Transpordivoliniku Adina Văleani sõnul on Euroopa Liit ainus piirkond maailmas, kus kodanikud on kaitstud täiskomplekti reisijate õigustega.
Teadlikkus nendest õigustest peab aga olema suurem ning õigused peavad olema paremini mõistetavad ja jõustatavad. Meie eeskirjad peaksid pakkuma ka suuremat õiguskindlust reisijatele ja kogu tööstusharule. Seepärast esitas komisjon ettepaneku ajakohastada lennu- ja rongireisijate õigusi. Nüüd on vaja, et nõukogu ja Euroopa Parlament jõuaksid kõnealuste õiguste suhtes kiiresti kokkuleppele, et EL-is reisivad inimesed oleksid tõhusalt kaitstud.“
Reisijate õigused on määratletud EL-i tasandil. Neid kohaldavad transporditeenuste osutajad ja jõustavad riiklikud asutused. Erinevuste tõttu riikide tavades võib reisijatel olla raske saada selget ülevaadet sellest, mida teha ja kelle poole pöörduda, eriti kuna reisijad ületavad sageli EL-i piire.
On hea, et ühtsed reisija õigused kehtivad kõikides liikmesriikides, aga tarbijate abistajatena igati tervitame algatust reisijaõiguste ajakohastamiseks. Teadlikkuse tõstmise kõrval on alati küsimus ka selles, kas tõrgete korral kaebuse esitamine reaalselt ka mingit tulemust annab. Tarbijate rahulolematus kajastub ka uuringu tulemustes – väga paljud reisijad jätavad kaebuse esitamata, kuna tunnevad, et see on kasutu või on rahasumma liiga väike,“ kommenteeris Eestis asuva EL-i tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Tammaru.
32 protsenti kõikidest vastajatest teavad, et EL-is kehtivad reisijate õigused lennu-, rongi-, bussi-, laeva- või parvlaevatranspordi puhul. Ainult 14 protsenti on konkreetselt teadlikud lennutranspordi, kaheksa protsenti rongitranspordi, viis protsenti bussitranspordi ja kolm protsenti laevatranspordiga seotud õigustest.
Vastajad, kes on kasutanud vähemalt ühte neist transpordiliikidest, on reisijate õigustest tõenäolisemalt teadlikud, kuid neid on siiski alla poole. Nende reisijate osakaal, kes tunnevad, et transpordiettevõtjad olid neid nende õigustest enne reisi hästi teavitanud, on transpordiliikide kaupa erinev: 40 protsenti lennureisijatest, 29 protsenti laeva- või parvlaevareisijatest, 26 protenti rongireisijatest ja 26 protsenti bussireisijatest. Reisi ajal ja pärast reisi saadud teabe puhul on protsendid veelgi madalamad.
Vastajad, kel esines tõrkeid lennureisi ajal, esitasid kaebuse suurema tõenäosusega kui need, kes kasutasid muid transpordiliike: kaebuse esitasid 37 protsenti lennureisijatest, 26 protsenti bussireisijatest, 24 protsenti rongireisijatest ja 18 protsenti laeva- või parvlaevareisijatest; kõigis reisimisliikides kokku 26 protsenti.
Uuring toimus mullu 19. veebruarist 4. märtsini ja selle käigus küsitleti 27 973 EL-i kodanikku.