Arutelu puudutab näiteks olukordi, kus tarbija krediitkaardilt võetakse
välismaal tehtud ostu eest raha kaks korda või nõutakse trahvisummat
juhul, kui ta soovib ostutehingust loobuda. Praegu on ELis kasutusel
vähemalt 750 erinevat alternatiivset vaidluste lahendamise korda, kuid
siiski jäävad tarbijad tihti abita. Hinnanguliselt kannavad nad selliste
olukordade tõttu igal aastal kahju ligikaudu 0,3% ulatuses ELi
sisemajanduse koguproduktist (SKP).
Alternatiivse vaidluste lahendamise korra tähtsaim omadus on, et
menetlus on kohtuväline. Kaasatud on erapooletu kolmas osapool, näiteks
vahekohtunik, kes oskab soovitada, millist lahendust kasutada või suudab
pooled lahenduse leidmiseks kokku tuua. See ei hõlma tarbijakaebuste
haldamise süsteeme ettevõtetes, tarbija ja kaupmehe vahelisi
vabatahtlikke otsekokkuleppeid ning kohtusüsteemi kaudu toimuvaid
lepitusmenetlusi. Alternatiivses korras lahendatakse eelkõige
individuaalseid juhtumeid, kuid ühe menetluse raames võib käsitleda ka
mitut sarnast vaidlust. Vajadus sellise korra järele kasvab, kuna
internetiostude osatähtsus on pideval tõusuteel: 2004. aasta 22%-lt on
see nüüdseks jõudnud 37%-ni. Piiriüleste internetiostude osatähtsus
püsib aga madalal (8%) ning selle üheks põhjuseks on tarbijate usalduse
puudumine. 71% neist leiab, et piiriüleste ostude puhul on võimalikke
probleeme raskem lahendada.
Põhiküsimuseks, millele arutelu käigus tahetakse tähelepanu pöörata, on
asjaolu, et mõnes turusektoris ja ELi osas alternatiivne vaidluste
lahendamise kord täielikult puudub või ei ole kauplejad ning tarbijad
sellest võimalusest teadlikud. Samuti ei ole ettevõtjad alati valmis
lisakohustusi võtma: 64% vaidluste lahendamise mehhanismidest on
vabatahtlikud ning mõnega neist on liitunud ainult 6% Euroopa
ettevõtjatest. Ja isegi need, kes on liitunud, keelduvad mõnikord otsuse
täitmisest, kuna see ei ole nende suhtes siduv.
Arutelu jääb avatuks kuni 15. märtsini 2011 ning selle tulemusi
kasutatakse vastavasisulise õigusaktieelnõu koostamiseks. Selle
vastuvõtmine komisjonis on ette nähtud novembriks 2011.
Lisainfo alternatiivse vaidluste lahendamise korra ning muude ELis
kasutatavate hüvitamismehhanismide kohta
http://ec.europa.eu/consumers/redress_cons/adr_en.htm
BNS