10.01.2020 Reede

Mullu 11 kuuga tasuti 6,7 protsenti rohkem makse kui aasta varem samal ajal

Novembris tasuti maksu- ja tolliametile 658,8 miljonit eurot maksutulu, mida on 7,4 protsenti rohkem kui 2018. aasta samal kuul. Möödunud aasta 11 kuu maksutulu kokku oli 6,7 protsenti suurem kui aasta varem.

Margus Tuvikene, fiskaalpoliitika osakonna analüütik, rahandusministeerium
Margus Tuvikene, fiskaalpoliitika osakonna analüütik, rahandusministeerium Foto: Erakogu

Käibemaksu tasumise kasv novembris eelmise kuuga võrreldes kiirenes, ulatudes 11,6 protsendini. Tegevusaladest panustasid novembris käibemaksu tasumise kasvu enim taime- ja loomakasvatus ning jaekaubandus, kus tasumine kasvas mullusega võrreldes vastavalt 834 ja 11 protsenti. Taime- ja loomakasvatuse kasvu vedas teravilja müügi kasv, kuna jätkuvalt realiseeritakse mullust rekordsaaki. Jaekaubanduse tasumise kasv tuleneb eelkõige spetsialiseerimata kaupluste müügi kasvust, kus on ülekaalus tööstuskaubad. Üheteistkümne kuuga kokku on käibemaksutulu 6,3 protsenti suurem kui eelneval aastal.

Erinevate aktsiiside tulu kokku on 11 kuuga kasvanud 5,9 protsenti võrreldes 2018. aastaga. Aktsiisitulu kasvu veab endiselt tubakaaktsiis, mida tasuti novembri eest 4,5 protsenti rohkem kui aasta tagasi ning 11 kuu eest kokku on laekunud eelarvesse 15,5 protsenti rohkem kui aasta varem. Tubakaaktsiisi tasumise kasvu taga on peamiselt salaturu vähenemine ning sigarettide aktsiisi 10-protsendiline tõus 2019. aasta jaanuaris. Kütuseaktsiisi viimaste kuude tasumise kasv asendus novembris väikese langusega, millesse panustas nii diislikütuse kui ka bensiini deklareerimise vähenemine, vastavalt 3,1 ja 2,9 protsenti 2018. aastaga võrreldes. Aasta kokkuvõttes on võrreldes 2018. aastaga kütuseaktsiisi tasumine kasvanud 7,2 protsenti. 

Füüsilise isiku tulumaksu kasv ulatus novembris 15,8 protsendini, mis tuleneb osaliselt sellest, et maksuvaba tulu on 2018. aasta tasemel ja palgakasv viib inimesed madalama maksuvaba tulu piirkonda. Samuti suurendab laekumist 7-protsendiline tulumaks residendist füüsiliste isikute dividendidelt, mida novembris laekus 0,3 miljonit eurot. Ka sotsiaalmaksu tasumist toetas novembris aeglustunud palgakasv, millest järgnevalt lähemalt.

Palgakasv aeglustus novembris oluliselt kõrge baasi tõttu

Novembris aeglustus palgakasv 5,6 protsendile, mis on aasta madalaimal tasemel. Selle põhjuseks oli 2018. aasta kõrge baas Utilitase müügiga kaasnenud preemiate tõttu. Samas toimus mõningane keskmise palga kasvu aeglustumine suuremates sektorites laiapõhjaliselt.

Hõive kasvas novembris 0,4 protsenti, mis on samuti 2019. aasta madalaim tase, kuid hõive püsib ajaloolisel kõrgtasemel – maksu- ja tolliametile deklareeritud töötajate osakaal tööealisest rahvastikust tõusis 2018. aasta lõpuks 60 protsendini ja on püsinud selle taseme lähedal ka 2019. aastal, ulatudes novembris 60,6 protsendini. Veel 2011. aastal oli see osakaal 50 protsendi lähedal. See tähendab vaba tööjõu jätkuvat nappust, mis avaldab survet palkade kasvuks.

Tegevusalade lõikes veab 2019. aasta üheteistkümne kuu palgafondi kasvu info ja side sektor 17,7 protsendiga, sellele järgnes kutse-, teadus- ja tehnika sektor 13,0 protsendiga. Suurematest, vähemalt 35 000 töötajaga tegevusaladest, vedasid palgafondi kasvu tervishoid 12,2 protsendiga (vt joonis 1) ja haldus 11,1 protsendiga.

Juriidilise isiku tulumaksu laekumist kahandab madalam maksumäär

Novembris suurenes juriidilise isiku tulumaksu laekumine 9,1 protsenti, mis tulenes erasektori suurenenud jaotatud kasumist. 2019. aasta üheteistkümne kuu laekumine kokku oli 3,5 protsenti madalam kui 2018. aastal samal ajal. Laekumist vähendab regulaarselt jaotatava kasumi madalam tulumaksumäär (14 protsenti), mida on aasta algusest deklareeritud 71 mln euro ulatuses. Lisaks on krediidiasutustel õigus arvata tulumaksust maha 2018. aastal tasutud avansiline tulumaks.

Madalama maksumäära negatiivset mõju maksulaekumisele vähendab residendist füüsilisest isikutest osanike täiendav 7-protsendiline tulumaks 14-protsendilise määraga maksustatud dividendidelt. Üheteistkümne kuuga on seda füüsilise isiku tulumaksuna laekunud 9,9 miljonit eurot.

Joonis 1. Palgafondi kasv % võrreldes eelmise aastaga.

palgafond 2019 11

Valitsussektori eelarvepositsioon on tasakaalulähedane

Novembri lõpuks ulatus valitsussektori eelarvepuudujääk 0,04 protsendini sisemajanduse koguproduktist (SKP) ehk 10 miljoni euroni. Kohalike omavalitsuste koondpositsioon oli 22 miljoni euroga ülejäägis, vähenedes novembris 51 miljoni euro võrra, mille peamine põhjus oli suurenenud kulude tase. Sotsiaalkindlustusfondide eelarveülejääk ulatus 59 miljoni euroni haigekassa oodatust suuremate tulude ning töötukassa prognoositust väiksemate kulude tõttu.

Valitsussektori puudujääki põhjustas keskvalitsuse positsioon, mille defitsiit ulatus 92 miljoni euroni. Viimase kuuga on defitsiit samas oluliselt vähenenud tulenevalt oktoobriga võrreldes suurematest dividendimaksetest ning väiksematest kuludest toetustele ja investeeringutele. Võrreldes 2018. aastaga on valitsussektori positsioon novembri lõpuks 0,13 protsendi võrra SKPst parem tänu keskvalitsuse väiksemale puudujäägile.

2019. aasta lõpptulemus kujuneb oodatavalt paremaks kui 2018. aastal, kuna positsiooniarvestusse jõuab aastase viitajaga sisse CO2 kvoodi müügist 2018. aastal laekunud tulu, samuti on maksulaekumiste oodatav kasv 2018. aasta lõpust kiirem.

Tabel 1. Novembri maksutulu

Maksuliik (miljonit eurot)

Riigieelarvega 2019. aastaks kavandatud maksutulu kokku

Novembri maksutulu

Novembri maksutulu võrreldes 2018.a sama kuuga

Aastaks kavandatud maksutulu täitmine

Keskvalitsuse maksud

7 768

659

7,4%

90,8%

Sotsiaalmaks

3 280

288

6,8%

92,6%

Tulumaks

795

63

12,9%

92,0%

Füüsilise isiku tulumaks

290

37

15,8%

93,3%

Juriidilise isiku tulumaks

505

26

9,1%

91,2%

Käibemaks

2 550

218

11,6%

87,7%

Aktsiisid kokku

1 069

83

-3,3%

90,7%

Kütuseaktsiis

584

45

-1,7%

90,0%

Alkoholiaktsiis

230

19

-8,9%

88,6%

Tubakaaktsiis

220

17

4,5%

95,3%

Elektriaktsiis

35

2

-29,5%

87,9%

Pakendiaktsiis

0

0

369,7%

148,5%

Tollimaks

39

4

-5,1%

125,7%

Hasartmängumaks

29

3

14,5%

95,1%

Raskeveokimaks

5

0

-22,7%

92,2%

Füüsilise isiku tulumaks kohalikele omavalitsustele

1 182

103

12,8%

94,3%

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255