Te võite vaeva näha oma käitumise kallal – rohkem pingutada, olla
hoolsam, kahekordistada kiirust. Kuid need pingutused aitavad veel
kiiremini eksida. Te võite teha tööd oma hoiakutega – mõelda positiivsemalt. Sellele
vaatamata ei jõua te õigesse kohta, sest iva on selles, et olete ikka
eksinud, põhiprobleemil pole mingit pistmist hoiakute või käitumisega –
teil on lihtsalt vale kaart. Alles siis, kui kaart on õige, muutub
hoolsus oluliseks ning kui siis tuleb teel ette takistusi, võib
suhtumine muuta olukorra.
Vaimsed kaardid
Igaühel meist on peas väga palju kaarte, mida võib jaotada kahte kategooriasse: kaardid sellest, kuidas asjad on ehk reaalsus ja kaardid sellest, kuidas asjad peaksid olema ehk väärtused.Me tõlgendame kõike, mida kogeme, nende vaimsete kaartide või paradigmade kaudu. Sõna paradigma tuleb kreeka keelest ja tähendab mudelit, taju, mustrit, oletust või raamistikku. Üldisemas tähenduses on see viis, kuidas me maailma “näeme”, mitte visuaalses, vaid tajumise, arusaamise või tõlgendamise mõttes. Teatud mõttes on paradigmad meie vaimsed kaardid.
Me kahtleme harva oma paradigmade õigsuses: sageli pole me nende olemasolust teadlikudki. Me lihtsalt oletame, et viis, kuidas me asju näeme, ongi see, kuidas need tegelikult on või olema peaksid. Meie hinnangud ja käitumisviisid tulenevad sellistest oletustest. See tähendab aga, et me näeme maailma mitte sellisena, nagu see on, vaid sellisena nagu me ise oleme – või nagu me oleme vormitud teiste poolt seda nägema.
Mida annab paradigmade vahetus?
Nüüd, kui me ei ole iseenda või oma tegutsemisega ja sellest tulenevate tulemustega rahul, oleks vaja vahetada oma paradigmasid. Termini “paradigmade vahetus” võttis kasutusele Thomas Kuhn oma raamatus “The Structure of Scientific Revolutions”, kus ta kirjeldab, et peaaegu iga oluline läbimurre teaduslike katsetuste vallas on ennekõike lahtiütlemine traditsioonidest, vanast mõtteviisist ja endistest paradigmadest. Paradigmade vahetuse jõud on olulise muutuse põhiline jõud.Juba 50 aastat tagasi soovitas juhtimisguru Peter Drucker vahetada paradigma “äriühingu eesmärk on kasumi teenimine” paradigma vastu “äriühingu eesmärk on rahuloleva kliendi loomine”. Kui läbi viimase vaadata oma äri peale, siis ilmselt hakatakse tegema teistsuguseid tegevusi, kui läbi esimese vaadates. Kuigi enam-vähem kõik juba räägivad, et kõige rohkem toob firmale kasu pikaajaline ja lojaalne klient, siis samal ajal vaadatakse ikka läbi “papi” paradigma. Näiteks, kes mobiilside turul hoolitsevad oma pikaajaliste klientide eest, tehes neile soodustusi, selle asemel et teha neid uute võitmiseks?
Praegusel ajal räägitakse palju ka töötajate väärtustamisest, kuid meie raamatupidamissüsteem tunnistab endiselt masinad, tootmisliinid, arvutid jms varaks, aga inimesed kuluks.
Me võime kulutada nädalaid, kuid või aastaid, et muuta oma hoiakuid ja käitumisi ning mitte kuhugi jõuda. Kui tahame viia ellu olulise muutuse, tuleb alustada tööst paradigmade kallal. Stephen R. Covey “Väga efektiivse inimese 7 harjumust” esitab paljudele niisugustele aegunud paradigmadele väljakutse nii enese- kui ka teiste juhtimise vallas.
Silva Laius,
sertifitseeritud konsultant
FranklinCovey