19.01.2011 Kolmapäev

Euroopa Komisjon kavatseb muuta ostude tegemise hõlpsamaks

Reuters Euroopa Komisjon algatas avaliku arutelu tarbijavaidluste alternatiivse lahendamise korra üle, eesmärgiga muuta ostude tegemine ühisturul tarbijate jaoks turvalisemaks ning pakkuda paremaid, kiiremaid ja odavamaid võimalusi ostja ja müüja vaheliste lahkhelide kohtuväliseks lahendamiseks.

Arutelu puudutab näiteks olukordi, kus tarbija krediitkaardilt võetakse välismaal tehtud ostu eest raha kaks korda või nõutakse trahvisummat juhul, kui ta soovib ostutehingust loobuda. Praegu on ELis kasutusel vähemalt 750 erinevat alternatiivset vaidluste lahendamise korda, kuid siiski jäävad tarbijad tihti abita. Hinnanguliselt kannavad nad selliste olukordade tõttu igal aastal kahju ligikaudu 0,3% ulatuses ELi sisemajanduse koguproduktist (SKP).

Alternatiivse vaidluste lahendamise korra tähtsaim omadus on, et menetlus on kohtuväline. Kaasatud on erapooletu kolmas osapool, näiteks vahekohtunik, kes oskab soovitada, millist lahendust kasutada või suudab pooled lahenduse leidmiseks kokku tuua. See ei hõlma tarbijakaebuste haldamise süsteeme ettevõtetes, tarbija ja kaupmehe vahelisi vabatahtlikke otsekokkuleppeid ning kohtusüsteemi kaudu toimuvaid lepitusmenetlusi. Alternatiivses korras lahendatakse eelkõige individuaalseid juhtumeid, kuid ühe menetluse raames võib käsitleda ka mitut sarnast vaidlust. Vajadus sellise korra järele kasvab, kuna internetiostude osatähtsus on pideval tõusuteel: 2004. aasta 22%-lt on see nüüdseks jõudnud 37%-ni. Piiriüleste internetiostude osatähtsus püsib aga madalal (8%) ning selle üheks põhjuseks on tarbijate usalduse puudumine. 71% neist leiab, et piiriüleste ostude puhul on võimalikke probleeme raskem lahendada.

Põhiküsimuseks, millele arutelu käigus tahetakse tähelepanu pöörata, on asjaolu, et mõnes turusektoris ja ELi osas alternatiivne vaidluste lahendamise kord täielikult puudub või ei ole kauplejad ning tarbijad sellest võimalusest teadlikud. Samuti ei ole ettevõtjad alati valmis lisakohustusi võtma: 64% vaidluste lahendamise mehhanismidest on vabatahtlikud ning mõnega neist on liitunud ainult 6% Euroopa ettevõtjatest. Ja isegi need, kes on liitunud, keelduvad mõnikord otsuse täitmisest, kuna see ei ole nende suhtes siduv.

Arutelu jääb avatuks kuni 15. märtsini 2011 ning selle tulemusi kasutatakse vastavasisulise õigusaktieelnõu koostamiseks. Selle vastuvõtmine komisjonis on ette nähtud novembriks 2011.

Lisainfo alternatiivse vaidluste lahendamise korra ning muude ELis kasutatavate hüvitamismehhanismide kohta http://ec.europa.eu/consumers/redress_cons/adr_en.htm

BNS