24.01.2011 Esmaspäev

Tulu kajastamise põhimõtted

Hinda seda artiklit
(0 hinnangut)
Olesja Timofejeva Olesja Timofejeva,
auditi konsultant
Donoway Assurance
Member Crowe Horwath International

Iga raamatupidaja töös tekib tihti küsimusi tulude kajastamise kohta. Eriti aruandeperioodi lõpus,  kui koostatakse aastaaruannet ning tekivad küsimused tulude õige periodiseerimise, klassifitseerimise ja saldeerimise kohta.

Käesolevas artiklis käsitletakse periodiseerimist ning järgmiste tululiikide kajastamise eripärasusi:
•    tulu kaupade müügist
•    tulu teenuste müügist
•    tulu, mis saadakse vara kasutada andmise eest intresside, litsentsitasude või dividendidena

 

 

Mis on tulu?

Enne konkreetsete olukordade ja näidete käsitlemist tuleb selgeks teha, mis on tulu. Raamatupidamise Toimkonna juhend RTJ 10 määratleb tulu järgnevalt: „Tulu on aruandeperioodi majandusliku kasu suurenemine, millega kaasneb varade suurenemine või kohustuste vähenemine ja mis suurendab raamatupidamiskohustuslase omakapitali, välja arvatud omanike poolt teostatud sissemaksed omakapitali“. Tulu hõlmab ainult sellist majanduslikku kasu, mida saab ettevõte ise. Kolmandate osapoolte nimel kogutud summad, näiteks käibemaks või edasiesitatud kommunaalkulud ei ole ettevõtte tulu. Samuti ei ole ettevõtte tulu agendi- ja komisjonilepingute alusel kogutud brutosummad, sellisel juhul kajastatakse tuluna ainult teenitavad komisjonitasud.

Millises summas kajastatakse tulu?

Oluline on ka see, mis summas peab tulu kajastama. Raamatupidamise Toimkonna juhendi RTJ 10 kohaselt kajastatakse tulu saadaoleva tasu õiglases väärtuses. See tähendab, et teatud hetkel võib tulu olla kajastatud ainult selle osa ulatuses, mille saamises ollakse kindlad tulu tekkimise hetkel.
Üldjuhul kajastatakse tulu iga tehingu lõikes, kuid teatud juhtudel tuleb tehing jagada komponentideks ning periodiseerida tulu vastavalt sellele jaotusele. Näiteks juhul, kui kauba müügihind sisaldab ka teenuse osutamist, mille sisu ja periood on lepingus kindlaks määratud, kajastatakse teenuse osa tuludes selle osutamise hetkel, mitte aga kauba müügist saadud tulu kajastamisel.

Näide 1
Firma müüb külmutusseadme müügihinnaga 30 000 eurot. Müügilepingus sisalduva tingimuse kohaselt on firma kohustatud tegema esimese korralise tehnohoolduse täpselt 6 kuud pärast külmutusseadme müüki ning selle hind sisaldub juba müügihinna (30 000 eurot) sees. Tehnohoolduse hind eraldi ostetuna on 1000 eurot. Kuna müügihind koosneb kahest erinevast komponendist ning nende realiseerumisajad on erinevad, siis tehing kajastatakse järgmiselt:
D Ostjalt laekumata arve                30 000
K Tulevaste perioodide tulu               1 000
K Müügitulu                                   29 000

Tulu kajastamine pärast tehnohooldust:
D Tulevaste perioodide tulu               1 000
K Müügitulu                                     1 000

Tulu kajastamine kaupade müügist

Tulu kaupade müügist kajastatakse siis, kui kõik allpool loetletud tingimused on täidetud:
•    olulised omandiga seotud riskid ja hüved on läinud üle müüjalt ostjale;
•    müüjal puudub kontroll kauba või toote üle ning tal ei ole niisugust haldamise vastutust, mida seostatakse omandiga;
•    tulu müügitehingust saab usaldusväärselt mõõta;
•    tehingust saadava tasu laekumine on tõenäoline;
•    tehinguga seotud kulutusi on võimalik usaldusväärselt hinnata.
Enamikul juhtudel lähevad omandiga seotud riskid ja hüved müüjalt ostjale üle samal ajal juriidilise omandiõiguse üleminekuga (näiteks jaemüügi puhul toimub see kauba üleandmise hetkel), kuid alati nii ei ole. Kui olulised omandiga seotud riskid ei ole ostjale üle läinud, siis müügitulu ei kajastata, sõltumata sellest, kas juriidiline omandiõigus on ostjale üle läinud või mitte.

Näide 2
Tulu kauba müügist ei kajastata siis, kui olulised riskid jäid müüjal kanda ning müüja tulu sõltub sellest, kas ja kuidas ostjal õnnestub kaup edasi müüa. Sellisel juhul tuleb tulu kajastada siis, kui ostja on kauba edasi müünud. Teisisõnu, siin on tegemist kauba müügiga komisjonilepingu alusel. Sellisel juhul kajastatakse tulu sel hetkel, kui komisjonäär esitab komitendile aruande komisjonimüüki antud kauba kohta.


Näide 3
Vaatamata juriidilise omandiõiguse üleminekule ei kajastata tulu ka siis, kui tegemist on installeerimist vajavate kaupade müügiga. Sellisel juhul, isegi kui installeerimist vajav kaup on ostjale toimetatud, kuid on kokku panemata ning installeerimine moodustab olulise osa lepingus sätestatud müügihinnast,  kajastatakse tulu pärast installeerimisprotsessi lõpetamist. Erandiks on situatsioon, kus installeerimine ei ole oma olemuselt keeruline ega töömahukas, näiteks köögitehnika installeerimine. Sellisel juhul kajastatakse tulu näiteks pliidi müügist kohe pliidi ostjale üle andmise hetkel.

Eriti tähelepanelik tuleb olla tulu kajastamisel siis, kui ostjal on lepingujärgne õigus kauba tagastamiseks mingi perioodi jooksul ilma kindlaks määratud tingimusteta ning müüja ei suuda tagastamise tõenäosust hinnata. Sellisel juhul kajastab müüja tulu alles siis, kui ostja on kauba edasi müünud.

Näide 4
Olmetehnika hulgimüügiga tegelev ettevõte müüb kaupa jaemüügikauplustele, kellel on õigus tagastada kaup kuue kuu jooksul, kusjuures hulgimüügiettevõte ei suuda prognoosida võimalikku kauba tagastamise hulka. Sellisel juhul on mõistlik ostjatega kokku leppida, et nad esitavad näiteks iga nädal aruande lõpptarbijale müüdud kauba kohta. Nende aruannete alusel on ettevõttel õigus kajastada tulu oma raamatupidamises.

Nagu igal reeglil, nii on ka siin oma erandid ja nüansid. Juhul kui müüjale on jäänud ainult ebaoluline osa kauba omandiga seotud riskidest, kajastatakse müügitulu isegi juhul, kui juriidiline omandiõigus ei ole veel üle läinud.

Müügitulu kajastatakse näiteks sellistes olukordades:
•    ostjal on lepingujärgne õigus kauba tagastamiseks mingi perioodi jooksul ning müüja suudab tagastamise tõenäosust hinnata, tuginedes varasemate perioodide kogemusele. Müügihetkel kajastab müüja müügitulu ja moodustab eraldise võimalike tagastatavate kaupade suhtes.
Tuleme tagasi olmetehnika hulgimüügiga tegeleva ettevõtte näite juurde: oletame, et ettevõte suudab juba kauba müügi hetkel hinnata varasemate perioodide kogemuse alusel võimalikku kauba tagastamise hulka. Sellisel juhul võib ettevõte kajastada müügitulu kauba ostjale üleandmise hetkel, kuid peab moodustama eraldise võimalike tagastatavate kaupade müügisummas;
•    müüdud ja ostjale üle antud kaupade juriidiline omandiõigus läheb müüjalt üle ostjale alles pärast arve tasumist. Sellisel juhul võib müüja kajastada müügitulu kauba ostjale üleandmise hetkel, vaatamata sellele, et juriidiline omandiõigus läheb ostjale üle alles pärast seda, kui ta tasub arve.

Artikli teises osas räägime teenuste osutamisest, intressidest, litsentsitasudest ja dividendidest saadava tulu kajastamisest.

Olesja Timofejeva,
auditi konsultant
Donoway Assurance
Member Crowe Horwath International 

Vaata lisaks: Tulu kajastamise põhimõtted II


Avaldatud RUP.ee PROFIUUDISTE rubriigis

 

 

Jäta kommentaar

Veendu, et kõik kohustuslik (*) info oleks sisestatud. HTML-i kasutamine pole lubatud.


430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255