Liikluse taastumine püsib Hiina, Venemaa ja Lähis-Ida lendude taga.
Lennuliiklusteeninduse AS-i ülesanne on Värki sõnul tagada turvaline lennuliiklus Eesti õhuruumis, olenemata sellest, kui palju lende ettevõte korraga teenindab.
Ma pigem ei ütleks, et see kriis lennunduse mõttes veel läbi on. Me oleme kõik oma arvestused teinud selliselt, et liiklus võib taastuda kriisieelsele tasemele võib-olla kolme-nelja aastaga, mitte varem,
ütles ta.
Kui aasta alguses töötas ettevõttes 225 inimest, siis hetkel 184.
"Oleme 20 protsenti oma töötajatest pidanud koondama, sest meil pole neile lihtsalt tööd pakkuda," sõnas Värk.
Ettevõtte juhi sõnul järgiti algsetes prognoosides Eurocontroli prognoose, mis olid Eesti jaoks liiga optimistlikud. "Kui me veel kriisi esimestel nädalatel tegime kriisiplaane ja arvasime, et liiklus võiks taastuda aasta lõpuks 75-80 protsendile sellest, mis ta oli eelmisel aastal samal ajal, siis hea oleks, kui taastub 65 protsendile. Ei ole olnud nii positiivne, kui me arvasime," rääkis ta.
"Eile lendas 240 lennukit Eesti õhuruumis. Juulikuu keskmine ongi olnud 247 lennukit läbi õhuruumi. Kui tuua näiteid, siis eelmine aasta samal ajal oli see number umbes 730. Numbrid on ikkagi suhteliselt väiksed võrreldes eelmise aastaga," sõnas Värk.
Kui möödunud aasta aprillis teenindas Lennuliiklusteeninduse AS ligikaudu 20 000 lennukit, siis tänavu aprillis vaid 4100, kukkudes 1995. aasta tasemele. Praeguseks on liiklus taastunud samale tasemele, mis see oli 2000. aastal.
Eesti asub Euroopa mõistes perifeerias ja Värgi sõnul Euroopa lennuliikluse taastumisega meil paralleele tõmmata ei saa. Ülejäänud Euroopas on lennuliiklus taastunud algsetele prognoosidele vastavalt.
"Kui Euroopas on see taastumine olnud täpselt vastavalt sellele, mida stsenaarium ette nägi, suhteliselt stabiilne ja kiire, siis meil see nii ei läinud. Meie liiklus on suuresti mõjutatud Venemaast, ehk Venemaa liiklus Lääne-Euroopasse, samuti Lähis-Ida liiklus Ameerikassse ja ka Soome ja Hiina vaheline liiklus. Kõik need kolm sektorit ei ole veel kasvama hakanud, tänu sellele ei ole meie liiklus niimoodi kasvama hakanud nagu Euroopas."
Liikluse taastumise kiirus sõltub sellest, kuidas ja millal riikidevahelisi piiranguid leevendatakse. "Hetkel on seda küll Euroopas tehtud, aga mitte Euroopast väljapoole. Kuidas on Ameerika ja Lähis-Ida vahelised suhtel nende lennupiirangutega, Hiinasse ei julge ka veel keegi reisida," rääkis Värk.