1. juulist rakendunud muudatused on suuremahulised ning uue süsteemi kasutuselevõtuga on esinenud deklaratsioonide täitmisel teatud tehnilisi tõrkeid. Lahenduste kallal töötatakse ning parandused valmivad lähipäevil. Samuti on hetkel suure koormuse all tolli infoliin, sest küsimusi deklaratsiooni täitmisel on palju. MTA vabandab klientide ees ning palub varuda kannatust postipakkide deklareerimisel!
Enne deklaratsiooni täitmist soovitatakse tutvuda kodulehel oleva informatsiooniga, kus leiab juhendid ja vastused korduma kippuvatele küsimustele. Deklaratsiooni täites soovitatakse vaadata ka lahtrite juures olevaid selgitusi, mis aitavad klienti edasi. Need leiab klõpsates ⓘ sümbolile.
Peamised küsimused deklaratsiooni täites puudutavad transpordidokumendi numbri (tracking number) ja eelneva dokumendi numbri (MRN) lahtrite täitmist. Need numbrid on leitavad kullerfirma või postiettevõtte poolt edastatud kauba saabumise teatisel. Näiteks Omniva saadab klientidele paki deklareerimise teate, millele on lisatud link. Kui lingile vajutada ning oma Omniva kontosse sisse logida, siis on näha vajaminevaid numbreid.
Samuti on tekkinud küsimusi saatja aadressi sisestamisel, eriti juhtudel, kui pakk on tellitud Aliexpressist. Kui tegemist on Omniva pakiga, siis tuleks deklaratsiooni esimesel lehel märkida linnuke lahtrisse „Kliendi nõusolek“. Nii saab kasutada andmeid, mille Omniva on juba MTA-le edastanud ning need andmed (sh saatja aadress) kuvatakse automaatselt deklaratsioonile.
Kui paki puhul ei ole võimalik Omniva poolt edastatud andmeid kasutada, siis saab täpsustada aadressi posti- või kullerettevõttelt või tellimuse kinnitusest. Samuti saab küsida täpsustust kauba saatjalt. Kui saatjaks on ettevõte, näiteks e-pood, siis ei pea saatja aadress olema majanumbri täpsusega.
Juhitakse ka tähelepanu, et saatekulude lahtrit täites on oluline märkida summa juurde valuuta. Seda ka juhul, kui saatekulud on null eurot. Samuti tuleks olla tähelepanelik, et deklaratsioonil märgitakse õige posti- või kullerettevõte. Sageli tekib klientidel probleeme deklaratsiooni esitamisega, sest Eesti Posti (ehk Omniva) asemel märgitakse ekslikult ettevõtteks DHL ja vastupidi.
Kui aga juhendeid järgides esineb siiski deklaratsiooni täites veateade, siis tuleks pöörduda Tolliinfo poole. Seejuures palutakse teha kuvatõmmise kogu deklaratsioonist, mitte ainult veateatest. Nii saab kliente kõige kiiremini aidata.
Täpsemad juhised koos juhendvideoga leiate siit: https://www.emta.ee/et/reisimine-saadetised-umberasumine/euroopa-liitu-sisse/deklareerimine/1-juulist-muutub-valjastpoolt
Vastused korduma kippuvatele küsimustele leiate siit: https://www.emta.ee/et/euroopa-liitu-sisse/deklareerimine/1-juulist-muutub-valjastpoolt-euroopa-liitu-tellitud