Ministeeriumi sõnul ei pruugi töötajat otsiv asutus kandideerija sugu teadagi. Esiteks ei ole alati võimalik otsustamine üksnes nime järgi, teiseks on suuremad värbamisportaalid jätnud CV formaatidest soo näitamise välja, seisab ministeeriumi kirjas.
"Aina rohkem on neid kandidaate, kes ei näita kandideerimisdokumentides ei sugu, vanust, rahvust, perekonnaseisu, laste andmeid ega muid tööandjale otseselt mittevajalikke andmeid ning tööandjal puudub nende andmete küsimiseks ka õiguslik alus," kirjutas siseminister Hanno Pevkur sotsiaalminister Margus Tsahknale.
Ka suurendab kandidaatide kohta sooliste andmete kogumine ministeeriumi hinnangul olulisel määral halduskoormust, kuna praegu puudub ministeeriumi ja selle valitsemisala asutustes vastav tarkvara. Samuti oleks selliste andmete sisestamine ebamõistlikult ressursimahukas, kuna juba näiteks politsei- ja piirivalveametis toimub aastas ligikaudu 300 konkurssi.
Ministeeriumi hinnangul ei anna kandidaatide soo kohta kogutavad andmed ka vajalikku infot soolise kohtlemise kohta. Näiteks eeldab valdav osa ministeeriumi ametikohtadest kõrghariduse olemasolu ning kui sooline proportsioon Eesti tööealiste kõrgharidusega elanike osas on ühele või teisele poole kaldu, siis on ka ühest või teisest soost kandidaate rohkem.
Samuti tekitab ministeeriumis küsimusi vajadus pidada soopõhist arvestust isapuhkuse üle, kuna teadaolevalt antakse isapuhkust üksnes meessoost isikutele. Lisaks soovib ministeerium põhjendust, et miks on andmete kogumine seotud majandusaasta, mitte aga kalendriaastaga.
Tööandjad peaksid sotsiaalministeeriumi määruse kohaselt hakkama koostama statistikat naiste- ja meestöötjate osakaalu kohta organisatsiooni ametigruppide lõikes, organisatsioonisiseste liikumiste kohta, koolitusel osalemiste kohta, kasutatud puhkusepäevade kohta puhkuseliikide lõikes, tööaja kohta, keskmise palga ja selle osade kohta ning muude tasude kohta.
Eelnõu kohta on märkuse teinud ka kaitseministeerium, mille sõnul ei esita julgeolekuasutused seadusest tulenevalt andmeid teenistuskohtadest, teenistuses olevatest ja töötavatest isikutest ega nende palkadest, mistõttu ei saa neid andmeid anda ka soolise võrdõiguslikkuse analüüsimiseks.