Praegu on maksu- ja tolliameti peadirektori asetäitja Egon Veermäe sõnul probleemiks kogutavate andmete kvaliteet, mis laekuvad sama tehingu kohta erinevatel perioodidel, on raskesti kontrollitavad ja võrreldavad ning lõppkokkuvõttes läbipaistmatud. "Praegu must kütus ikkagi jõuab avalikule turule ja selle käigus tekkivaid andmeid on kõrvutada on raske," ütles ta Äripäeva kütuseturu aastakonverentsil.
Sel nädalal tuleb majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis arutelu võimaluste üle, aga kui eraettevõtjad tahavad siin koostööd teha, siis on võimalik uue aruandlusega vähendada oluliselt niinimetatud musta kütuse pääsu legaalsesse müügivõrku, kinnitas Veermäe.
"Praegu võiksime juba alustada seaduseelnõude ettevalmistamisega ja reaalselt oleks võimalik uus süsteem käiku lasta 2017. aasta jaanuarist," ütles Veermäe.
Uue aruandluse korral peaks kütuse võõrandamise korral mõlemad osapooled seda kinnitama ning asjast teada andma. "Üldiselt on paratamatu, et kogu riigiga asjaajamine kolib vaikselt tagantjärele aruandlusest reaalaega," märkis Veermäe.
Uus süsteem peaks andma läbipaistvad andmed, vähendama vajadust kriminaaluurimiste järele ja seega tooks riigile kaasa ressursikulu vähenemise ja lõppkokkuvõttes peas andma ka ennetava efekti.
Küsimusele, kas reaalajas hindamine võiks muuta ka tagatisi väiksemaks, vastas Veermäe, et praegu ei ole veel midagi kokku lepitud, aga kindlasti uued regulatsioonid peaksid vanu vähendama. "Siis võiks tagatised nulli ka viia. Praegu hoiab maksuamet üht jäik joont, sest kõik nõuaksid iga erandi laiendamist ja võrdset kohtlemist, aga selle ettepaneku esitan kindlasti läbirääkimistel," ütles Veermäe.
Viimastel aastatel on kasvanud diislikütuse sarnase kütuse maaletoomine ja selle müügivõrku viimine samal ajal peites jäljed kas võltsitud ekspordilehtede või mõnel muul viisil.