19.06.2012 Teisipäev

Sisekontroll teoorias ja praktikas

Sisekontroll teoorias ja praktikasDarja Roos,
vandeaudiitor,
Donoway Assurance

Pärast seda, kui maailm sai teada mitmest suurest finantside ja ettevõtte juhtimisega seotud skandaalist, tunnistasid ettevõtjad ja riigi tasandil seadusandja vajadust ettevõtte juhtimise printsiipide kujundamise järele.

Nende printsiipide ja süsteemide väljatöötamise eesmärk on tagada tõhus koostöö ettevõtete omanike ja juhtide ning teiste huvitatud isikute vahel. Ettevõtte haldamise üks lahutamatu osa on sisekontrollisüsteem.

Mis see on?

Edukas äritegevus ei sõltu ainult välisteguritest – turuolukorrast, nõudlusest, klientidest ja tarnijatest –, vaid ka ettevõtte sisekeskkonnast: töötajate pädevuse ja vastutustundlikkuse tasemest, hästi korraldatud sisekommunikatsiooni ja -kontrolli protsessidest… Sisekontroll on võtmekomponent riskijuhtimisel ja ettevõtte eesmärkide saavutamisel.

Eristatakse viis sisekontrollisüsteemi põhikomponenti (COSO  mudel):kontrollikeskkond, riskide hindamine, järelevalvevahendid, info- ja kommunikatsioonisüsteemid, kontrollitegevuste monitooring.

Darja Roos,
vandeaudiitor,
Donoway Assurance


Artikli täisversiooni saate lugeda peagi ilmuvas majandusajakirja Raamatupidamisuudised Nr4 (139) 2012