Näiteks peab kõikidel uutel registreeritavatel autodel alates 7. juulist olema alkoholiluku valmidus, navi ja võimekus vastu seista küberohtudele, lisaks saab kohustuslikuks suur hulk muid turvaelemente, nagu sõiduki jäigem kerestruktuur ja vastupidavus löökidele, juhi väsimustuvastussüsteem ja automaatne hädapidurdussüsteem.
Mõned lisad on kõikidel autodel juba ammu olemas, näiteks automaatne hädapidurdus või reahoidmissüsteem, aga eelkõige just väiksemate autode hinda hakkavad kergitama kohustuslik navigatsioonisüsteem, juhi väsimustuvastus ning võib-olla veel mõned lisad, mis kõikidel väikeautodel seni pole peal olnud,
kommenteeris Topauto müügijuht Janek Eskor.
Eskori kinnitusel on odavamad väiksema klassi sõidukid saanud auto baashinda madalamal hoida just mugavusvarustuse arvelt, kuid nende kohustuslikuks muutmine tähendab autosse füüsiliste lisaandurite paigaldamist ja programmeerimist, mis võib teha auto tootmise isegi 10 protsenti kallimaks. Lisaks uuenevatele turvanõuetele hakkavad autode hinda mõjutama ka uued Euro 7 CO2 nõuded.
"Kui autotehased saadavad automüüjatele uued korrigeeritud hinnakirjad, siis on näha, kui palju ja milliseid mudeleid muudatused puudutavad, aga hinnatõus võib mõningatel juhtudel ulatuda kümne protsendini," ütles Eskor.
Suurema klassi autodel ja linnamaasturitel on navigatsioonisüsteem ning uued kohustuslikud lisad enamasti juba vaikimisi olemas ning kuigi mõningad muudatused võivad ka suuremate sõidukite hinda tõsta, siis see võimalik hinnatõus jääb ilmselt väiksemaks.
"Eraldi rõhku on uute euronõuetega pandud küberturvalisusele. Kuna navid peavad suutma lugeda nii liiklusmärke kui ka ühenduses olema GPSiga, tähendab see kõik suuremat küberturvalisuse riski ning kuigi reaalses elus on vähemalt Eestis see risk täna suhteliselt madal, näevad nõuded ette, et tootjad peavad olema valmis sõidukitega seotud küberohte tõrjuma," lisas Eskor.
Nendel, kes soovivad auto enne hinnatõusu välja vahetada, soovitab Eskor vaadata laoautode poole. Topautos müüdavatest mudelitest, mille hind eeldatavasti enim kerkib, on laos olemas nii Hyundai i20, Bayon kui ka mõningaid i30 mudeleid, samuti Suzuki Swift, SEAT Leon ja Arona.
"Need, kes on harjunud autos GPSi kasutama näiteks telefonist, ei pruugi tsentraalset navigatsioonisüsteemi vajada ning saavad praegu veel ladudes olevate sõidukite seast endale sobivaima hinnaga auto välja valida. Kui laoautod otsa saavad, siis on selle ajajärgu autodega ka kõik," märkis Eskor.
Autode turvanõuded karmistuvad veelgi 2026. aastal. Näiteks peavad kõik euroliidus registreeritavad autod olema siis valmis ära hoidma kokkupõrget ka jalgratturi või jalakäijaga ning varustatud automaatse reahoidmissüsteemiga.