15.03.2016 Teisipäev

Müüdid ja tegelikkus tarbija õiguste ja kohustuste kohta

Tarbijakaitseamet juhib tänasel üleilmsel tarbijaõiguste päeval tähelepanu suurimatele müütidele, mis eksitavad tarbijaid.

Eesti tavapoest ostetud kaubale ei kehti 14-päevast taganemisõigust, küll aga rakendab seda võimalust kui head tava enamik Eesti kauplejatest
Eesti tavapoest ostetud kaubale ei kehti 14-päevast taganemisõigust, küll aga rakendab seda võimalust kui head tava enamik Eesti kauplejatest Foto: PM

Eesti tarbijate põhiõigused on kirjas tarbijakaitseseaduses. Tarbijakaitseametisse tehtud pöördumised näitavad, et nii tarbijate kui ka kauplejate seas levib müüte, mis tõele ei vasta. Järgnevalt mõned neist.

Müüt: Kui kaupluse riiulil on tootele märgitud soodsam hind kui kassas selgub, siis on kauplusel kohustus see toode müüa tarbijale soodsama hinnaga.

Tegelikkus: Kui hind on saalis ja kassas erinev, siis on tegemist tarbijakaitseseaduse rikkumisega, kuid kauplejal ei ole sellest hoolimata kohustust müüa toodet soodsama hinnaga. Küll aga peetakse kaubanduses heaks tavaks, kui sellise hinnaeksimuse korral antakse kliendile õigus osta toode soodsama hinnaga, et hoida tarbijaga head kliendisuhet. Mitme kaubandusketi esindajad on seda ka avalikult välja öelnud. Seega tasub tarbijal sellisesse olukorda sattudes see ettepanek teenindajale teha. Kui kauba hind kassas ja müügisaalis ei ühti, siis võib tarbija kaubast kassas enne ostu sooritamist loobuda.

Müüt: Kui ostetud kaup on kvaliteetne, aga tarbija leiab hiljem, et ta seda siiski ei soovi, siis on tal õigus tagastada toode poodi 14 päeva jooksul ja raha tagasi saada.

Tegelikkus: 14-päevane taganemisõigus kehtib vaid sellistele toodetele, mis on ostetud e-poest, tellitud kataloogist või ostetud müügiesitluse käigus. Tavapoest ostes ei ole seadusest tulenevat uutele kvaliteetsetele (kui tootele ei ole pretensiooni) toodetele 14-päevast taganemisõigust Eestis alates aastast 2004. Küll aga on see kauplejate hea tava, mis on laialt levinud eriti väljaspool Eestit. Sellise võimaluse kasutamise kohta tasub tarbijatel küsida enne ostu tegemist, et mitte hiljem pettuda. Kui aga seda ei võimaldata, tuleb sellega leppida.

Müüt: Telefonitsi saadud müügipakkumine on jõus kohe, kui tarbija annab telefonitsi oma nõusoleku.

Tegelikkus: Telefonitsi öeldud jah-sõnast ei piisa, et tarbijal tekiks maksekohustus. Lepingu sõlmimiseks on vajalik ka kirjalik müügipakkumine tarbijale, millega nõusolekut on tarbija kirjalikult kinnitanud. Kui kirjalikku kinnitust ei ole, siis saab nii saadetud pakki kui ka sellele järgnevaid saadetisi pidada tellimata asjadeks, mille vastuvõtmist ning endale jätmist ei saa lugeda lepinguga nõustumiseks.

Müüt: kui ostetud tootel esineb defekt, on tarbijal õigus kauplejalt kohe raha tagasi saada.

Tegelikkus: Kui kaup osutub defektseks, on tarbijal õigus pöörduda pretensiooniga müüja poole. Ostjal on õigus nõuda müüjalt defektiga kauba parandamist või asendamist. Müüja võib valida esmalt ka parandamise, näiteks lähtuvalt oma kulutustest. Kui toote parandamine ebaõnnestub või toote samasugusega asendamine ei ole võimalik, on õigus tarbijal raha tagasi saada. Seejuures peab asendatav toode peab olema sama värvi, sama mudeli ja sama suurusega. Kui samasugust toodet ei ole anda, on tarbijal õigus raha tagasi saada.

Müüt: Pretensiooni esitamise õigus on sama mis garantii.

Tegelikkus: Pretensiooni esitamise õigus tuleneb seadusest ning seda ettevõtja tarbijale kitsendada ei tohi. Garantii andmise kohustust ettevõtjal ei ole. Kui antakse, peab olema tarbijale antud ka garantiitingimused ning sellisel juhul peab garantii igal juhul pakkuma rohkemat, kui seadusest tulenevast pretensiooni esitamisest tulevad võimalused toote parandamise, asendamise või lepingu lõpetamisega.

Müüt: Tarbijaõigused kehtivad nii ettevõtjalt kui ka eraisikult ostes.

Tegelikkus: Kui tegemist on eraisikutevahelise kauplemisega ehk tegu pole kutsetegevusega, siis neile ei laiene tarbijat kaitsvad regulatsioonid, nagu näiteks kaheaastane pretensiooni esitamise õigus või 14-päevane tarbija õigus sidevahendi abil sõlmitud või väljaspool äriruume sõlmitud lepingust taganeda. Alati on tark enne ostu sooritamist veenduda müüja isikus ning silmas pidada, et eraisikust müüjaga kaubeldes saab vaidluse korral pöörduda üksnes kohtusse.

Müüt: Defektse kauba puhul peab tarbija nõustuma raha tagasisaamise asemel ettevõtja pakutud kinkekaardiga.

Tegelikkus: Kui defektse toote parandamine või asendamine ei ole võimalik ning tarbija tahab defektse kauba eest raha tagasi saada, siis muu toote asendamine ega kinkekaardi pakkumine ei ole raha tagastamine. Kaupleja võib pakkuda kinkekaarti, aga tarbija ei pea sellega nõustuma ning tal on õigus küsida makstud raha tagastamist.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255