Võidujooksus rebivad
ette need, kes suudavad oma majandusse tuua võimalikult suure tüki
maailmamajanduses tekkivast lisandväärtusest.
Äri kohalemeelitamist
mõjutab hulk tegureid – sihtturgude asukoht, ressursside olemasolu,
ühendusteed, poliitiline stabiilsus, majanduskeskkond jm.
Üks
majanduskeskkonna atraktiivsust kujundav valdkond on maksustamine –
arvatakse, et maksukonkurents on oluline element, mis mõjutab suurärisid
oma tegevuse logistikat planeerima. Sellest on paljud riigid ka oma
maksupoliitiliste otsuste tegemisel lähtunud. Eesti teiste hulgas.
Usutavam
on, et maksupoliitilised mudelid mõjutavad rohkem kohalikku
väikeettevõtjat. Suurkorporatsioonide otsused rajanevad eelkõige
sihtturgude, ressursside ja ühendusteede kättesaadavusel. Maksureюiimide
erisused võetakse valikute tegemisel arvesse alles teises järjekorras.
Oma
majanduse kasvatamise eesmärgi võib küll rajada ka suurkorporatsioonide
välisinvesteeringutele ja mõneks ajaks on sellel ehk isegi positiivne
mõju, sest töökohti luuakse lühikese aja jooksul palju. Samuti on
olematu tehnoloogilise arengutaseme juures võit ilmne –
välisinvesteeringud toovad kaasa uue tehnoloogia.
Teisalt aga on
paratamatu, et väikeriigi tööjõupakkumine ja taristute maht kannatab ära
vaid üksikute suurettevõtete sisenemise. Reeglina tuuakse arenevasse
riiki korporatsiooni väärtusahelas madalamal astmel paiknevad
tööprotsessid.
Arvestades globaalsete ettevõtete kõrge võimekusega
oma tegevusi ümber paigutada, odavamate asukohtade konkurentsisurvet
ning iga riigi pürgimust saada kõrgema väärtusega töö pakkujaks, võib
väikeriigi majandust tabada ühel hetkel halvatus, kui siinsed suured
tööandjad otsustavad oma tegevuse mujale viia.
Võib muidugi loota,
et äraviidu asemele tuuakse kõrgema lisaväärtusega tootmisahela lüli,
kuid väheusutav, et see areng kiiresti toimub. Ei muutu ju senised 1000
telefonikorpuste kokkukruvijat päevapealt ühtäkki tootedisaineriks –
oodatav teadmiste ja oskuste tase on liiga erinev.
Riigi senine
maksupoliitika on toetanud välisinvesteeringuid ja ettevõtete kasvu.
Erinevalt maailmas valdavalt levinud klassikalisest tulumaksust
maksustame Eestis ettevõtte kasumit mitte selle tekkimisel, vaid siis,
kui kasum ettevõttest välja võetakse. Teisisõnu – seni kui teenitu
ettevõtte arendamiseks kasutatakse maksukohustust ei teki. See poliitika
on olnud edukas ja täitnud oma eesmärki. Eesti ei pea oma majanduse
arenemise tempot sarnaste tingimustega riikide seas häbenema.
Ja kuigi Praxise uuring tulumaksu
toimimisest jäi kokkuvõttes kõhklevaks, tuleks usaldada samas uuringus
käsitletud ettevõtjate arvamust, kes on kehtiva tulumaksukorraldusega
rahul.
Siiski on aeg küps hindamaks, kas möödunud sajandi lõpu
tulumaksupoliitika on täna veel asjakohane. Ettevõtte tulumaksu
hiilgeajad jäid 19. ja 20. sajandisse. Maks toimis väga hästi, kui
ettevõte tegutses ühe õigusruumi või riigi piires. Asi läks keeruliseks,
kui äri hakkas laienema üle piiride.
Kui ettevõtte tegevus toimub
mitme riigi territooriumil, tekib küsimus – missuguses riigis on saadud
maksustatav tulu. Kui tulu on teenitud natuke igal pool, siis kuidas
peaks kasum riikide vahel jaotuma? Reeglina püütakse tõestada õigust
saada maksutulu, mitte sellest loobuda. See ongi paljudel juhtudel
viinud topeltmaksustamiseni.
Kasvava ebaselguse klaarimiseks asusid
riigid sõlmima kahepoolseid topeltmaksustamise vältimise lepinguid.
Ühelt poolt püütakse lepingutega luua rohkem selgust rahvusvaheliste
tehingute maksustamisse, kuid teisalt püüab iga riik ka muid
majanduspoliitilisi eesmärke saavutada. Üheks selliseks eesmärgiks on
luua konkurentsieelised, et meelitada kasum, kapital või investeering
just oma mõjualasse.
Tänaseks on topeltmaksustamise vältimise lepingute võrgustik niivõrd mahukas ja keeruline, et pelgalt sellest ülevaate saamine on tõsine uuringuvaldkond. Juba ainuüksi Eesti Vabariigil on hetkel lepingud 47 riigiga ja see nimekiri aina pikeneb. Peale selle räägitakse pidevalt ümber olemasolevate lepingute tingimusi. Lisanduvad veel EL määrused ja direktiivid, mis reguleerivad ühenduse riikide maksukohustusi.
Oleme jõudmas ajastusse, kus tegelikust tootmisest või teenuse osutamisest on olulisem, kuidas ettevõtlus paberil paistab. Eri riike läbiva väärtusahela puhul jaotavad maksunõustajad kasumi paberil, mitte tegeliku tulemi järgi. Selleks, et maksukulu oleks võimalikult väike.
Kui Eesti püüaks ettevõtete tulu
maksustamise poliitikaga käia ühte sammu nn vanade traditsiooniliste
riikidega, oleks tegemist ette kaotatud lahinguga, sest meil ei ole
pakkuda mahukaid taristuid ega piisaval hulgal erioskustega tööjõudu,
mis lubaksid paindlikkust ja muljetavaldavaid majandushiide kohale
meelitada.
Isegi kui oleme edukad suurte firmade riiki toomisel, on
nendelt õiglase tulumaksuosa kogumise väljavaade nigel, tulenevalt
ammendamatutest optimeerimise võimalustest, mida pakub üleilmne
konkureerivate maksulepingute võrgustik.
Suurkorporatsioonide harud
konkureerivad meie koduturul kohaliku väikeettevõtjaga. Kodumaine tootja
on maksude mõttes väga hästi hallatud – üldiselt on maksudistsipliin
kõrge ja maksuhalduril piisav võimekus tagada maksude laekumine juhul,
kui tootjal peakski tekkima kiusatus sellest hoiduda.
Kuna aga väiketootjal puudub samaväärne võimalus nautida maksulepingute ja rahvusvaheliste finantskeskuste pakutavaid lahendusi, satub ta suurte korporatsioonidega võrreldes paratamatult ebasoodsamasse seisu.
Lõpuks jääbki siinsele ettevõtjale valik – kas minna suurtootja allhankijaks, või sulgeda hingitsev äri.
Tänane
Eesti ettevõtte tulumaksusüsteem, mis võimaldab reinvesteeritud kasumi
maksustamata jätta, toob kohalikule tootjalemõningast leevendust. Kuid
see leevendus toimib vaid senikaua, kui ettevõte kasvab, sest selles
faasis ollakse suurkorporatsiooniga võrreldavas olukorras. Ettevõtte
tegutsemise kõrgeim eesmärk on teenida kasumit ja kasumi väljavõtmisel
peab tulumaksu ikkagi ära maksma.
Tuleb tõdeda, et tänane
maailmamajanduse korraldus on loonud tõsise edumaa suurtele
korporatsioonidele ja pärsib võimalusi keskmisele ja väikeettevõtlusele
rajaneva elujõulise, paindliku ning dünaamilise majanduse ehitamiseks.
See on objektiivne paratamatus ja Eestil tuleb õppida selles olukorras
toime tulla.
Meie eesmärk peab olema võimalikult vähe haavatav
majandus. Selle tagab piisavalt suur hulk turul kõrgväärtuslikku kaupa
ja teenust pakkuvaid ettevõtjaid. Selleks aga on vaja soodsaid
konkurentsi tingimusi.
Üheks konkurentsi ühtlustavaks teguriks võib
olla ettevõtte tulumaksu kaotamine. Muidugi tuleb seejuures maandada
riskid, näiteks säilitada läbipaistvuse reeglid, hoidumaks
maksupaariariigi staatusest.
Soodne kasvukeskkond, mille toob kaasa
konkurentsi võrdsustumine ja majandusmudeli elujõulisus, peaks õige pea
taastama ka ajutiselt väheneva eelarvetulu. Suurele hulgale
väikeettevõtjatele rajatud majandus loob oma paindlikkusega kindlust ka
tööjõuturul.
Maailmamajanduse arengut jälgides võib järeldada, et
ettevõtte tulumaksust loobumine on aja küsimus. Niisugusest arengust
võidavad need, kes suudavad trendi ette näha ja esimesena rakendada.
Miks ei võiks Eesti olla ettevõtte tulumaksu kaotamise eestkõneleja
maailmas?
ilmus Postimehes 8. juunil 2011
EMTA