Planeeritavat magusa joogi maksu õigustatakse väitega, et see motiveerib tootjaid vähendama suhkrute sisaldust jookides, mille tulemusel paraneks väidetavalt ka rahva tervis. Eelnõu algatajad on aga tähelepanuta jätnud fakti, et kohaliku toidu- ja joogitööstuse eneseregulatsioon toimib silmapaistvalt hästi, seisab pöördumises.
Reformuleerimisega on Eesti toidu- ja joogitööstus tegelenud intensiivselt viimased kaheksa aastat ning seda omaalgatuslikult.
Perioodil 2019-2024 on vähendanud jookide suhkrusisaldust 10-50 protsenti sõltuvalt kategooriast. Seda on tagant tõuganud 2019. aastal sõlmitud hea tahte lepe lisatud suhkrute vähendamiseks toodetes, lisaks ettevõtete endi jätkusuutlikkuse tegevuskavad. Ettevõtteid kannustavad tagant ka turumajandus ja konkurents - soov pakkuda tarbijatele laiemat valikut tervislikumaid tooteid, kuid ka tahe vältida sekkuvat ja turumoonutusi loovat regulatsiooni, mis harva toob loodetuid tulemusi, küll aga soovimatuid tagajärgi.
2019. aastal allkirjastatud lisatud suhkrute vähendamise hea tahte leppele pani aluse Toiduliit koos toidu- ja joogitööstuse ettevõtetega, mille hulka kuulusid A. Le Coq AS, Coca-Cola Balti Jookide AS, Coca-Cola HBC Eesti AS, Farmi Piimatööstuse AS, Largo AS, Orkla Eesti AS, Saku Õlletehase AS, AS Salvest, Tere AS, Valio Eesti AS ja Viru Õlu AS.
Hea tahte leppe eesmärk on kaheetapiline – vähendada lisatud suhkrute hulka 2020. aastaks 10 protsenti ning 2025. aastaks 15 protsenti võrreldes 2015. aastaga. Seatud eesmärgid on praeguseks hetkeks ilma igasuguse riikliku sekkumiseta, ettevõtjate oma tootearenduse ja investeeringute najal ellu viidud. Need eesmärgid on tootjad saavutanud igasuguse riikliku sekkumiseta, tehes investeeringuid tootearendusse ja tarbijate teadlikkuse tõstmisesse.
A. Le Coq on viimase kaheksa aastaga vähendanud kõikides mittealkohoolsetes jookides lisatud suhkru kogust 14 protsenti. Iga uue toote loomisel ja olemasoleva muutmisel lähtutakse tervislikumaks muutmise põhimõttest: vähem lisaaineid ja vähem suhkrut.
Orkla Eesti on lisatud suhkruga mahlajookides ja nektarites vahemikus 2015 – 2023 vähendanud lisatud suhkru sisaldust 15 protsenti. Kogu joogiportfellis samal perioodil 23 protsenti. Eesmärgiks on seatud edaspidigi tervislikku elustiili toetavate toodete osakaalu suurendamine tooteportfellis.
Saku Õlletehas on vahemikus 2015 – 2023 vähendanud energiajookide suhkrusisaldust 10,2 protsenti, karastusjookide 13,9 protsenti ja vitamiinijookide ning maitsevete suhkrusisaldust 46,2 protsenti.
Coca-Cola Eesti on ainuüksi aastatel 2020 – 2022 oma toodetes lisatud suhkrute osakaalu vähendatud 7,1 protsenti. Samuti moodustab Coca-Cola Eesti tootevalikust juba praegu 41,2 protsenti kalorivaba ja madalakalorsusega tooted. Aastaks 2040 soovib Coca-Cola saavutada globaalse eesmärgi, kus tootevalikust 50 protsdnti on kalorivabad ja madala kalorsusega tooted.
Rõngu Mahl hakkas toodete suhkrukoguseid vähendama juba enam kui 20 aastat tagasi. Nüüd on keskmine lisatud suhkru hulk toodetes 3,9 protsenti.
Lisaks olemasolevate toodete parendamisele, tootearendusse investeerimisele ning vähendatud suhkrusisaldusega ja/või suhkruvabade toodete turule toomisele panustatakse pidevalt tarbijate teadlikkuse tõstmisesse tasakaalustatud toitumise osas ja erinevate pakendisuuruste tutvustamisse, mis soodustavad väiksemate suhkrukoguste tarbimist ühe korraga, kinnitavad toiduainete ja jookide valmistajad.
"Eelneva taustal tundub planeeritav maks karistusena kohalikele tootjatele nende pingutuste eest ning ohustab Eesti majandust tervikuna. Meie pühendumus toodete suhkrusisalduse vähendamisele ei ole kuskile kadunud, kuigi 2019. aastal allkirjastatud hea tahte leppe perioodi lõpp on lähenemas ja seatud eesmärgid saavutatud," seisab pöördumises.
"Kõik kohalikud sektori ettevõtted on jätkuvalt pühendunud sellele, et pakkuda tarbijatele tervislikumaid alternatiive ning toetada neid mitmekülgselt teadlikumate valikute tegemisel. Nii kohalik kui ka maailmapraktika näitab, et parimad tulemused saavutatakse erinevate valdkondade ekspertide koostöös. Oleme igakülgselt avatud koostööks ekspertide, rahvusvaheliste organisatsioonide ja riigiga, et seada sihid järgmiseks perioodiks eesmärgiga pakkuda tarbijatele veel tervislikumat tootevalikud ning jätkata suhkrusisalduse vähendamisega läbi tooteinnovatsiooni ja selleks tehtavate investeeringute," lisavad töösturid.