Määratle oma toode/teenus
Kõigepealt peab selgeks tegema, mida, kellele ja mis hinnaga müüa. Üldjuhul on otstarbekas testida oma tooteid/teenuseid kõigepealt Eestis. Välismaale müümise eripära seisneb asjaolus, et turg ja konkurents on erinev, tarbija ja tarbimiskultuur on erinev ning ärikultuur ja õiguslik raamistik on samuti teistsugune.
Milliseid turge valida?
Eesti ettevõtja jaoks on kindlasti lihtsam siseneda nendele turgudele, mida me tunneme või vähemalt eeldame, et tunneme. Hea oleks juba varasema kontakti omamine. Oluline tegur, millele mõelda, on eksportija kodumaa ja sihtriigi ühiskondade kultuuriline, sh keeleline lähedus. Tavaliselt on esimesena otstarbekas minna nende riikide turule, mis on eksportija kodumaale kultuuriliselt lähedased. Kõige lihtsam on selle põhimõtte ellurakendamine, kui ettevõtte esindaja teeb isikliku külaskäigu potentsiaalsesse sihtriiki, kusjuures enne seda on ta kogunud kõikvõimalikku informatsiooni antud riigi kohta.
Seni kõige paremini võrreldava ja kategoriseeritava analüüsi kultuuriliste erinevuste kohta on teinud Hollandi päritolu sotsiaalpsühholoog Geert Hofstede. Ta tõi välja neli peamist mõõdet, mille poolest eri kultuuridesse kuuluvad inimesed on erinevad ning rahvusvahelistel turgudel tegutsedes peab nende erinevustega arvestama:
- jõuvahekord (power distance)
- riski vältimine ehk ebakindluse talumine (uncertainty avoidance)
- individualism versus kollektivism
- maskuliinsus versus feminiinsus
Peter Gornischeff,
teenuste direktor,
Eesti Kaubandus-Tööstuskoda
Artikli täisversiooni saate lugeda peagi ilmuvas majandusajakirja Raamatupidamisuudised värskes numbris Nr1 (136) 2012