Pikaajaliselt aitab 2000. aastal kehtima hakanud ettevõtete maksustamise
süsteem kasvatada SKP-d 3% enam kui alternatiivses
stsenaariumis, ütles Tartu Ülikooli majandusteaduskonna teadur Jaanika
Meriküll neljapäeval rahandusministeeriumis uuringu tulemusi
tutvustades.
Lisaks reformi eel püsitatud eesmärkidele kasvatada investeeringute
mahtu ja muuta majandust läbipaistvamaks on aidanud ettevõtete
reinvesteeritava kasumi tulumaksust vabastamine ettevõtetel koguda
likviidseid varasid, mis on aidanud neil kriisi paremini üle elada,
selgus uuringust.
"Kuigi 12 aastat tagasi ei oodanud keegi sellist majanduslangust,
tõestab uuring, et loodud süsteem oli ettevõtetele suur leevendus kriisi
üleelamiseks," kommenteeris rahandusminister Jürgen Ligi.
Teoreetilisel mudelil teostatud kõik simulatsioonid kokku viitavad, et
reformi tulemusel kasvas kapitali maht majanduses 6–11,2 protsenti enam,
tarbimine 0,5–2,7% enam ja SKP 1,9–4,9% enam.
Sealhulgas põhistsenaariumis kasvas maksureformi tulemusel Eestis
kapitali maht 9,1%, tarbimine 1,4% ning SKP 2,9%.
Reformi võimaliku mõju määramiseks loodi neoklassikaline
makroökonoomiline mudel, millega simuleeriti kahte stsenaariumit.
Esimeses stsenaariumi järgi oleksid jäänud maksumäärad 2000. aasta
eelsele tasemele, nii et reinvesteeringute ja üksikisiku tulumaksu määr
oleksid võrdselt 26 protsenti. Teise stsenaariumi järgi oleks üksikisiku
tulumaksumäär jäänud muutumatuks, kuid reinvesteeringute maksumäär
oleks null nagu praegu.
"See on pikaajaliste tasakaaluseisundite võrdlus," kommenteeris Meriküll.
Tema sõnul olnuks agregeeritud makroandmete põhjal sama hästi kui
võimatu ettevõtete tulumaksu muutuse mõju majandusele hinnata, kuna
makromajanduslikke andmeid mõjutab liiga suur hulk tegureid. Samuti
oleks olnud ettevõtete majandustulemuste põhjal sama hästi kui võimatu
mõju majanduskasvule hinnata.
Poliitikauuringute keskuse Praxis analüütik Risto Kaarna selgitas, et
uuringu andmeil on maksureformi mõju maksulaekumisele keskpikal
perioodil aastail 2000–2008 olnud neutraalne. "Mõju riigieelarvele oli
pigem nullilähedane," ütles Kaarna.
Lühiajalises perspektiivis vaadates korrastusid Kaarna sõnul aastail
2000–2001 ettevõtete majandusaasta aruanded. Ettevõtted hakkasid uuringu
järgi kasumeid kajastama tõesemalt, mis aitas neid nii
välisinvesteeringute kaasamisel kui ka parandas nende laenuvõimekust.
"Selle seadusega võeti esimest korda kontrolli alla rahade kantimine
ettevõtetest välja," ütles Ligi. Tema sõnul kadus vajadus kasumit
varjata.
Eesti Kaubandus-Tööstuskoja peadirektori Siim Raie sõnul on reformi üks
põhilisi mõjusid olnud igapäevaste raamatupidamispraktikate muutus. "On
vähe riike, kus ettevõtetel pole mingit motivatsiooni oma
majandustulemusi – kuidas seda nüüd öeldagi – interpreteerida," ütles
Raie.
Eestiga sarnast ettevõtete tulumaksu süsteemi kasutab maailmas ainult üks teine riik, nimelt Makedoonia.
Raie sõnul on 78% uuringus küsitletud ettevõtetest praeguse
maksusüsteemiga väga rahul või rahul. Samuti eelistab 79%
küsitletud ettevõtetest süsteemi jätkumist. Raie sõnul on ettevõtete
seisukohalt oluline maksusüsteemi stabiilsus. "Oleme õigesse punkti
jõudnud, peaksime nii jätkama," kommenteeris Raie. Maksusüsteemi
muutumise tehingukulu oleks hiiglasuur nii riigile kui ka ettevõtetele,
ütles Raie. Siiski on tema sõnul tarvilik maksusüsteemi poleerida,
üksikasjades parandada.
Uuringu järgi kasvasid tulumaksureformi mõjul investeeringute mahud,
kuid nende struktuur jäi samaks. Otsus, millesse investeerida, ei
muutunud. "Kui sooviti osta arvutit, osteti parem arvuti. Kui sooviti
tootmisseadmeid, siis osteti võimsamad seadmed," kommenteeris Meriküll
ettevõtete küsitluse tulemusi.
Reform avaldas positiivset mõju ka tootlikkusele ning majanduskasvule.
Väiksemate ettevõtete puhul oli märgata olulist investeeringute kasvu,
mis aga ei väljendunud tootlikkuse kasvus.
Analüüsiti 20.000–30.000 Baltimaade ettevõtte andmeid äriregistritest,
hõlmates 45% Eesti ettevõtetest, 10% Läti ettevõtetest
ja 2%. Reformi makromajanduslikku mõju
mõõdeti teoreetilise mudel abil ning mõju maksulaekumisele äriregistri,
maksu- ja tolliamet ning statistikaameti andmete põhjal.
BNS