Muudatused majandusaasta aruande esitamises said alguse 2008. a
juunist, mil täiendati äriseadustikku sättega, et Äriregistrile tuleb
esitada elektrooniliselt majandusaasta aruanne, mis on koostatud
aruandeperioodi kohta, mis algab 2009. aasta 1. jaanuaril või hiljem.
Ligikaudu poolteist aastat tagasi moodustas Vabariigi Valitsus
töörühma, mis alustas nii aruande elektroonilise formaadi
väljatöötamist, IT-süsteemi loomist kui ka seaduste muudatuste eelnõude
ettevalmistamist korraldamaks seadusega kehtestatud elektroonilist
aruande esitamist.
Käesoleva aasta juunis töörühmas valminud raamatupidamise seaduse
muutmise eelnõu on juba Riigikogus menetluses. Seaduse menetlemise
kohta Riigikogus on teada, et eelnõu esimene lugemine oli kavandatud
septembri viimastele päevadele ja eelnõule saab esitada
muudatusettepanekuid oktoobri keskpaigani.
Raamatupidamise seaduse muudatustega luuakse raamistik elektroonilise
majandusaasta aruande koostamisele. Aruande esitamist hakkavad lisaks
raamatupidamise seadusele täiendavalt reguleerima Vabariigi Valitsuse
määrus ja rahandusministri määrus. Viimased dokumentide eelnõud on
alles koostamisel. Vabariigi Valitsuse määrusega kehtestatakse
elektroonilise aruande elementide loetelu (nn xbrl elementide
taksonoomia), mis kirjeldab, mis andmeid ja mis kujul loodavasse IT-
süsteemi hakatakse sisestama. Rahandusminister, kui raamatupidamise
valdkonna eest vastutav, kehtestab aruandevormid, millega pannakse
paika uue IT-süsteemi väljundvormid ehk raamatupidamise aastaaruande
komponentide kujundus.
Raamatupidajatele ja audiitoritele tähendavad kavandatavad
muudatusettepanekud olulisi muudatusi majandusaasta aruande esitamisel
äriregistrile.
Alates 2010. aastast ei piisa enam pdf või word formaadis aruande
esitamisest Äriregistrile. Uuest aastast tuleb esitada äriregistrile
majandusaasta aruandes sisalduvad andmed elektrooniliselt.
Elektrooniliselt tuleb esitada raamatupidamise aruanne (põhiaruanded
ja lisad), tegevusaruanne, kasumi jaotamise ettepanek jne. Lisaks
raamatupidamise aruandele peab ka audiitor koostama oma aruande
(elektroonilise järeldusotsuse) samas äriregistri süsteemis.
Sisestatud andmete põhjal koostatakse pdf formaadis terviklik
elektroonne majandusaasta aruanne. Nii juhatus kui ka audiitor
allkirjastavad IT süsteemis koostatud pdf aruande elektrooniliselt.
Lihtsustatult hakkab uues IT-süsteemi aruande koostamise ja esitamise protsess olema järgnev:
• Raamatupidaja või keegi teine juhatuse liikme poolt volitatud isik
sisestab raamatupidamise aruande andmed elektrooniliselt. Kui aruandes
vigu ei ole, saab aruande kinnitada.
• Kui audiitorkontroll on kohustuslik, saab audiitor seejärel
raamatupidamise aastaaruandele lisada oma aruande ja selle digitaalselt
allkirjastada.
• Seejärel saab lisada Äriregistri nõutavad lisadokumendid (kasumi
jaotamise ettepanek, müügitulu info tegevusalade lõikes jne) ning
aruande registrile ära esitada.
Kuna tegu on uue ja kasutajatele tundmatu IT-süsteemiga, siis alguses
tõenäoliselt nii lihtsalt aruande esitamine ei lähe. Öeldakse, et kurat
peitub detailides. Uue süsteemiga harjumine võtab aega ja esimesel
aastal võib tekkida mõnevõrra segadust ehk tuleb selgeks õppida mida,
millal ja millises järjekorras tuleb teha. Võimalik, et uus
tarkvaralahendus muudab mõnevõrra seda, kuidas ollakse harjutud
aruandeid koostama ja esitama.
Kaugemas perspektiivis peaks uuest elektroonilisest majandusaasta
aruandest tõusma kasu nii aruannete esitajatele kui ka aruannete
kasutajatele:
1) Esitades majandusaasta aruande elektrooniliselt, kantakse
tulevikus nendel, kelle majandusaasta kattub kalendriaastaga, aruande
näitajad üle Statistikaameti EKOMAR aruandele. See tähendab, et suur
hulk EKOMAR-i nõutavast infost on juba eeltäidetud ja Statistikaametile
esitatavat aruannet tuleb täiendada vaid selle infoga, mida
majandusaasta aruandes ei olnud ja mida riikliku statistika
koostamiseks on Statistikaametile vaja. Äriregistri aruande ja EKOMAR
aruande andmevahetus peaks valmima kavandatud kaheaastase
üleminekuperioodi jooksul.
2) Elektroonilisse aruandlussüsteemi kavatsetakse panna peale
kontrollid, et vähendada aruannetes esinevaid hooletusvigu. Näiteks
võrdleb programm, kas aruanded ja lisad on aritmeetiliselt täpsed, kas
põhiaruanne ja neis viidatud lisades esitatud summad on samad, kas
põhiaruannete kohta on koostatud nõutavad lisad, kui nende koostamine
on hea raamatupidamistava kohaselt nõutud. Kokkuvõttes peaks paranema
aruannete ja nendes sisalduvate andmete kvaliteet.
3) Elektroonne andmestik loob mitmeid lisavõimalusi. Kuna andmed
esitatakse kindla süsteemi järgi, siis näiteks põhiaruanded elementide
tõlke olemasolu korral saab esitada kohe tõlgituna. See tähendab, et
suurt osa ettevõtte aruande andmetest on võimalik lihtsalt esitada
teises keeles. Lisaks võimaldavad detailsemalt esitatavad andmed teha
infosüsteemist detailsemaid päringuid ning põhjalikumaid analüüse.
4) Äriregistri poole pealt peaks ära kaduma mitmekuuline andmete
skaneerimisest ja sisestamisest tekkiv ajaline nihe aruande esitamisest
ja selle avalikustamisest registris. Aruandeinfo elektrooniline esitlus
võimaldab aruandeinfo teha kohe registrist kättesaadavaks.
Loodava süsteemiga kaasnevad ka mõned puudused. Aruande sisestus ja
väljundvormide standardimine tähendab, et väheneb võimalus
loominguliselt läheneda aruande koostamisele. Näiteks aruande koostaja
ei ole enam niivõrd vaba otsustama, kui detailselt esitada infot
põhiaruannetes või koondada see info lisadesse. Samuti ei saa esitada
aruandes ettevõtte tegevusvaldkonnast tulenevalt aruande kirjeid
nimetusega, mis annavad täpsemalt edasi kirje sisu. Ka tegevusaruande
kujunduslik pool mõnevõrra kannatab, kuna eelistatud on teksti kujul
andmete esitamine.
Eeltoodud elektroonne majandusaasta aruande esitamine ei ole kohe
kohustuslik kõigile aruande esitajatele. 2010 aastast rakendub süsteem
äriühingutele, sihtasutustele ja mittetulundusühingutele, kes koostavad
aruande lähtuvalt Eesti heast raamatupidamistavast. Äriühingud, kes
lähtuvad aruande koostamisel rahvusvahelistest finantsaruandluse
standarditest või kes koostavad konsolideeritud aruande, peavad hakkama
esitama elektrooniliselt majandusaasta aruande andmeid alates 2012.
aastast. Seaduses erisuse tegemise põhjuseks oli asjaolu, et esimeses
etapis ei jõuta luua veel IT-süsteemi osa, mis võimaldaks esitada
konsolideeritud või rahvusvahelistest finantsaruandluse standarditele
vastavat aruannet.
Täiendavad erisused võivad aruande esitamisesse tulla veel seetõttu, et
kõigil ettevõtte juhatuse ja nõukogu liikmetel (peamiselt puudutab see
välismaalasi) ei ole võimalik anda elektroonilist allkirja. See
tähendab, et kuigi raamatupidaja esitab aruande andmed
elektrooniliselt, peab lisaks esitama registrile allkirjadega pdf kujul
aruande.
Praegu käib töörühmas arutelu mittetulundusühingute ja sihtasutuste
aruande elementide ja vormide üle. Erinevate osapoolte (Maksuamet,
Siseministeerium jne) huvi aruandes avalikustatava info sisu üle võib
päädida sellega, et alustuseks tuleb täiendada Raamatupidamise
Toimkonna juhendit nr 14 “Mittetulundusühingud ja sihtasutused”, mis
kehtestab täiendavad nõuded mittetulundusühingute ja sihtasutuste
aruannetele ja alles järgmisest aastast muudetakse vastavaid
aruandevorme Registrikeskuse infosüsteemis.
2009. aasta majandusaasta aruande auditeerimine on samuti väljakutse
audiitoritele. Audiitorid peavad arvestama, et auditite ajagraafik võib
sõltuda sellest, kui ladusalt kulgeb aruannete esitamine ja nende
kinnitamine äriregistri uues infosüsteemis. Soovitatav on kinnitada
paberil majandusaasta aruanne (kui see tehakse) ja registrikeskuse
poolt genereeritud pdf aruanne samal ajal. Vastasel juhul võib jääda
risk, et paberil aruanne ja registrikeskuses olev aruanne erinevad kas
täiendavatest bilansipäeva järgsetest sündmustest, mis muudavad
aruannet või registrikeskuse IT-süsteemist tulenevast teistsugusest
raamatupidamise aastaaruande põhiaruannete või lisade esituslaadist.
Aja jooksu tõenäoliselt loobutakse paberil (Wordis) koostatavast
aruandest ja lõplik majandusaasta aruanne tehakse Äriregistri
infosüsteemis.
Audiitori jaoks peaks uus IT-süsteem vähendama rutiinset aruande
vormistuse kontrollimist, kuna süsteem teeb paljud rutiinsed kontrollid
ja võrdlused ära. Samuti peaks muutuma lihtsamaks audiitori aruande
koostamine, kuna süsteem pakub sõltuvalt audiitori aruande liigist
ettevõtte andmetega audiitori aruande standardpõhja.
Nii raamatupidajad kui audiitorid peavad teadma, et järgmisel aastal
tuleb äriühingu juhtkonnal luua juurdepääsuõigus audiitorile
sisestusfaasis olevale majandusaasta aruandele. Sisuliselt tähendab see
audiitori määratlemist Äriregistri süsteemis. See tagab, et audiitor
pääseb Äriregistri infosüsteemis aruannet kinnitama ja ka koostatavat
aruannet vaatama. Edaspidi uuendatakse/muudetakse loodud seost
äriühingu ja audiitori vahel vaid audiitori vahetusel.
Uue IT-süsteemi kohta koostatakse kasutusjuhend, mis peaks valmima koos
süsteemi avalikustamisega detsembrikuu jooksul. Pärast IT-süsteemi
lõplikku valmimist kavandatakse teha raamatupidajatele, audiitoritele
jne IT-süsteemi tutvustavaid koolitusi.
Soovitan vähemalt korra kuus jälgida projekti kulgu, et olla kursis uue
süsteemi arengutega. Registrile elektroonilise majandusaasta aruande
esitamise projekti kohta saab lugeda lisainfot http://rup.ee/est/elektrooniline-aruanne/elektrooniline-aruanne.html .
Kaido Vetevoog,
Audiitorkogu esindaja Vabariigi Valitsuse töörühmas,
Audiitorbüroo Baker Tilly Baltics partner
Avaldatud: Raamatupidamisuudised n7 2009