Streigist tekkinud kahju hüvitamine on nii reisikindlustuse kui ka
enamuse muude kindlustusteenuste korral välistatud mitte ainult Eestis,
vaid kõikjal maailmas.
Miks streigi tõttu tekkinud kahjud on enamasti lisatud välistusena
reisikindlustuse tingimustesse? Üks kindlustuse esmaseid põhimõtteid on,
et kahju põhjustanud sündmus peab olema ootamatu ja ettenägematu. Võib
diskuteerida, kas tegu oli sellise sündmusega või mitte - juba mõnda
aega enne streigi algust oli streigiohust teave liikumas. Lisaks veel
asjaolu, et streigi puhul on tegemist isikute grupi teadliku otsuse ja
vastava teoga ja mitte näiteks ootamatult juhtunud õnnetusega.
Aga isegi juhul kui tõepoolest selgub, et tegemist oli ootamatu ja
ettenägematu sündmusega, saab piiranguks teine oluline põhimõte, millest
kindlustusteenuse osutamisel lähtutakse. Nimelt- selleks, et konkreetse
riski vastu saaks kindlustada, peab olema võimalik hinnata selle
sündmuse esinemise tõenäosust ja majandusliku mõju ulatust. Nende
hinnangute alusel kujuneb teenuse maksumus. Saadud maksetest
finantseeritakse keskset vastava riski kaitseks moodustatud fondi.
Sellest fondist omakorda kompenseeritakse vastavast riskist tulenevaid
kahjusid. Streigi korral aga eelkirjeldatud skeem ei tööta, kuna pole
võimalik prognoosida selliste sündmuste realiseerumise sagedust ja mõju-
streigi puhul on nii esinemissageduse kui ka mõju ulatuse hinnangutes
paraku väga palju määramatust. Seetõttu ei küsi kindlustusseltsid raha
selle riski realiseerumise vastu kindlustamiseks lepingu sõlmimisel. Aga
kui küsiksid, siis tõenäoliselt muutuks kindlustuskaitse ilmselt
sedavõrd kulukaks, et sellise kindlustuskaitse soetamine võib osutuda
ebaotstarbekaks.
Lisaks kaasneb ka vastutuse aspekt - üldjuhul ei saa end lepingulistest
suhetest (antud juhul siis tehing lennufirma ja reisija vahel) tekkida
võivate kahjude vastu kindlustada,v.a. mõned väga spetsiifilised
kindlustusteenused nagu näiteks krediidikindlustus. Küll aga on
kannatanul õigus talle tekkinud kahju tagasi nõuda ettevõttelt, kes
streigi tõttu teenust ei osutanud. Seega soovitame pöörduda konkreetse
reisibüroo poole või otse lennufirmasse et täpsustada tekkinud kahju
hüvitamise asjaolusid ja ulatust. Üldiselt võib sellistel juhtudel abi
olla eelnevalt sõlmitud õigusabikulude kindlustusest, kuna see aitab
korraldada ja rahastada kogu nõude menetlust ja seega aitab muretumalt
lahendini jõuda.
Eesti Kindlustusseltside Liit