SISUKORD
I Üldinfo
II Deklareerimise võimalused
III Tuludeklaratsiooni esitamine e-maksuameti kaudu
IV Tuludeklaratsiooni esitamine pabervormil
V Tulumaksu tasumine ja tagastamine
VI Abi deklareerimisel
a) Maksu- ja Tolliameti koduleht Internetis
b) Kui helistate meile…
c) Kui kirjutate meile …
d) Kui tulete teeninduskohta …
VII Ettepanekud ja arvamused
VIII Maksu- ja Tolliameti teeninduskohtade kontaktandmed
Standard
annab ülevaate residendist füüsiliste isikute (sh FIE-de) tulude
deklareerimise võimalustest 2011. aastal ning selgitab Maksu- ja
Tolliameti eesmärke klientide teenindamisel tulude deklareerimise
perioodil (3. jaanuar – 31. märts 2011).
Standard on kättesaadav Maksu- ja Tolliameti teeninduskohtades ja kodulehel Internetis www.emta.ee.
Tulude deklareerimise ja tulumaksu tasumise kohustuse sätestab tulumaksuseadus (ptk 9).
Tulumaksuga maksustamise periood on kalendriaasta.
Tuludeklaratsiooni
esitavad residendist füüsilised isikud (edaspidi: isikud) eelmise
kalendriaasta (sel aastal 2010. a) tulude kohta.
Füüsiline isik on
resident, kui tema alaline elukoht on Eestis või kui ta viibib Eestis 12
järjestikuse kalendrikuu jooksul vähemalt 183 päeval, samuti
välisteenistuses viibiv Eesti riigiteenistuja.
2010. aasta tulud deklareeritakse Eesti kroonides, tulumaks tagastatakse või makstakse juurde eurodes.
II TULU DEKLAREERIMISE VÕIMALUSED
Tuludeklaratsiooni saab esitada kas elektroonilisel vormil e-maksuametis/e-tollis või pabervormil.
Tulude deklareerimise lihtsustamiseks väljastab Maksu- ja Tolliamet kliendile viimase soovi korral eeltäidetud tuludeklaratsiooni, mis on alates 15.02.2011 kliendile kättesaadav e-maksuametis/e-tollis ja teeninduskohtades väljatrükina paberil.
1) Eeltäidetud tuludeklaratsioon
Maksu-
ja Tolliamet kannab oma andmebaasis olevad andmed maksumaksja ning tema
maksustamisperioodi tulude ja kulude kohta tuludeklaratsioonile ning
teeb selliselt eeltäidetud deklaratsiooni kättesaadavaks
e-maksuametis/e-tollis.
Eeltäidetud deklaratsiooni väljatrükki väljastavad maksu- ja tollikeskuste teeninduskohad (vt standardi VIII osa "Kontaktandmed").
Maksumaksja tulude ja kulude andmed on
eeltäidetud deklaratsioonile kantud juhul, kui tööandjad jt (edaspidi:
väljamakse tegijad) või koolitusasutused, krediidiasutused jt (edaspidi:
kulu saajad) on need andmed Maksu- ja Tolliametile esitanud.
Peamised eeltäidetud deklaratsioonile kantavad andmed on:
- maksumaksja rahvastikuregistri aadress;
- pangakonto number ja omaniku nimi;
- tulumaksu arvutamist mõjutavad andmed tööandjatelt (tulumaksuga maksustatavad väljamaksed ja kinnipeetud tulumaks, töötuskindlustusmaksed, kogumispensionimaksed jm);
- makstud ajutise töövõimetuse hüvitised (haigusrahad);
- pensionid;
- tasutud koolituskulud;
- kingitused ja annetused;
- tasutud pensionikindlustuse maksed;
- Eesti väärtpaberite keskregistri andmed väärtpaberite võõrandamise tehingute kohta (v.a võõrandatud väärtpaberite soetamismaksumus ja võõrandamisega seotud müügikulu).
Eeltäidetud deklaratsioonile ei ole
kantud andmeid välisriigis saadud tulu kohta ega Euroopa
Majanduspiirkonna teises liikmesriigis tasutud kulude (maksusoodustuste)
kohta, mida saab tulust maha arvata. Samuti ei ole eeltäidetud
deklaratsioonil andmeid muu vara võõrandamise kohta.
Eeltäidetud ei ole ka residendist füüsilise isiku ettevõtlusest saadud tulu vorm E.
2) Pabervorm
Deklaratsiooni
pabervormid on saadaval teeninduskohtades; samuti saab
deklaratsioonivorme välja trükkida Maksu- ja Tolliameti kodulehelt
Internetis www.emta.ee.
III TULUDEKLARATSIOONI ESITAMINE E-MAKSUAMETI KAUDU
e-maksuameti/e-tolli kaudu saab tuludeklaratsiooni esitada alates 15. veebruarist.
e-maksuametis/e-tollis
saavad tuludeklaratsiooni oma internetipanga kaudu esitada kõik SEB
Panga, Swedbanki, Sampo Panga, Nordea Panga, Krediidipanga, Marfin Pank
Eesti ning Handelsbankeni internetipanga kliendid, kellel on sõlmitud
e-maksuameti/e-tolli kasutamise leping.
e-maksuameti/e-tolli kasutamise leping sõlmitakse elektrooniliselt internetipangas.
ID-kaardi
ja mobiil-ID abil ning maksu- ja tollikeskuse teeninduskohas sõlmitud
autentimise lepingu sõlmimisel saadud kasutajatunnuse ja paroolidega
saab e-maksuametisse/e-tolli siseneda Maksu- ja Tolliameti kodulehekülje
kaudu.
Lisainformatsioon e-maksuameti/e-tolli kohta on Maksu- ja Tolliameti kodulehel Internetis (www.emta.ee).
Oma andmetega tutvumine e-maksuametis/e-tollis
8.-10.
veebruarini on klientidel e-maksuametis/e-tollis võimalik tutvuda
väljamakse tegijate (tööandjate jne) ning kulu saajate
(koolitusasutused, krediidiasutused jne) poolt maksumaksjate kohta
Maksu- ja Tolliametile esitatud tulude ja kulude andmetega, mille Maksu-
ja Tolliamet kannab eeltäidetud tuludeklaratsioonile.
Kui andmed
puuduvad või erinevad kliendile teadaolevatest andmetest, tuleb kliendil
võtta ühendust kas väljamakse tegija või kulu saajaga ning paluda
andmed Maksu- ja Tolliametile esitada või esitatud andmed parandada.
Deklaratsiooni kontrollimine ja tagasiside
Kõik
esitatud deklaratsioonid suunatakse automaatsele/esmasele
kontrollimisele, mille tulemusena selgitatakse välja, kas
deklaratsioonil esitatud andmed vajavad täiendavat kontrolli.
Informatsiooni
deklaratsiooni staatuse kohta saab klient e-maksuametist/e-tollist oma
personaalselt tuludeklaratsiooni infoleheküljelt.
Kui esitatud
deklaratsioon vajab esmase kontrollimise tulemusena täiendavat
kontrolli, saab klient selle kohta infoleheküljele teate ning enamikel
juhtudel juhised edasiseks tegevuseks. Täiendavasse kontrolli suunatud
deklaratsioonide puhul tagastatakse tulumaks hiljemalt seaduses
sätestatud tähtajaks (Vt standardi V osa "Tulumaksu tasumine ja
tagastamine").
Täiendavate dokumentide esitamine
Täiendavad
dokumendid, mida Maksu- ja Tolliamet vajab andmete kontrollimiseks
(tõend TSM, tõendid koolituskulude või eluasemelaenu intresside tasumise
kohta jne), saab Maksu- ja Tolliametile esitada kas elektroonselt
e-maksuameti/e-tolli kaudu tuludeklaratsiooni infoleheküljelt või
viia/postiga saata elukohajärgsesse Maksu- ja Tolliameti teeninduskohta,
kus vajadusel tehakse dokumendist koopia. Samuti on võimalik saata
dokumente e-meili teel digiallkirjastatult.
Keele valik tuludeklaratsiooni täitmisel
Tuludeklaratsiooni
on e-maksuametis/e-tollis võimalik täita nii eesti-, vene- kui
ingliskeelses keskkonnas (deklaratsiooni väljad tuleb täita siiski eesti
keeles).
IV TULUDEKLARATSIOONI ESITAMINE PABERVORMIL
Paberil deklaratsiooni esitamiseks saate valida kahe võimaluse vahel - kas eeltäidetud tuludeklaratsioon või pabervorm.
1) Pabervorm
Eeltäitmata
andmetega, tühjad pabervormid on alates 3. jaanuarist 2011 saadaval
teeninduskohtades ning Maksu- ja Tolliameti kodulehel Internetis www.emta.ee.
2) Eeltäidetud tuludeklaratsiooni väljatrükk
Eeltäidetud tuludeklaratsiooni väljatrükki väljastavad teeninduskohad klientidele alates 15. veebruarist 2011.
Eeltäidetud tuludeklaratsiooni väljatrükk väljastatakse kliendile endale isikut tõendava dokumendi alusel.
Isiku
eeltäidetud tuludeklaratsiooni väljastamisel kolmandale isikule tuleb
teeninduskohale esitada isiku notariaalselt tõestatud kirjalik nõusolek,
kus peavad olema ära näidatud andmed, mida isik lubab avaldada.
("Maksukohustuslaste registri asutamine ja registri pidamise
põhimääruse" § 27 ja 30).
Maksumaksja kohustuseks on
kontrollida deklaratsioonile kantud andmete õigsust, nende ebaõigsuse
või puudulikkuse korral teha oma parandused ja/või täiendused ning
kinnitada andmed allkirjaga. Kui on saadud tulusid, mis eeltäidetud
deklaratsioonil ei kajastu, tuleb ka need deklareerida.
Kontrollitud ja allkirjastatud deklaratsiooni saate:
- esitada teeninduskoha ametnikule, või
- panna selleks ette nähtud postkasti teeninduskohas, või
- saata postiga elukohajärgse teeninduskoha aadressil (vt standardi VIII osa "Kontakt").
NB!
Kui võtate teeninduskohast eeltäidetud deklaratsiooni, siis palume Teil
pärast täiendamist, parandamist ja allkirjastamist esitada sama
deklaratsioon.
Deklaratsiooniga koos ei pea esitama mahaarvamiste aluseks olevaid dokumente.
Pabervormil esitatud deklaratsioonide kontrollimine, tagasiside
Deklareeritud
andmete täpsustamise või täiendavate dokumentide esitamise vajadusel
võtab ametnik maksumaksjaga ühendust kas telefoni, e-posti või posti
teel hiljemalt 10 päeva enne tulumaksu tagastamise tähtaega (Vt
standardi V osa "Tulumaksu tasumine ja tagastamine").
Deklaratsiooni staatuse kohta saab operatiivset informatsiooni elektrooniliselt e-maksuameti/e-tolli infolehe vahendusel.
V TULUMAKSU TASUMINE JA TAGASTAMINE
Tulumaksu tasumine
Tulumaksu
juurdemaksmise korral saadab Maksu- ja Tolliamet maksumaksjale mitte
hiljem kui 30 päeva enne maksu tasumise tähtpäeva kirjaliku maksuteate.
(Maksumaksjatel, kes esitavad deklaratsiooni e-maksuameti/e-tolli kaudu,
on võimalus e-maksuametis/e-tollis valida, kas nad soovivad maksuteadet
paberil või elektroonselt).
Maksuteates näidatud juurdemaksmisele kuuluv tulumaks tuleb tasuda hiljemalt 1. juuliks 2011.
Kui deklareeritakse ettevõtlustulu või kasu vara võõrandamisest, tuleb maksuteates näidatud juurdemaksmisele kuuluv tulumaks tasuda hiljemalt 3. oktoobriks 2011.
Tulumaks
tasutakse maksuteates näidatud Maksu- ja Tolliameti pangakontole,
kasutades maksuteates samas näidatud personaalset viitenumbrit.
Tulumaksu tagastamine
Maksu- ja Tolliamet tagastab enammakstud tulumaksu deklaratsioonis näidatud pangakontole hiljemalt 1. juuliks 2011.
Kui deklareeritakse ettevõtlustulu või vara võõrandamisest saadud kasu (või kahju), siis tagastatakse enammakstud tulumaks hiljemalt 3. oktoobriks 2011.
a) Kui külastate meie kodulehte Internetis www.emta.ee
Maksu-
ja Tolliameti kodulehel Internetis on olemas deklaratsioonide vormid,
deklaratsioonide täitmise juhendid, seaduste tekstid, abiinformatsioon
deklareerimise kohta, eraldi on loodud tulude deklareerimise lehekülg ja
foorum, kus saab esitada Maksu- ja Tolliameti spetsialistidele küsimusi
ning lugeda vastuseid jm.
b) Kui helistate meile...
Infotelefon 1811 - deklareerimise kohta käivad küsimused; abi nii paber- kui elektroonilise deklaratsiooni täitmisel;
Infotelefon 880 0811 - info füüsiliste isikute maksustamise kohta;
Infotelefon 880 0815 - abi elektroonsel deklareerimisel ja e-maksuameti/e-tolli kasutamisel.
Infotelefonid töötavad esmaspäevast neljapäevani kell 8.30–16.30 ja reedeti 8.30–15.30.
- Keskmine kõne ooteaeg on 25 sekundit.
- Lihtsatele ja rutiinsetele küsimustele vastame koheselt.
- Keeruliste või maksumaksja isikuandmetega seotud küsimuste korral:
- suunatakse kõne maksuspetsialistile, või
- võetakse maksumaksja telefoninumber või e-posti aadress ning vastatakse hiljemalt 5 tööpäeva jooksul, või
- antakse maksumaksjale maksuspetsialisti telefoninumber.
- Infotelefonile vastame eesti keeles, vajadusel ja võimalusel vene ja inglise keeles.
Teeninduskohtade infotelefonide numbrid leiate teenusstandardi VIII osast, samuti Maksu- ja Tolliameti kodulehelt Internetis www.emta.ee
c) Kui kirjutate meile…
Deklareerimist puudutavad kirjalikud küsimused saab saata infomeilile fyysisikemta.ee,
samuti elukohajärgsele teeninduskohale e-postiga,
e-maksuametis/e-tollis teated MTA-le, kirjaga või faksiga. Kõik
kontaktandmed leiate teenusstandardi VIII osast ning Maksu- ja
Tolliameti kodulehelt Internetis.
- Kui vastamine eeldab andmete analüüsi või info kogumist, vastame hiljemalt 30 kalendripäeva jooksul.
- Lihtsamatele ja rutiinsetele küsimustele vastame hiljemalt 5 tööpäeva jooksul.
- Kirjadele vastame eesti keeles, vastavalt vajadusele ja võimalusele ka mõnes muus keeles.
d) Kui tulete teeninduskohta…
- Lahtiolekuajad
Teeninduskohad on avatud esmaspäevast neljapäevani kell 8.30–16.30 ja reedeti 8.30–15.30. - Ooteaeg
Kliente teenindatakse üldjärjekorra või järjekorrasüsteemi alusel. Keskmine ooteaeg teenindaja juurde ei ületa 10 minutit ja maksimaalne ooteaeg 30 minutit. - Keel
Kliente teenindame eesti keeles, vastavalt vajadusele ja võimalusele vene keeles või mõnes muus keeles. - Teenindussaalis kliendiarvuti
Kõigis teeninduskohtades on maksumaksjate käsutuses arvuti deklaratsiooni täitmiseks e-maksuameti/e-tolli kaudu. Deklaratsiooni täitmisel saab abi teenindajalt. - Postkast deklaratsioonide jaoks
Deklaratsiooni esitamiseks ei pea seisma järjekorras - deklaratsiooni saate panna selleks ette nähtud postkasti teeninduskohas.
Paremaks
teenindamiseks ootame klientidelt tagasisidet ja ettepanekuid
aadressil: Narva mnt 9j, 15176 Tallinn või e-posti aadressil: kaebusemta.ee, kiitusemta.ee samuti saab kasutada tagasiside vormi meie kodulehel: www.emta.ee/tagasiside
Ettepanekuid ja arvamusi teeninduse paremaks korraldamiseks võib esitada ka suuliselt või kirjalikult maksu- ja tollikeskustele.
VIII MAKSU- JA TOLLIAMETI TEENINDUSKOHTADE KONTAKTANDMED
e-post |
aadress |
infotelefon |
faks |
|
Põhja maksu- ja tollikeskuse teenindusbüroo |
||||
Tallinn ja Harjumaa |
pohjaemta.ee |
Endla 8 |
676 1200 |
676 1611 |
Lääne maksu- ja tollikeskuse teeninduskohad |
||||
Pärnu |
parnuemta.ee |
Õhtu põik 5 |
676 3112 |
676 3174 |
Läänemaa |
laanemaaemta.ee |
Jaama 17 |
676 3300 |
676 3301 |
Rapla |
raplaemta.ee |
Tallinna mnt 22 |
676 3350 |
676 3361 |
Järva |
jarvaemta.ee |
Pärnu 67 |
676 3454 |
676 3455 |
Saaremaa |
saareemta.ee |
Tallinna mnt 58 |
676 3000 676 3001 |
676 3010 |
Hiiumaa |
hiiuemta.ee |
Leigri 5 |
676 3383 |
676 3385 |
Lõuna maksu- ja tollikeskuse teeninduskohad |
||||
Tartu |
tartuemta.ee |
Sõpruse pst 4 |
676 4132 |
676 4105 |
Põlva |
polvaemta.ee |
Kesk 11 |
676 3400 |
676 3410 |
Jõgeva |
jogevaemta.ee |
Aia 1 |
676 4400 |
676 4417 |
Võru |
voruemta.ee |
Põllu 2 |
676 4630 |
676 4438 |
Valga |
valgaemta.ee |
Viljandi mnt 23 |
676 4375 |
676 4371 |
Viljandi |
viljandiemta.ee |
Lossi 19 |
676 4225 |
676 4217 |
Ida maksu- ja tollikeskuse teeninduskohad |
||||
Jõhvi |
idaemta.ee |
Rahu 3 |
676 3727 |
676 3620 |
Narva |
idaemta.ee |
Kerese 5 |
676 3669 |
676 3651 |
Rakvere |
rakvereemta.ee |
Laada 4a |
676 3542 |
676 3555 |