Kaubandusettevõtted kasutavad mitmesuguseid võimalusi klientide meelitamiseks. Üks selliseid võimalusi, mis sobib eriti hästi eelseisvade pühade kontekstis, on kinkekaartide müük.
Kinkekaartide ostu ja müügi raamatupidamises kajastamisega seotud teoreetilistest küsimustest võib lugeda Deloitte Audit Eesti vanemprojektijuhi Anne Mobeli artiklist . Peamiselt tuleb raamatupidajal kinkekaartide müügi kajastamisel lähtuda sellest, et see ei ole tavapärane tehing, sest kinkekaardi müümine ei tähenda veel, et müüjal tekkib müügitulu. Tasuta saadud või ostetud kinkekaartide raamatupidamislikul arvestusel on omad nüansid.
Järgnevalt on käsitletud kinkekaartidega seotud tehingute raamatupidamises kajastamise näiteid nii müüja kui ka saaja seisukohast.
Näide 1
Kinkekaartide müük
Raamatupood müüs septembris 50 kinkekaarti väärtusega 15 eurot tükk.
Kinkekaartide müügist saadud raha on ettemaks tulevikus müüdud raamatute eest.
Kuna käibemaksuseaduse § 11 lõike 1 kohaselt on käibe tekkimise ajaks kas kauba ostjale lähetamise päev või kauba eest osalise või täieliku makse laekumise päev, siis kinkekaartide müügist raha saamisel peab müüja arvestama juurde käibemaksu.
Kanded
D Raha 750 eurot (50 tükki x 15 eurot)
K Ettemaks kauba eest 750 eurot (50 tükki x 15 eurot)
D Ettemaks kauba eest 125 eurot (750 eurot : 1,2 x 20%)
K Käibemaks 125 eurot (750 eurot : 1,2 x 20%)
Marina Lillo,
vandeaudiitor
Artikli täisversiooniga saab tutvuda peagi ilmuva majandusajakirja Raamatupidamisuudised detsembrinumbris.