse kindlaksmääramise reegleid erinevatel juhtudel käsitleb määruse 1408/71 ja määruse 883/2004 II jaotis.
6.3.1. Liikmesriigi territooriumil töötav isik
(üldreegel)
Nimetatud
isiku suhtes kehtivad selle riigi õigusaktid, seda ka juhul, kui ta
elab teise liikmesriigi territooriumil või kui tema tööandja registrisse
kantud asukoht on teise liikmesriigi territooriumil (määruse 1408/71
artikli 13 (2) (a) ning määruse 883/2004 artikli 11 (3) a). Sama
regulatsioon kehtib juriidilise isiku juhatuse liikme puhul.
Näited:
- Hr
Kask elab Eestis. Tema tööandja on registreeritud Eestis ja töökoht
asub samuti Eestis. Antud juhul kuulub otse rakendamisele Eesti SMS ja
töötuskindlustuse seadus. Kuna isik ei liigu ühest liikmesriigist teise,
siis EL-i regulatsioon ei kohaldu.
- Hr Runtš elab
Lätis. Tema tööandja on registreeritud Eestis ja töökoht asub Eestis.
Antud juhul kuulub rakendamisele määruse 1408/71 art ikkel 13 (2) (a)
ning alates 1. maist 2010 määruse 883/2004 artikli 11 lg 3 p a, mille
kohaselt kohaldub hr Runtši suhtes Eesti seadusandlus.
- Pr Daukiene elab Leedus. Tema tööandja on registreeritud Leedus, kuid töökoht asub Eestis. Antud juhul kuulub rakendamisele määruse 1408/71 art ikkel 13 (2) (a) ning alates 1. maist 2010 määruse 883/2004 artikli 11 lg 3 p a, mille kohaselt kohaldub pr Daukiene suhtes Eesti seadusandlus. Leedu tööandja on mitteresidendist tööandja, kes maksab Eestis töötavale töötajale palka ja peab sellelt palgalt maksma sotsiaalmaksu ning töötuskindlustusmakseid Eesti seaduste järgi.
Mitteresidendist tööandjal on maksukohustuse täitmiseks võimalus registreerida ennast maksukohustuslaste registris maksukorralduse seaduse § 22 alusel. Maksukohustuse täitmiseks on tööandjal võimalus volitada töötajat täitma Eestis tekkivaid maksukohustusi tööandja nimel ja arvel (rakendusmääruse 574/72 artikkel 109 ning alates 1. maist 2010 rakendusmääruse 987/2009 artikkel 21).
Kokkuvõte:
Määruse
1408/71 artikli 13 (2) (a) ja määruse 883/2004 artikkel 11 (3) (a)
alusel kohaldub üldreeglina Eesti seadusandlus, kui Eesti on isiku
töökohariigiks ehk kui:
- Eesti tööandja maksab palka Eestis töötavale teise liikmesriigi elanikule;
- teise liikmesriigi tööandja maksab palka Eestis töötavale Eesti elanikule;
- teise liikmesriigi tööandja maksab palka Eestis töötavale teise liikmesriigi elanikule.
Kohaldatava
õiguse kindlaksmääramise kriteeriumiks on isiku töökoha asukoht.
Töökohaks loetakse liikmesriiki, kus tööd teostatakse, isegi juhul, kui
tulenevalt uutest infotehnoloogiaalastest võimalustest toimub töötamine
kodus ja distantsilt. Näiteks kui tööandja on Eesti firma, kelle töötaja
asub füüsiliselt Lätis ja annab sealt Eestisse konsultatsioone (nt
arvuti või telefoni teel), siis kohaldatakse ikka Läti
sotsiaalmaksuseadust.
Antud reeglist on erandeid.
6.3.2. Lähetatud töötajad
Liikmesriigi
territooriumil tööle võetud isiku suhtes, kes lähetatakse teise
liikmesriiki tööle sama tööandja heaks, jäävad kehtima esimesena
nimetatud liikmesriigi õigusaktid, kui kõnealuse töötamise eeldatav
kestus ei ületa määruse 1408/71 artikli 14 (1) (a) kohaselt 12 kuud ning
määruse 883/2004 artikli 12 lg 1 kohaselt 24 kuud.
Näited:
- Hr
Madisson töötab Eestis ja talle kohaldub Eesti sotsiaalkindlustusalane
seadusandlus. Tema tööandja lähetab ta 11 kuuks Soome. Hr Madisson on
11-kuulise lähetuse jooksul endiselt Eesti seadusandluse subjektiks,
kuigi töötab Soomes.
Antud juhul peab tööandja taotlema Eeesti Vabariigi Sotsiaalkindlustusametilt määruse 1408/71 kohaldumisel vormi E101 ning määruse 883/2004 kohaldumisel vormi A1väljastamist seoses töötaja lähetamisega. Kõnealused vormid tõendavad Soome pädevatele asutustele, et antud isik on lähetatud töötaja, kes allub Eesti sotsiaalkindlustussüsteemile ja kelle palgalt makstakse sotsiaalmaksu jätkuvalt Eestis.
- Pr
Braun töötab Saksamaal ja on Saksamaa sotsiaalkindlustuse subjekt. Tema
tööandja lähetab ta 3 kuuks Eestisse. Pr Braun on 3-kuulise lähetuse
jooksul endiselt Saksamaa seadusandluse subjektiks, kuigi töötab Eestis.
Antud juhul peab Saksamaa pädev asutus väljastama vormi E101 (või A1) seoses töötaja lähetamisega. Vorm tõendab Eesti pädevatele asutustele (Sotsiaalkindlustusametile, Haigekassale, Töötukassale, Maksu- ja Tolliametile), et antud isik on lähetatud töötaja, kes allub Saksamaa sotsiaalkindlustussüsteemile ja kelle palgalt makstakse sotsiaalmaksu jätkuvalt Saksamaal. Nii et antud juhul Eestis sotsiaalmaksu maksta ei tule.
6.3.2.1. Töötaja lähetamise pikendamine
(NB!
See on kehtestatud ainult määrusega 1408/71, kuna määrus 883/2004 annab
kohe võimaluse lähetada töötajad teisse riiki kuni 24 kuuks).
Kui töö kestab ettenägematute asjaolude tõttu eeldatust kauem ja ületab 12 kuud, kohaldatakse jätkuvalt tööle võtnud liikmesriigi
õigusakte kuni töö lõppemiseni. Seda tingimusel, et lähetuskoha
liikmesriigi pädev asutus (Eestis Sotsiaalkindlustusamet) annab selleks
nõusoleku. Nimetatud nõusolekut tuleb taotleda enne algse 12-kuulise
ajavahemiku möödumist. Nõusolekut ei anta kauemaks kui 12 kuud. Lähetuse
pikendamisel väljastatakse vorm E102 (artikkel 14 (1) (b)).
6.3.3. Töötamine kahes või enamas liikmesriigis
Määruse
1408/71 artikkel 14 (2) sätestab eraldi reeglid rahvusvahelisi
teenuseid osutaval transpordivahendil töötavatele isikutele. Määrus
883/2004 ei erista neid muudest kahes või enamas liikmesriigis
töötavatest isikutest, seega alljärgnev punkt a) puudutab vaid määrust
1408/71.
a) Rahvusvahelisi transporditeenuseid osutaval transpordivahendil töötavad isikud (v.a meremehed)
Kehtib rahvusvahelisi raudtee-, maantee-, õhu- või siseveetransporditeenuseid osutava transpordivahendi töötajale.
Eesti õigusaktid kohalduvad kui:
- tööandjal on registreeritud asukoht või peamine tegevuskoht Eestis, või
- tööandja registreeritud asukoht on teises liikmesriigis, kuid töötaja töötab Eesti filiaalis või esinduses, või
- töötaja töötab peamiselt (vähemalt 50% ulatuses) Eestis ja elab seal, kuigi tööandja ettevõttel ei ole Eestis ei registreeritud asukohta või tegevuskohta ega filiaali või esindust
Näited:
- Hr
Kekkonen elab Soomes ja töötab Estonian Air’i piloodina Eestis. Ta
lendab rahvusvahelistel marsruutidel. Vastavalt artiklile 14 (2) (a)
kohaldub talle Eesti seadusandlus, kuna tema tööandja registreeritud
asukoht on Eestis.
- Hr Larsen on autojuht. Ta on
Rootsi ettevõtte Eestis asuva filiaali töötaja. Ta töötab
rahvusvahelistel kaubavedudel Eesti ja Saksamaa vahel. Talle kohaldub
Eesti seadusandlus, kuna tema tööandjaks on Rootsi ettevõtte Eesti
filiaal.
- Hr Lepp on veoautojuht. Ta elab Eestis, tema tööandjaks on Rootsi ettevõte. Ta veab kaupu Eesti ja Läti vahel. Kuna enam kui 50% tema töötundidest möödub Eestis, siis kohaldub talle Eesti seadusandlus. Kahtluse puhul lepivad pädevad asutused omavahel kokku, kelle seadusandlus kohaldub.
b) Punktis a) nimetamata isikute töötamisel kahes või enamas liikmesriigis (artikkel 14 (2) (b)) kohaldub Eesti seadusandlus juhul, kui:
- töötaja peamine elukoht on Eesti ning ta töötab osaliselt Eestis või ta töötab mitmete tööandjate jaoks, kelle tegevuskoht on erinevates EL-i riikides
- töötaja ei ela Eestis ega mõnes teises EL-i riigis, kus ta töötab, kuid tööandja tegevuskoht on Eestis
c) Määruse 883/2004 kohaldumise puhul isiku (sh rahvusvahelise transpordifirma töötaja) suhtes, kes tavaliselt töötab kahes või mitmes liikmesriigis, kohaldatakse artikli 13 lg 1 alusel Eesti seadusandlust juhul, kui:
- töötaja elukoht on Eestis ning oluline osa (vähemalt 25% töötasust või tööajast) tema tegevusest toimub Eestis
- töötaja elukoht on Eestis ning talle annavad tööd erinevad ettevõtjad või tööandjad, kelle registrisse kantud asukohaks või tegevuskohaks on erinevad liikmesriigid
- töötaja ei ole Eesti elanik, oluline osa tema tegevusest ei toimu elukohariigis, kuid tema tööandja registrisse kantud asukoht on Eestis
Kõnealust isikut koheldakse nii,
nagu kogu tema tegevus toimuks Eesti territooriumil ja ta saaks kogu
tulu Eestis. See tähendab, et Eesti SMS-i alusel tuleb maksta
sotsiaalmaksu nii Eestis kui ka teistes liikmesriikides teenitud
palgalt. Sama kehtib ka tema tööandjatele (määruse 1408/71 artikkel 14d
(1) ja määruse 883/2004 artikli 13 lg 5).
Näide:
Pr
Tamm elab Eestis ning töötab uudistereporterina mitme tööandja juures.
Ta töötab BNS-i ja kahe Soome ning Rootsi uudisteagentuuri heaks.
Vastavalt määruse 1408/71 artiklile 14 (2) (b) või määruse 883/2004 art
13 (1) (a) kohaldub talle Eesti sotsiaalkindlustusalane seadusandlus.
Tema tegevust kõigi kolme tööandja juures tuleb käsitleda nii, nagu kogu
tema tegevus toimuks Eestis.
Kokkuvõte
- Kui
tööandja maksab palka töötajale, kes töötab Eesti territooriumil
(olenemata, kas ta on resident või mitteresident), siis üldreeglina peab
ta maksma sellelt palgalt sotsiaalmaksu ja sotsiaalkindlustusmakseid
Eesti seaduste alusel. Erandiks on määruses 1408/71 (883/2004) loetletud
juhtumid, mil töötajale kohalduvad teiste liikmesriikide
seadusandlused, mille kohta peab töötajal olema vastava riigi pädeva
asutuse tõend (reeglina vorm E101/A1).
- Kui Eestis tegutsev
tööandja lähetab piiratud ajaks teise EMP-i riiki oma töötaja, kelle
alalise töö tegemise koht on Eestis, siis on töötaja lähetuse kestel
jätkuvalt kindlustatud Eestis. Seega jätkatakse selle töötaja eest
sotsiaalmaksu ja sotsiaalkindlustusmaksete (töötuskindlustuse,
kogumispensioni) maksmist Eestis. Selleks, et mitte maksta makse
liikmesriigis, kuhu töötaja on lähetatud, peab tööandja taotlema
Sotsiaalkindlustusametilt vormi E101/A1. Vormi olemasolul on tööandja
kohustatud kogu teises riigis töötamise perioodi vältel maksma
sotsiaalmaksu Eestis.
- Kui Eestis registreeritud tööandja maksab palka töötajale, kes töötab teises EMP-i riigis, siis peab ta üldreeglina maksma sellelt palgalt sotsiaalkindlustusmakseid töökohariigi seadusandluse alusel. Kui töötaja (juhatuse liige) töötab nii Eestis kui ka teises liikmesriigis, siis Eesti tööandja on vabastatud siin sotsiaalmaksu tasumise kohustusest välisriigis väljaantud vormi E101/A1 alusel.