TopToursi saaga sai alguse 21. mail, mil nimetatud reisikorraldaja
teatas Tarbijakaitseametile, et ei suuda täita pakettreisilepingust
tulenevaid kohustusi tarbijate ees. Turismiseadusest tulenevalt
korraldas Tarbijakaitseamet järgneva kahe ööpäeva jooksul (22-23.05)
427. tol hetkel Türgis ja Kreetal reisil viibinud TopToursi kliendi
Eestisse naasmise. Seejärel hakkas amet koguma nimetatud reisikorraldaja
vastu tarbijate nõudmisi, mille arv ületas esialgselt prognoositu
mitmekordselt.
Kokku laekus Tarbijakaitseametile 921 pakettreisi ostmisega seotud
nõuet. Turismiseadusest tulenevalt on tagatise kasutamine õigustatud
vaid pakettreisilepingust tulenevate reisikorraldaja kohustuste
täitmiseks füüsilistest isikutest tarbijate suhtes. Kuivõrd pöördumiste
hulgas oli ka avaldusi, mis olid esitatud juriidiliste isikute poolt
või milles nõuti üksnes lennupiletite vms üksiku teenuse hüvitamist,
siis kokkuvõttes vähenes nõuete esialgne kogusumma 8 877 514, 94
kroonilt, 6 694 628, 72 kroonile.
Menetluse käigus kõrvaldati nõuete hulgast samuti tarbijate esitatud
taotlused, mille tegelik hüvitamiskohustus lasus reise vahendanud
firmadel, samuti taotlused, mis olid juba rahuldatud pankade ja
kindlustusseltside poolt. Seejuures ilmnes , et mitmed tarbijad kes
olid oma raha juba tagasi saanud (pankadelt või kindlustusseltsidelt),
jätsid Tarbijakaitseameti sellest teavitamata, soovides saada
mitmekordset hüvitist
Top Toursi 3. miljoni krooni suurune tagatis kasutati vastavalt
Turismiseaduses sätestatud järjekorrale. Esmalt korraldati reisijate
tagasitoomine. Pärast reisijate naasmiseks tehtud kulutuste mahaarvamist
jäi tagatisrahast väljamakstava summa suuruseks 850 100 krooni, mis
jaguneb proportsionaalselt kõigi nõudlejate vahel selliselt, et
hüvitamisele kuulub 12.69% esialgsest reisitasust.
17.09.2010 saadeti nõuded ERGO Kindlustuse ASle, kes teostab nende
väljamaksmist. 19.09.2010 seisuga on 80% oma nõuded esitanud
tarbijatele väljastatud personaalsed teatised menetluse lõppemise ja
väljamakstava summa suuruse kohta ning lähipäevadel saavad kõik oma
nõude esitanud tarbijad vastuskirja.
Põhjalik ja detailne kokkuvõte kronoloogilises järjekorras (sh kõik
ameti avaldatud pressiteated) Tarbijakaitseameti tegevusest TopToursi
juhtumiga seonduvalt on avaldatud Tarbijakaitseameti veebilehel :
http://www.tka.riik.ee/top-tours-maksejouetusega-seonduv/
Tarbijakaitseamet