29.11.2019 Reede

Tarbija saab makseviisi valikuga kaitsta end pettuste vastu

"Mustal reedel“ muutub internetikaubandus tavapärasest aktiivsemaks. Lisaks netipoe usaldusväärsuse kontrollimisele, tasub tarbijail riskide maandamiseks läbi mõelda ka makseviis. Turvalise makseviisi valimine aitab hilisemate probleemide korral nii toimunud makset tõendada kui ka teatud juhtudel makse tagasi nõuda.

Kristina Tammaru, EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja
Kristina Tammaru, EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja Foto: Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet

E-kaubanduse puhul toimub tasumine tavaliselt enne, kui kaup saabub, seega on oluline usaldus kaupleja vastu. Eesti e-poodides on kõige enam levinud pangalingiga ja krediitkaardiga maksmine. Rahvusvaheliste e-poodide puhul on kõige tavapärasem krediitkaardiga makse või Paypal. Teatud juhtudel saab e-poest ostude eest tasumiseks kasutada ka varianti maksta kauba kättesaamisel kullerile, kuid see on tänasel ajal suhteliselt vähe kasutusel.

Tarbijakaitse rakendub vaid eraisiku ja kaupleja vahelistele tehingutele

Kui internetis leitud müüja palub tarbijal raha üle kanda Western Unioni kaudu, on see märk sellest, et tehingu teiseks osapooleks on eraisik. Kahe eraisiku vahel sõlmitud tehingutele ei kohaldu tarbijakaitsereeglid ning puudub võimalus saada tarbijakaitseasutustelt abi vaidluse kohtuväliseks lahendamiseks.

Paypali kliendi kaitse

Järjest enam e-kauplusi pakub Paypal maksesüsteemi. Paypali kui rahvusvaheliselt tunnustatud makseplatvormi puhul puudub vajadus jagada oma krediitkaardiandmeid suvaliste müüjatega. Selle kasutamine on ostjaile tasuta ning kasutamiseks tuleb teha kasutajakonto, mis käib kiirelt. Paypal pakub võimalust probleemide korral makstud raha tagasi saada. Näiteks kui tellitud kaup ei saabu või ei vasta lubatud tingimustele. Sellisel juhul tuleb tarbijal esmalt Paypali keskkonnas esitada kauplejale vaidlus, milleks on tarbijal aega 180 päeva alates ostu sooritamisest (mitte kauba kätte saamisest!). Kui tarbija ja kaupleja omavahel kokkuleppele ei jõua, siis tuleb 20 päeva jooksul alates vaidluse esitamisest see ümber vormistada nõudeks Paypalile. Seega tasub hoolega tähele panna kehtestatud tähtaegu, et Paypali poolt pakutavat lisakatset mitte maha magada.

Lisaks on tarbijal hea teada, et kui vaidlus tekib Paypali endaga, on tal samuti õigus esitada pretensioon. Paypali vastu suunatud kaebusi lahendab ettevõtte Luksemburgis asuv esindus, seega saab Paypaliga tekkivates vaidlustes aidata EL tarbija nõustamiskeskus, kes tegeleb tarbijate piiriüleste kaebuste lahendamisega.

Krediitkaardile raha tagasi nõudmine

Sarnaselt Paypalile saab krediitkaardiga tehtud ostude eest raha tagasi nõuda ehk algatada chargeback protsessi. Tagasinõude protsessi tingimused ja tähtajad on kehtestanud rahvusvahelised kaardiorganisatsioonid ning määratletud vastavalt vaidlustuse iseloomule. Näiteks kui kaupa ei saabu, ei vasta tellitule või muud olukorrad, kus tarbija  on üritanud kaupmehega probleemile lahendust saada, kuid kaupleja keeldub vastutusest või ei reageeri tarbija kaebusele.

Selleks et tagasinõude ehk chargeback menetlust kasutada, tuleb tarbijal pretensiooniga pöörduda esmalt kaupleja poole, et leida lahendus. Kui see ei õnnestu, on tarbijal õigus pöörduda talle krediitkaardi väljastanud panga poole, et tehing vaidlustada ning raha tagasi nõuda (chargeback). Pöördumises panga poole tuleb muuhulgas edastada ka kirjavahetus kauplejaga, mis tõendaks juba tehtud iseseisvaid pingutusi lahenduste leidmisel. Kui kauplejaga ühendust saada ei õnnestu, tuleb ka see tagasinõude dokumentides ära märkida.

Teatud juhtudel on pangal võimalik ka tehing peatada, ent seda ei saa kasutada kliendi enda algatatud tehingu puhul. Pank saab algatada ebaõigesti võetud raha tagasisaamiseks tagasinõude protsessi. Kui arvelt on maha arvestatud mingi summa ja on selget tegemist pettusega ehk klient ega tema pereliige või tuttav ei ole makset sooritanud ning varasem igasugune kokkupuude kauplejaga puudub, tuleb sellest kohe teavitada panka. Nii saab hiljemalt järgmisel tööpäeval pärast kliendi pöördumist tehingu peatada ning tagastada kontolt maha võetud või broneeritud summa.

Tarbija peab nõuet tõendama

Kui tarbija on sattunud kauba või teenuse osas hätta, ei tea oma õigusi või võimalusi, on tal võimalus pöörduda abi nõu saamiseks Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti (TTJA) poole, vaidlusi saab lahendada ameti juures tegutsevas tarbijavaidluste komisjonis. Kui aga tehingu teine pool asub mõnes teises EL riigis, siis saab nõu ja abi EL tarbija nõustamiskeskusest.

Tarbijal on oluline teada, et vaidluste puhul on esmatähtis piisav tõendatus ehk tarbijal peab olema võimalik tõendada tehingu toimumist. See on vajalik nii suhtlemises mistahes makseplatvormi, panga või muu vaidluste lahendamise üksusega. Selleks tuleb tarbijal alles hoida makset tõendavad dokumendid, nt pangaväljavõte, tellimuskinnitus ning kogu kirjavahetus kauplejaga.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255