21.08.2014 Neljapäev

5 nõuannet autoriõiguste rikkumise vältimiseks

Autoriõigustega puutume igapäevaelus kokku pidevalt ja paratamatult. Eriti hoolikalt tuleb end kurssi viia ettevõtjal, kuna autoriõiguste tähelepanuta jätmine võib hiljem kalliks maksma minna.

Maarja Pild, jurist
Maarja Pild, jurist Foto: Advokaadibüroo Tamme Otsmann Ruus Vabamets

1. Arvesta autoriõiguste olemasoluga

Ettevõtja esimene samm rikkumise vältimiseks on arvestada, et autoritele tulenevad seadusest nii varalised kui isiklikud õigused, sealhulgas õigus tasule, autorsusele, koopiatele ja töötlemisele. Ilma autori nõusolekuta ja autoritasu maksmata võib teost reprodutseerida vaid füüsiline isik ja seda tingimusel, et tegevus ei taotle ärilisi eesmärke.

2. Arvesta kaasnevate õigustega

Autoriõiguse seadus sätestab, et  esitajatele, fonogrammitootjatele ning televisiooni- ja raadioteenuse osutajatele tekivad autoriõigusega kaasnevad õigused. Kui on soov kasutada näiteks vokaalteost, siis  ei piisa sellest, kui luba teose kasutamiseks on saadud muusikateose autorilt, luba tuleb küsida ka lauljalt ehk esitajalt.

3. Selgita välja, kellele kuuluvad autoriõigused

Kui leiad näiteks Google´ist foto või Youtube´ist meelepärase heliteose, tuleb välja selgitada, kes on autor ning saada teose kasutamiseks ettevõtluses luba. Autorite ja esitajate kaitsmise ja leidmise lihtsustamiseks on loodud mitmed kollektiivse esindamise organisatsioone. Näiteks sõlmib Eesti Esitajate Liit esitajate õiguste kasutajatega lepinguid. Autoriõiguste organisatsioonide kohta Eestis vaata lähemalt siit.

4. Ära eelda, et keegi ei märka

Enamasti ei ole ettevõtjad autoriõiguste olemasolust täielikus teadmatuses. Pigem ei pöörata rikkumisele erilist tähelepanu ja eeldatakse, et nende rikkumist ei märgata. Viimasele ei maksta lootma jääda.

5. Mõtle kohe tagajärgedele

Nagu eelnevalt mainitud, on autoril õigus saada autoritasu. Kui autoritasu jäetakse maksmata, on autoril õigus nõuda sealhulgas litsentsitasu alusetu rikastumise sätete alusel, mis võib aga rikkujale kalliks maksma minna. Näiteks võib selguda, et Google´ist leitud ning reklaamkampaanias kasutatud foto autor on kuulus fotograaf, kes küsib oma fotode kasutamise eest kõrget hinda. Enam ei ole rikkujal võimalik valida odavamat pilti või teha foto ise.

 

Maarja Pild,
jurist
Advokaadibüroo Tamme Otsmann Ruus Vabamets

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255