05.01.2012 Neljapäev

Venemaast saab WTO liige

Eesti Kaubandus-Tööstuskoja andmetel kestsid Venemaa läbirääkimised WTO’ga liitumiseks alates 1993. aastast, kui Venemaa liitumissoovi WTO eelkäijale GATT’ile esitas.

Venemaa liitumisotsus kiideti lõplikult heaks WTO 8. ministrite konverentsil 16. detsembril 2011 Genfis. Venemaal on 220 päeva aega lepingu ratifitseerimiseks. 30 päeva peale ratifitseerimisest teavitamist WTO’le saab Venemaa Föderatsioonist WTO täisliige (seega hiljemalt augustis 2012).


Liitumistingimused

Imporditariifid
Venemaa Föderatsiooni üldine keskmine lõplik seotud maksumäär on 7,6 %.
Tööstuskaupade keskmine lõplik seotud maksumäär on 7,9 %, kuid see varieerub sektorite kaupa.

Peamistele sektoritele kohaldatavad maksumäärad on:

  • Infotehnoloogia lepingu alla kuuluvad tooted ja puuvillatooted saavad tollimaksust vabastatud (0%)
  • Farmaatsiatoodetele ja meditsiiniseadmetele kohaldatakse 4,3 % suurust maksumäära
  • Põllumajandusseadmetele 4,6 %
  • Jalatsitele 5 %
  • Keemiatoodetele ja ehitusseadmetele 5,2 %
  • Keemiatoodetele 5,3%
  • Masinatele ja seadmetele 6,5%
  • Puidu ja paberitoodetele 8%
  • Sõidukitele ja nende osadele 9,2%
  • Klaasile 11,1%
  • Keraamika suhtes 12,2%

Põllumajandustoodete osas on hinnanguline keskmine lõplik seotud maksumäär 11,5 %. Kohaldatavate maksumäärade erinevused sektoriti on järgmised:

  • Taimeõlide suhtes 11,4%
  • Piimatoodetele 14,6%
  • Riis 20%

Üleminekuperioodid

Erinevatel kaubagruppidel on erinevad üleminekuperioodid. Kolmandikule toodetest rakenduvad lõplikud maksumäärad ühinemise kuupäeval, 3 aastat peale liitumist rakenduvad lõplikud maksumäärad veel veerandile kaupadest. Kõige pikemad üleminekuperioodid rakenduvad sealihale (8 aastat) ning autodele, helikopteritele ja lennukitele (7 aastat).

Tariifikvoodid (TRQ)

Tariifikvoote rakendatakse looma-, kana-, sealiha ning piimatoodetele. Lubatud kvoodi sees imporditud tooteid maksustatakse väiksema tariifiga kui kvooti ületavaid tooteid. Mõned neist tariifkvootidest jaotatakse liikmete vahel ära.
  • Loomaliha tariifikvoot on 15% lubatud kvoodi piires imporditud toodetele ning 55% üle lubatud kvoodi imporditud toodete puhul
  • Sealiha jaoks on vastavad näitajad 0% ning 65%. Alates 01.01.2020 asendatakse need ühtse (flat top rate) 25%-se tariifikvoodiga sealiha toodetele.
  • Kanaliha tariifikvoodid: 25% ning 80%
  • Piimatoodete tariifikvoodid: 10% ning 15%

Teenuste turulepääs

  • Telekommunikatsiooniteenuste väliskapitali (foreign equity) piirang (49%) eemaldatakse 4 aastat peale liitumist.
  • Välismaised kindlustusfirmad saavad rajada harukontoreid 9 aastat peale Venemaa liitumist.
  • Välispangad võivad rajada harukontoreid Venemaale. Väliskapitalile (foreign equity) pangandussektoris ei ole ülempiiri, kuid üldiseks väliskapitali osaluse (foreign capital participation) määraks pangandussüsteemis on maksimaalselt 50%.
  • Venemaa avab oma turu täielikult arvutiteenustele ning ehitussektorile, millele hakkab rakenduma kohalike ettevõtetega võrdne kohtlemine (national treatment).
  • Samuti mõjutab liitumine transporditeenuseid (k.a meretransport,) jaekaubandusega tegelejaid ning turismisektorit (vaid mõned näited).

EL sõlmis Venemaaga lisaks viis kahepoolset lepingut

Puidu ekspordi tariifikvootide (TRQ) administreerimise osas sõlmiti kaks lepingut – üldine vastastikuse mõistmise memorandum 2010. a detsembris ning tariifkvootide administreerimise protokoll novembris 2011. Protokollis on sätestatud tariifilubade (Quota Authorisation) väljastamise kord: 1) kronoloogilise järjestuse põhimõttel või 2)uute vs traditsiooniliste importijate põhimõttel. Traditsiooniliste importijate hulka arvestatakse need, kes on viimase kahe kvoodiperioodi jooksul (või määratud referentsperioodil) kasutanud kvoote ning on mõlemal perioodil importinud 5000 m3 ulatuses puitu. Traditsioonilised importijad saavad kasutada 70-85% TRQ mahust ning uued importijad 15-30% TRQ mahust. Lisaks sätestatakse leppes ekspordilitsentsid, kasutamata kvootide ümberjaotussüsteem, informatsiooni vahetamine ning monitooring, ülemineku korraldus, vaidluste lahendamine. EL hakkab oma liikmesriikide vahel kvooti jagama ise ning Venemaa sellesse protsessi ei sekku.

Autotööstuse investeeringute režiimi (TRIMs) protokollis sätestatakse Venemaa režiimi WTO reeglitega vastavusse viimine hiljemalt 1. juuliks 2018. Kompensatsioonimehhanism mootorite ja varuosade osas (3% imporditoll) rakendub juhul kui impordimaht langeb alla 2010.a taseme. Samuti määratletakse protokollis kompensatsioonikvootide suurus ja kestvus, vaidluste lahendamise süsteem jms.

Teenuste kohustuste säilitamise protokoll sõlmiti selleks, et Venemaa säilitaks ka peale WTO’ga liitumist Euroopa Liidu ja Venemaa partnerlus- ja koostööleppes (PCA) kokku lepitud põhjalikumad kohustused, eriti mis puudutab rahvusvahelisi meretranspordi teenuseid ning inimesi, kes liiguvad ajutiselt ärieesmärkidel EL ja Venemaa vahet.

Toorainete ekspordimaksude protokolli sõlmimist soovis EL selleks, et vältida uute ekspordimaksude rakendamist toodetele (peamiselt toorainetele), mis ei ole veel WTO liitumisprotokolli nimekirjas.


Lisainfo Venemaa liitumise kohta WTO’ga:

http://www.wto.org/english/news_e/news11_e/acc_rus_10nov11_e.htm

http://www.wto.org/english/thewto_e/acc_e/acc_e.htm

http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=et&;DosId=200999#415105