Turu-uuringute AS-i läbiviidud uuringust Eesti elanikkonna suhtumisest ja hoiakutest salakaubanduse ja salakauba suhtes selgub, et aastaga on kasvanud selliste inimeste hulk, kes salakaubanduse hukka mõistavad.
Kui mullu ütles 22 protsenti vastanutest, et ei õigusta üldse salakaubandust, siis tänavu oli see osakaal kasvanud 32 protsendini. Selliste vastajate hulk, kes salakaubandust pigem ei õigusta, oli aastaga kasvanud kahe protsendi võrra 30 protsendini.
Maksumaksjate Liidu korraldatud aktsiisikaupade salaturu teemalisel ümarlaual uuringut tutvustanud Iivi Riivits-Arkonsuo sõnul on salakaubanduse õigustamise osas aga suured erinevused eesti ja vene keelt kõnelevate inimeste vahel - kui eesti keelt kõnelevatest inimestest õigustab täielikult või pigem õigustab salakaubandust 23 protsenti vastanutest, siis vene keelt kõnelevate vastanute hulgas oli see osakaal lausa 48 protsenti.
Eesti elanike hinnangul on peamisteks salakaubandust soodustavateks teguriteks kõrged hinnad, kõrged maksud, madal elatustase ning asjaolu, et mujal on alkoholi, tubaka ja kütuse hinnad odavamad.
Kõige tõhusamateks vahenditeks salakaubanduse vastu võitlemisel peavad Eesti elanikud maksumäärade ja aktsiiside vähendamist ning piirikontrolli karmistamist.
KPMG Baltics OÜ maksu- ja õigusnõustamise teenuste juht Joel Zernask tutvustas ümarlaual uuringut tubakatoodete salakaubanduse kohta Euroopa Liidus ja Eesti.
"Salasigaretiturg EL-is on jõudsasti kasvamas," ütles Zernask, lisades, et toimunud on muutused inimeste väärtushinnangutes ning tõuke sellele on andnud ka viimaste aastate majanduskeskkond.
Uuringu andmetel moodustavad 11,1 protsenti EL-i sigaretitarbimisest salasigaretid ja EL-i riikidest kõige suurem on salasigarettide turu osakaal kolmes Balti riigis.
Lätis on salasigarettide turu osakaal uuringu andmetel kogu sigaretitarbimisest 31 protsenti, Leedus 27 protsenti ning Eestis 20 protsenti.
Maksu- ja Tolliameti peadirektor Marek Helm ütles ümarlaual, et amet on seadnud eesmärgiks salasigarettide osakaalu vähendamise 50 protsendi võrra aastatel 2012-2016.
Kui 2012. aastal oli salaturu osakaal Maksuameti hinnangul 19 protsenti, siis 2016. aastaks on amet seadnud eesmärgiks vähendada seda osakaalu üheksa protsendini.
Salaturu osakaalu vähendamiseks plaanib Maksuamet Helmi sõnul salasigarettide vastast kampaaniat, teavitustööd internetiportaalides ja tööandjate teavitamist salakaubandusjuhtumitest. Samuti on ametil kavas tõsta tollikontrolli tehnilist võimekust.