On üldteada, et audiitori arvamus on aus, kompetentne ja sõltumatu kvaliteedinäitaja ettevõtte või asutuse finantsaruandele. Vähem teadvustatakse audiitorite potentsiaali kaasa rääkida ühiskonnas laiemalt, osundada probleemide põhjustele ja pakkuda lahendusi.
Audiitori kaasamisest on kasu!
Audiitor on ka väljaspool tüüpilist finantsaruande kontrollija rolli oluline usaldusväärsuse tagaja. Ta on asjatundja, kes suhtub oma sõltumatusesse töö tellijast väga tõsiselt ning on eeskätt ja igas olukorras pühendunud tõe väljaselgitamisele, mõistmisele, mis tegelikult toimub. Just seetõttu võiks näiteks igasse riiklikku probleemkomisjoni olla kaasatud sõltumatu eksperdina mõni audiitor.
Audiitor on väga hea üldistusvõimega ekspert, kelle töös on oluline jõuda järeldusteni olemasoleva info põhjal ning mõista organisatsioonide ja protsesside sisemist loogikat, oskus eristada olulist ebaolulisest. Samuti on muljet avaldav audiitorite kliendipagas ja kogemus – paljud audiitorid on tõepoolest hoidnud kätt iseseisva Eesti ettevõtluse pulsil selle algaastatest saati, näinud siinse ärikultuuri ja ettevõtluspraktika arengut ning sellele kaasa aidanud, seda nii suurimates kui ka keskmistes ja väikestes ettevõtetes.
Mitmetel audiitoritel on audiitorettevõtjate võrgustiku vahendusel ka töökogemus Euroopas ja kaugemates maades. Tugeva loogikuna suudab kogenud audiitor tavaliselt läbi näha järeldusahela puudused, argumentatsioonivead ja demagoogia. Ehk just see asjaolu koos audiitorite kirgliku tõejanuga ning selle tõe erapooletult ja ilustamata kujul välja ütlemine ongi põhjuseks, miks audiitoreid piisavalt palju ei kaasata?
Eesti audiitorite konkurentsivõimest ja vajalikest tulevikuoskustest saab põhjalikumalt lugeda eelmisel nädalal ilmunud ajakirjast Raamatupidamisuudised nr 4, 2016.