10.06.2020 Kolmapäev

Uuring: Eesti kaotab võltsingute tõttu kümneid miljoneid eurosid

Euroopa Liidu intellektuaalomandi ameti (EUIPO) värske uuringu järgi kaotavad kosmeetika- ja isikliku hügieeni sektor, veinide ja piiritusjookide sektor, farmaatsiasektor ning mänguasjade ja mängude sektor Eestis võltsingute tõttu 29 miljonit eurot müügitulu aastas.

Mänguasjasektor kaotab võltsingute tõttu aastas kaks miljonit eurot.
Mänguasjasektor kaotab võltsingute tõttu aastas kaks miljonit eurot. Foto: pixabay

Seejuures kaotab farmaatsiasektor 12 miljonit eurot, kosmeetika- ja isikliku hügieeni sektor 8 miljonit eurot, veinide ja piiritusjookide sektor 7 miljonit eurot ning mänguasjade ja mängude sektor 2 miljonit eurot aastas, teatas EUIPO.

Need neli sektorit kaotavad EUIPO hinnangul võltsingute tõttu EL-is kokku kuni 19 miljardit eurot müügitulu aastas. Seejuures kaotab kosmeetika- ja isikliku hügieeni sektor 9,6 miljardit eurot, farmaatsiasektor 6 miljardit eurot, veinide ja piiritusjookide sektor 2,3 miljardit eurot ning mänguasjade ja mängude sektor miljard eurot aastas.

EUIPO täna avaldatud aruande kohaselt jätab võltsimise majandus- ja sotsiaalne kahju riike ilma tuludest ning võib toetada rasket kuritegevust, näiteks uimastikaubandust ja rahapesu. Aruandes hinnatakse, et EL-i riikide valitsused kaotavad kokku kuni 15 miljardit eurot aastas selle tõttu, et turul on võltskaupu, vähenevad otsesed ja kaudsed maksud ning ebaseaduslikud tootjad ei maksa sotsiaalmaksu.

Võltsimine ei ole ohvriteta kuritegu. Võltstooted võtavad seaduslikelt ettevõtetelt müügitulu ja jätavad valitsused ilma vajalikest tuludest. Nendega kaasnevad selged tervise- ja ohutusriskid kasutajatele,

ütles EUIPO tegevdirektor Christian Archambeau pressiteates.

Ta lisas, et võltsimisest saadud tulu võib toetada ka rasket organiseeritud kuritegevust. "Selle probleemi täielikuks lahendamiseks on vaja kooskõlastatud rahvusvahelist tegevust kõigil tasanditel," märkis ta.

Kosmeetika- ja isikliku hügieeni sektoris on müügitulu kahjud EL-is suurenenud rohkem kui 2,5 miljardi euro võrra alates EUIPO viimase sellise analüüsi avaldamisest 2019. aastal. See on uuritud sektoritest suurim juurdekasv. EL kaotab võltstoodete tõttu igal aastal ligikaudu 14,1 protsenti kosmeetika- ja isikliku hügieeni sektori müügitulust, Eestis on see näitaja 7,2 protsenti.

EUIPO analüüs näitab, et registreeritud ohtlikud võltskaubad olid tarbijatele väga ohtlikud. Enamik neist kaupadest olid lastekaubad: mänguasjad, lapsehooldusvahendid või lasterõivad.

EUIPO ja Europoli uuringutest ilmnevad ka võltsimise ja muude raskete kuritegude seosed. Alates 2016. aastast on jõustamisasutused kogu EL-is korraldanud 29 suurt võltsimis- ja piraatlusvastast operatsiooni organiseeritud kuritegevuse rühmituste vastu, kelle tegevus hõlmas ka muud rasket kuritegevust, näiteks uimastikaubandust ja rahapesu. 

EUIPO on EL-i detsentraliseeritud asutus, mis asub Hispaanias. EUIPO haldab Euroopa Liidu kaubamärkide ja ühenduse registreeritud disainilahenduste registreerimist, mis tagavad intellektuaalomandi kaitse kõigis EL-i liikmesriikides. Samuti teeb EUIPO koostööd EL-i riiklike ja piirkondlike intellektuaalomandiametitega.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255