Eesti kütuseturul pole 10 aastat konkurentsi olnud
Kaupmehe sõnul on väga raske mõista, kuidas tanklaketid nii sarnase sammuga hindasid kujundavad. "Kui vaadata suurklientidele tehtavaid allahindlusi, siis on ruumi julgelt paarkümmend senti, mis näitab, et tavainimeselt küsitav marginaal on ikka väga kõrge ja tegelikult konkurents ei toimi," ütles Lauring.
"Teistes riikides on nii kettide kui jaamade hindade vahel olulised erinevused. Eestis on hinnad aga kõikjal ühtemoodi kallid ja kahjuks pakub meie kütuseturule praktiliselt ainsat konkurentsi Läti," lisas Lauring.
Majandusekspert Raivo Vare väitis hiljuti, et kütuseaktsiisi ei saa langetada, sest Eesti kütuseturul valitseb kartell, mis pistaks hinnalanguse lihtsalt taskusse. Kütusefirmasid koondav Eesti Õliühing kutsus seepeale konkurentsiametit üles Vare "põhjendamatuid ja karme" süüdistusi kontrollima.
Lauringu sõnul konkurentsiamet kindlasti jälgibki tanklakette, aga kartell on tema hinnangul väga varjatud kuritegevuse vorm, mida on raske tuvastada. "Piisaks lihtsalt sellest, kui kettide vahel on arusaam, et ükski suurtest ei hakka omavahel hinnaga võistlema," ütles Lauring, kelle hinnangul on kaubandust laiemalt vaadates tegu anomaalse olukorraga.
A1000 Marketi juhi hinnangul on ka uutele tulijatel kütuseturule sisenemine raskeks tehtud. "Pettuste ärahoidmiseks kehtestas riik väga kõrge tagatistasu ja nii saavadki üksikud suured tegijad turu ära jagada ja koos hinda tõsta.
Praegu võitleb tanklakette esindav Eesti Õliühing kütuseaktsiisi alandamise eest, aga olen täiesti nõus Raivo Varega, et senist hinnapoliitikat vaadates panevad müüjad selle raha lihtsalt solidaarselt tasku. Sama juhtus jaekaubanduses paar aastat tagasi, mil alkoholiaktsiisi küll langetati, aga enamikus poodides tegelikult hinnad ei alanenud," lisas Lauring.