26.10.2012 Reede

Euroopa lennufirmad on raskuste kütkes

Rahvusvahelise lennutranspordi ühenduse IATA värske prognoosi järgi ootab Euroopa lennufirmasid tänavu ligi miljardi euro suurune kahjum. Lennuameti endine peadirektor Toomas Peterson seostab seda konkureeriva piirkonna, Aasia suurema majanduskasvuga, mis tähendab ühtlasi rohkem kliente.

Euroopa lennuturg on ennustuse põhjal ainuke maailmas, mis jääb miinusesse, vahendab majanusuudiste portaal E24. Esimesel oktoobril avaldatud prognoosi järgi on Aasia ja Vaikse ookeani piirkonna, Põhja- ja Lõuna Ameerika, Lähis-Ida ja Aafrika lennufirmad kasumis või vähemalt väldivad kahjumit.

Kõige paremat tulemust ennustatakse Aasia ja Vaikse ookeani piirkonnale, kus tegutsevaid ettevõtteid ootab tõenäoliselt 2,3 miljardi dollari (1,77 miljardit eurot) suurune kasum. Põhja-Ameerika firmad teenivad 1,9 miljardit dollarit (1,46 miljardit eurot) ja isegi Aafrikas jäädakse nulli, nenditakse prognoosis.

Ent Euroopas on ettevõtted silmitsi raskustega. See käib eriti nn premium-klassi ehk mitte odavlennufirmade kohta – neil reisijate arv väheneb. Lisaks mõjutavad firmasid kõrged maksud, ebapiisav infra­struktuur ja koormav õiguskeskkond, märgitakse aruandes. Kõige paremat tulemust ennustatakse Aasia ja Vaikse ookeani piirkonnale, kus tegutsevaid ettevõtteid ootab tõenäoliselt 2,3 miljardi dollari (1,77 miljardit eurot) suurune kasum. Põhja-Ameerika firmad teenivad 1,9 miljardit dollarit (1,46 miljardit eurot) ja isegi Aafrikas jäädakse nulli, nenditakse prognoosis.

Ent Euroopas on ettevõtted silmitsi raskustega. See käib eriti nn premium-klassi ehk mitte odavlennufirmade kohta – neil reisijate arv väheneb. Lisaks mõjutavad firmasid kõrged maksud, ebapiisav infra­struktuur ja koormav õiguskeskkond, märgitakse aruandes.

See kõik tähendab tänavuseks kogukahjumiks 1,2 miljardit dollarit (0,92 miljardit eurot). Mõni kuu varem hindas IATA kahjumiks 1,1 miljardit dollarit (0,84 miljardit eurot).

"Majanduskasv on suurem Aasia regioonis, mis tähendab rohkem maksejõulisi kliente," ütles endine lennuameti peadirektor Toomas Peterson. "Euroopa SKT tammub paigal – kasvud lennunduses on otseses korrelatsioonis SKTga."

Petersoni sõnul pole Euroopa lennundusstruktuur piisavalt kohanenud uue aja nõudmistega, mis tähendab suuremat kulubaasi võrreldes Aasia ja Ameerika konkurentidega.

Erandiks on siinkohal odavlennufirmad, mille kõige paremaks näiteks on Iiri Ryanair, mis oma kuluefektiivsusest tingitud hüplikkusega on teeninud hüüdnime «rohutirts». Odavlennufirmadel aitab elus püsida, ja veelgi enam, kasumit teenida, kiire reageerimine.

Kui mingi liin ei sobi, võetakse see kiirelt marsruutide nimistust maha ja liigutakse uutele jahimaadele. Lisaks teenitakse tulu ka mugavusteenustega, mille eest küsitakse piletihinnale lisaks. Olgu nendeks siis lisapagas, eelisjärjekorras pardaleminek vms.

Estonian Airi praeguse juhi, mitmes lennufirmas töötanud Tero Taskila sõnul on Euroopas veel edukas ka Vene Aeroflot ning suuremad lennufirmad, nagu Lufthansa ja British Airways.

Esimese ettevõtte puhul mängib olulist rolli võimalus ühendada Venemaa linnu rahvusvaheliste turgudega. Teiste puhul tuleb kasumlikkus kaugmaalendudest. "Nende lennufirmade kasumid sõltuvad sellest, kui palju nad lühemate lendudega raha kaotavad," lisas Taskila.