Vastava elektroonilise taksonoomia alusel koostatava aruande esitamise kohustus tekib alates 31.12.2009 lõppenud majandusaasta aruannete esitamise suhtes ainult osadel äriühingutest, sihtasutustest ja mittetulundusühingutest.
Erisused:
- Ühingud, kes esitavad konsolideerimisgrupi aruandeid või likvideerimis- ja lõpparuandeid vastavalt Eesti heale raamatupidamistavale või IFRS kohaselt koostatud majandusaasta aruandeid, esitavad kuni 01.01.2012 oma aruandeid PDF-failina (neile ei ole vastavaid aruandlusvorme seisuga 01.01.2010 veel loodud ja need on vaja eelnevalt välja arendada).
- Avaliku sektori ühingud, kes esitavad saldoandmikke Rahandusministeeriumi saldoandmike infosüsteemi, esitavad majandusaasta aruande Äriregistrile PDF-failina senikaua, kuni riigi poolt luuakse infotehnoloogilised võimalused andmete edastamiseks saldoandmike infosüsteemist Äriregistrile.
Elektroonilise majandusaasta aruande (EMA) esitamise
muudatused ei kohaldu füüsilisest isikust ettevõtja majandusaasta
aruandele ning välismaa äriühingu aruandele, mis esitatakse filiaali
juhataja poolt registrile avaldamiseks.
Käesolevaga avalikustame raamatupidamise aastaaruande vormid,
milles võib programmeerimise perioodil tulla veel väikesi muudatusi.
Vastavaid vorme saab täita ja muuta käsitsi või oma
raamatupidamissüsteemidest andmeid importides (kui vastavaid süsteeme
selleks kohandatakse). Eristatakse äriühingutele kehtivaid vorme ning
sihtasutustele ja mittetulundusühingutele kehtivaid vorme.
Äriregistri süsteemis toimivad teatud aruande osade vastavuse
(valemite) kontrollid. Aruanne allkirjastatakse ja sellele lisatakse
audiitori järeldusotsus samas keskkonnas.
Aruande vormidele kohalduvad järgmised reeglid:
1. Põhiaruanded (bilanss, kasumiaruanne, rahavoogude aruanne,
omakapitali muutuste aruanne) on fikseeritud ning neid muuta ega
täiendada ei saa.
2. Vormide täitmisel on EMA täitjal võimalik esitada lisaks eelmise
perioodi lõppbilansile ka eelmise perioodi algbilanss, kui ettevõte
korrigeerib eelmise perioodi algsaldosid mõjutavat olulist viga või
muudab arvestuspõhimõtteid tagasiulatuvalt.
3. Põhiaruannete ja lisade olemasolevate kirjete nimetusi muuta ei saa.
4. Ariühingu vormid sisaldavad nii osaühingu kui aktsiaseltsile
omaseid kirjeid. EMA täitmisel antakse täitjale ette kirjed olenevalt
sellest, kas tegemist on osaühingu või aktsiaseltsiga (N: osaühingu
puhul bilansis ainult osakapital nimiväärtuses).
5. Vormide täitmisel määratleb äriühing, milliseid vorme ta soovib
kasumiaruande ja rahavoogude aruandena esitada (vastavalt kas skeem 1
või 2 ning kas otsene või kaudne meetod), samuti, kas ta esitab
koondkasumiaruande või mitte. Koondkasumiaruande esitamisel
genereeritakse see vorm kasumiaruande järele samale lehele.
Sihtasutused ja mittetulundusühingud valivad rahavoogude aruande skeemi
(tulemiaruande skeem vastab RTJ-le 14).
6. Lisade esitamine on vabatahtlik, st aruandekohustuslane otsustab,
kas tulenevalt raamatupidamise seadusest ja RTJ-idest tuleb tal vastav
lisa täita või mitte. Samas on aruandekohustuslasel võimalik
genereerida ise täiendavaid lisasid ning sisestada sinna tekste,
tabeleid ja jooniseid.
7. Mitmete lisade puhul on vajalik lisa valimise juures määratleda,
millist arvestuspõhimõtet kasutatakse ning vastavalt sellele valitakse
vastava lisa vorm. (N: kinnisvarainvesteeringute lisas tuleb valida
õiglase väärtuse meetodi vorm või soetusmaksumuse meetodi vorm).
8. Etteantud lisade vormides võib lisada täiendavaid kirjeid, kui
need lisavad informatiivsust ja loetavust. Täiendavaid kirjeid saab
lisada ridadesse, uusi veerge lisada ei ole võimalik.
9. Kõigi lisade lõpus on teksti sisestamise võimalus. Tekst on
võimalik sisestada nii juhul, kui täidetakse ka vastav tabel, või ka
ainult teksti kirjutamiseks.
10. Arvestuspõhimõtete lisas on eraldi tekstiväli erinevate varade,
kohustuste, tulude ja kulude liikide kohta, mis vastava lisa
genereerimisel kuvatakse eraldi lõikena. Aruande koostaja valib,
millised lõigud ta soovib täita.
11. Käesolevaga avaldatud aruande lisade näidisvormides väljatoodud
viited on näitlikud, aruande koostamisel on kõigile lisadele võimalik
viiteid lisada (sh võib korraga esitada viite mitmele lisale).
12. Lisasid ning ridasid ja tulpasid, samuti põhiaruannete ridasid,
kuhu EMA täitja numbreid ei sisesta, aruande genereerimisel ei kuvata.
Seetõttu on aruande lisade numbrid ka näitlikud, sest süsteem moodustab
ja nummerdab lisad täidetud informatsiooni alusel ning ei moodustata
ega nummerda lisasid, mida ei ole täidetud.
13. Lisade järjekorda saab muuta.
14. EMA teisel esitamisaastal kuvatakse eelmise aasta võrdlusandmed
automaatselt, samas jääb võimalus neid parandada, kui võrdlusandmetes
on toimunud muutusi.
15. Materiaalse põhivara lisas on võimalik aruande genereerimisel
kuvada veergusid Masinad ja seadmed ning Lõpetamata projektid ja
ettemaksed kahel moel. Kui täidetakse alamveerud (st Masinad ja seadmed
puhul veerud Transpordivahendid, Arvutid ja arvutisüsteemid ning Muud
masinad ja seadmed), siis aruande genereerimisel on võimalik kuvada
kõik täidetud alamveerud ning koondveerg (N: veerg Masinad ja seadmed,
kus süsteem kuvab need alamveerud kokku). Samuti on võimalik ka ainult
veergu Masinad ja seadmed täita, ilma alamveerge täitmata.
16. Ettetäidetud vormide kasutamine on seotud defineeritud
taksonoomiaga, mille alusel on võimalik koostada üleriigilisi
päringuid. Täiendavate lisade sisestamine (ise uute lisade loomine) ei
võimalda kasutada antud andmeid süsteemi päringutes. Tulevikus on
kavandatud taksonoomiaga seotud andmete ülekandmine Statistikaametile
riikliku statistilise informatsiooni koostamiseks. Kui andmeid pole
taksonoomia elementidena sisestatud, need edasi ei kandu. Seetõttu on
oluline kasutada võimaluse korral etteantud vorme ja vaid vajadusel
lisada neile alamkirjeid (täiendavaid ridu olemasolevate ridade
detailiseerimiseks).
Täiendava informatsiooni saamiseks on võimalik esitada küsimusi siin.