01.12.2010 Kolmapäev

Miks reisikindlustus ei korva streigikahjusid?

Streigist tekkinud kahju hüvitamine on nii reisikindlustuse kui ka enamuse muude kindlustusteenuste korral välistatud mitte ainult Eestis, vaid kõikjal maailmas.

Miks streigi tõttu tekkinud kahjud on enamasti lisatud välistusena reisikindlustuse tingimustesse? Üks kindlustuse esmaseid põhimõtteid on, et kahju põhjustanud sündmus peab olema ootamatu ja ettenägematu. Võib diskuteerida, kas tegu oli sellise sündmusega või mitte - juba mõnda aega enne streigi algust oli streigiohust teave liikumas. Lisaks veel asjaolu, et streigi puhul on tegemist isikute grupi teadliku otsuse ja vastava teoga ja mitte näiteks ootamatult juhtunud õnnetusega.

Aga isegi juhul kui tõepoolest selgub, et tegemist oli ootamatu ja ettenägematu sündmusega, saab piiranguks teine oluline põhimõte, millest kindlustusteenuse osutamisel lähtutakse. Nimelt- selleks, et konkreetse riski vastu saaks kindlustada, peab olema võimalik hinnata selle sündmuse esinemise tõenäosust ja majandusliku mõju ulatust. Nende hinnangute alusel kujuneb teenuse maksumus. Saadud maksetest finantseeritakse keskset vastava riski kaitseks moodustatud fondi. Sellest fondist omakorda kompenseeritakse vastavast riskist tulenevaid kahjusid. Streigi korral aga eelkirjeldatud skeem ei tööta, kuna pole võimalik prognoosida selliste sündmuste realiseerumise sagedust ja mõju- streigi puhul on nii esinemissageduse kui ka mõju ulatuse hinnangutes paraku väga palju määramatust. Seetõttu ei küsi kindlustusseltsid raha selle riski realiseerumise vastu kindlustamiseks lepingu sõlmimisel. Aga kui küsiksid, siis tõenäoliselt muutuks kindlustuskaitse ilmselt sedavõrd kulukaks, et sellise kindlustuskaitse soetamine võib osutuda ebaotstarbekaks.

Lisaks kaasneb ka vastutuse aspekt - üldjuhul ei saa end lepingulistest suhetest (antud juhul siis tehing lennufirma ja reisija vahel) tekkida võivate kahjude vastu kindlustada,v.a. mõned väga spetsiifilised kindlustusteenused nagu näiteks krediidikindlustus. Küll aga on kannatanul õigus talle tekkinud kahju tagasi nõuda ettevõttelt, kes streigi tõttu teenust ei osutanud. Seega soovitame pöörduda konkreetse reisibüroo poole või otse lennufirmasse et täpsustada tekkinud kahju hüvitamise asjaolusid ja ulatust. Üldiselt võib sellistel juhtudel abi olla eelnevalt sõlmitud õigusabikulude kindlustusest, kuna see aitab korraldada ja rahastada kogu nõude menetlust ja seega aitab muretumalt lahendini jõuda.

Eesti Kindlustusseltside Liit


Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255