Uus aruande esitamise kord tõi kaasa rea uusi toiminguid, mida
aruande sisestajad, juhatuse liikmed ja vandeaudiitorid vaheldumisi
tegema peavad. Enne suvepuhkusele minekut soovitan üle kontrollida, kas
teie ettevõtte aruanne on ikka tõepoolest Äriregistrile esitatud. Miks?
Aga seetõttu, et päris mitmed vandeaudiitori kinnitatud aruanded on
jäänud pärast digiallkirjastamist olekusse, mis viitab, et aruanne ei
ole lõplikult Äriregistrile esitatud.
Pane tähele! Pärast seda, kui kõik osalised (juhatuse liikmed,
vandeaudiitor) on aruande digiallkirjastanud, tuleb aruandele lisada
kasumi jaotamise/kahjumi katmise ettepanek ja otsus ning seejärel
esitada Äriregistrile. Aruande saab Äriregistrile esitada juhatuse liige
või sisestaja, kellele on juhatuse liikme poolt antud esitamise õigus.
Aruande esitamise järel saadab süsteem sidevahendite osas näidatud
e-posti aadressile kinnituse, et teie aruanne on nõuetekohaselt
esitatud.
Üleminek elektroonilisele majandusaasta aruandele – kuidas sujus?
Iga uus asi tundub algul raske ja alati leiab põhjusi, mille üle
nuriseda – aasta esimestel kuudel oli seda rohkem kui juunis, sest
esimeste aruannete sisestamise käigus selgus uusi probleeme, mis vajasid
lahendamist. Kindlasti vajasid uue aruandega harjumiseks aega nii
raamatupidajad kui ka vandeaudiitorid, kuna mõned aruande lisad olid
tundmatuseni muutunud ning nende koostamine tuli uuesti läbi mõelda ja
vahel ka katsetuste abil aru saada, kuidas infot esitada tuleb. Eelkõige
puudutab see materiaalse põhivara lisa, mille koostamisega minu
kogemuse põhjal kõige rohkem hätta jäädi. Teine komistuskivi oli
rahavoogude aruanne, sest selle alustamine ärikasumist nõudis paljudel
ettevõtetel võrdlusandmete esitusviisi korrigeerimist.
Usun, et paljude tänaseks esitatud aruannete puhul sai see ka päris uue
sisu – kui seni piirdusid koostajad minimaalsete lisadega, jättes
teinekord võib-olla olulised summad aruandes lahti kirjutamata, siis
nüüd oli aruande kontrollijana tihtipeale tegu, kuidas üleliigsetest
lisadest lahti saada. Korraga oli tekkinud nii palju põnevaid uusi
võimalusi ning kui jõud lisade koostamisel selle sisust üle käis, siis
see ka koostati, mõtlemata, kas see lisa annab aruande lugejale
lisainformatsiooni või mitte ja kas see summa, mille kohta lisa
koostatakse, on ikka nii oluline. Näiteks minu “lemmikuteks” kujunesid
muude nõuete ja muude võlgade lisad, mida sooviti lisaks nõuete ja
ettemaksete ning võlgade ja ettemaksete lisale lahti kirjutada. Ainult,
et selle lahtikirjutamise tulemusena tekkis aruandesse järgmine
üherealise sisuga “muud nõuded” või “muud võlad” lisa, millest ei saanud
kriipsuvõrdki rohkem infot kui eelnevalt esitatud lisadest. Mõningat
segadust tekitas aruandes ristviidete lisamine, õigemini nende
ärajätmine, kuigi koht ja vajadus selleks oli olemas, aga ka
kohustuslik seotud osapoolte lisa. Viimane üllatas eelkõige info
lakoonilisusega. Kui aasta alguses sai päris palju kasutatud lisade all
olevat lisainfo kirjutamise võimalust (näiteks individuaalselt oluliste
nõuete ja kohustuste lahtikirjutamiseks tundus kohti nappivat), siis
mida aeg edasi, seda enam sai see info esitatud samas tabelis kus
summad. Ehk mida rohkem tekkis kogemust elektroonilise aruande vormiga,
seda enam oskasime seda ära kasutada ja soovitada ka oma klientidele.
Mis edasi?
2010. aasta aruande koostamine on kindlasti oluliselt lihtsam – võrdlusandmed on juba aruandes toodud ja üleminek eurole ei mõjuta veel 2010. aasta aruandes esitatavat informatsiooni. Soovitan igal raamatupidajal võtta suvel aega ja vaadata esitatud aruanne veel kord sellise pilguga üle, et kas midagi on sellest puudu või midagi liiast.
AS Deloitte Audit Eesti