Kasutatud auto ostmise juures on mitmeid nüansse, mida tuleks tähele panna. Liisinguga saab tavaliselt soetada kasutatud auto, mille hind on vähemalt 3000 eurot ja mis ei ole liisinguperioodi lõpuks vanem kui 13 aastat. Näiteks viieaastase liisinguperioodi saab tavaliselt võtta kuni kaheksa aasta vanusele sõidukile.
Kasutatud auto ostmine Eestist
Kasutatud auto ostmisel ettevõttele on suur vahe, kas see ostetakse eraisikult või ettevõttelt. Juriidiliselt isikult autot ostes on üldjuhul hinnale lisatud ka käibemaks, mille ettevõtjast ostja saab kas osaliselt või täies ulatuses maha arvata. Eraisikult ostes käibemaksu ei lisandu, mistõttu ettevõttel on sama lõpphinna juures rahaliselt kasulikum osta auto ettevõtjast müüjalt.
Mitmed kasutatud autosid müüvad ettevõtted pakuvad ka teatud pikkusega garantiid ning neile on lihtsam vajadusel pretensioone esitada. Eraisikud sõidukit müües garantiid ei anna (kui kasutatud autole ei kehti veel tehasegarantii) ning ka pretensioonide esitamine võib olla keerulisem. Kui Eestist sõiduk osta, on eeliseks võimalus auto oma silmaga üle vaadata, proovisõitu teha, müüjaga vahetult suhelda jne. Kui auto on siin juba arvele võetud, siis see kiirendab ostuprotsessi.
Kasutatud auto ostmine Saksamaalt või mujal välismaalt
Auto ostmist ettevõttele välismaalt, enamasti Saksamaalt või mujalt Lääne-Euroopast, soosib sealne märkimisväärselt suurem valik ning vahel ka veidi soodsam müügihind. Samas lisanduvad siis hinnale transpordi- ja muud kulud, millega tuleb kindlasti arvestada.
Auto ostmiseks välismaalt on mitmeid võimalusi:
- ise kohale sõita, leida sobiv mudel ja pärast ostmist see ise Eestisse tuua ja arvele võtta;
- kasutada vahendajat (tavaliselt kogenud automüügiettevõtet), kellel on kontaktid, kes tunneb sealset turgu ja on ostu-müügiprotsessiga paremini kursis, mis aitab maandada võimalikke riske.
Kui esimesel juhul kaasnevad reisi- ja muud sellega seonduvad kulud ning oma aeg, siis teisel juhul tuleb maksta teenuse osutajale vahendustasu. Vahendajat võib kasutada nii internetiportaalide abil välja otsitud auto toomiseks Eestisse kui ka auto otsimiseks. Selleks tuleb vahendajale selgitada oma autosoove, tema teeb selle põhjal eeltöö ja pakub välja ühe või mitu võimalikku sõidukit. Vahendajate puhul on tavaliselt võimalik valida ka mitme ostupaketi vahel, millest lihtsaim hõlmab enamasti ainult auto transporti Eestisse, kallimad aga ka ostueelset kontrolli ja garantiid.
Lisaks vahendustasule tuleb arvestada, et välisriigist toodud auto arvele võtmine Eestis on veidi kulukam kui siin registreeritud auto omanikuvahetus. Samuti võib välisriigist ostetud sõiduki Eestis arvele võtmiseks kuluv aeg olla pikem kui see, mis läheb kohalikult turult ostetud sõiduki ümbervormistamiseks. Ükskõik kas ettevõte ostab ise auto või kasutab selleks vahendajat, võiks läbi mõelda ka liisinguga seotud teemad, kui see soovitakse võtta liisingusse.
Auto liisimine kui ettevõte toob auto välisriigist ise
Kui ettevõte toob auto välisriigist ise, tuleb sõiduk sealse müüja käest välja osta ja leida selleks vajalikud rahalised vahendid. Pärast auto Eestisse toimetamist tuleb ettevõttel esitada liisinguettevõttele liisingutaotlus koos auto ostu-müügi- ja muude nõutud dokumentidega. Auto tuleb ette näidata liisinguettevõtte koostööpartnerile, kes hindab selle ära. Sellest hinnangust lähtuvalt lepitakse ettevõtte ja liisinguettevõtte vahel kokku müügisumma, millega ettevõte auto liisingule müüb ja siis ise liisingusse võtab (nn lease-back-tehing).
Müügisumma põhineb tavaliselt sõiduki turuväärtusel ja võib erineda välisriigis toimunud ostutehingu summast (sh olla sellest väiksem). Liisingu muudes tingimustes – kui suur on omafinantseering, intress, lepingutasu, lepingu periood, võimalik jääkväärtus – ja ka auto kindlustamise kohustuses lepivad ettevõte ja liisinguettevõte kokku protsessi käigus.
Auto liisimine kui auto ostetakse läbi vahendaja
Kui ettevõte ostab auto välisriigist vahendaja kaudu, siis tuleb arvestada sellega, et vahendaja soovib ettevõttelt tavaliselt ettemaksu, mille suurus on sõltuvalt autost ja tehingu riskist tavaliselt 20% (kokkuleppel vahendajaga ka muu protsent). Vahendaja kasutamise korral, kui see on automüügiettevõte, müüb auto liisingule vahendaja ja liisijaks saab autot soovinud ettevõte tavapärase liisinguprotsessi käigus.
5 soovitust välisriigist auto ostmisel
Autode vahendamisega tegeleva Mobile.ee juhataja Silver Havamaa soovitab esmakordsel ostmisel kindlasti vahendaja või samasuguse kogemusega sõbra abi kasutada. „Esimesel korral tundub kõik keeruline ja on palju asju, millele tuleb tähelepanu pöörata.” Ta annab viis soovitust välisriigist auto ostmisel:
- Ostke ettevõttelt, mitte eraisikult. Eraisikute müügikuulutusi on Lääne-Euroopas nagunii marginaalselt vähe ja ettevõttelt ostes on riskid palju väiksemad.
- Kui pakkumine on liiga hea, et tõsi olla, siis ilmselt see ei olegi tõsi. Kui auto on teistest sarnastest pakkumistest tuhandeid eurosid soodsam, siis on tõenäoliselt tegemist petuskeemiga.
- Müüja profiil peaks olema informatiivne. Korrektsel müüjal on avalikult nähtav nimi, telefoninumber, e-aadress ja tegevuskoha aadress. Ohumärkideks on puudulik info müüja kohta, lühike tegutsemisaeg müügiportaalis, samuti näiteks kinnikaetud numbrimärgid müüdavatel autodel.
- Vaadake kõiki müüja pakkumisi. Kui ettevõttel on müügis ainult 3–4 autot, siis on tegu väga väikese müüjaga, kes võib igal hetkel äri sulgeda, nii et probleemide korral on raske sel juhul nõudeid esitada. Ohumärgiks on ka see, kui müügis olevad sõidukid on pildistatud eri kohtades – järelikult ei ole ettevõttel ühte alalist tegevuskohta või on tegu teistelt kasutajatelt kopeeritud kuulutustega.
- Enne raha maksmist veenduge, et esitatud arve on nõuetekohane ja selle on saatnud sama ettevõte (mitte näiteks eraisik), mis on kuulutuses kirjas.