“Küsisime aasta lõpus ligi 3000 Prisma püsikliendilt, millised on nende ostuharjumused ning kuidas nad hindavad enda toimetulekut praeguses majandusolukorras. Saime kinnitust nii mõnelegi suunale, mille märgid on näha ka meie müügistatistikas – näiteks leiab keskmisest ostukorvist senisest rohkem soodushindadega ja omabränditooteid,” sõnas Prisma Peremarketi sortimendi- ja hankedirektor Kaimo Niitaru.
49 protsenti vastajatest on sunnitud valima, mida nad ostavad ja otsima soodustusi ning lausa 15 protsenti peavad vahel ostudest loobuma. Vaid 36 protsenti saab endale enamasti kõik vajaliku lubada. Mitte-eestlased peavad tegema rohkem valikuid ja vajadusel ostudest loobuma. Vanuse lõikes peavad enim ostudest loobuma pensionärid. Elamispiirkondade järgi on ostujõud hetkel kõige kehvem Ida-Virumaal.
Uuringu tulemustest selgus, et 56 protsenti vastanutest ostab võimalusel allahindlusega või ka näiteks sama päeva kehtivusajaga tooteid ja 46 protsenti valib sama tootekategooria odavaima toote, näiteks omabränditooteid. Enim ostavad allahindlusega tooteid, näiteks sama päeva kehtivusega tooteid noored alla 40 aasta vanused ja keskmise sissetulekuga inimesed.
Niitaru sõnul tuleb vastustest välja, et rohkem peavad enda ostukäitumist muutma need, kes varasematel aegadel said endale keskmisest rohkem lubada. „Inimesed on ostlemisel tähelepanelikumad ja hoolikamad. Ka 42 protsenti kõrgema sissetulekuga inimestest arvas, et muudab lähitulevikus oma ostukäitumist,” sõnas Niitaru.
Hinnatõusu jätkumisel on inimesed enim nõus loobuma väljas söömisest, hobidest ja hobitoodetest, alkoholist ja tubakast, kodutarvetest ning elektroonikast. 75 protsenti vastajatest on valmis loobuma vastutustundlikust tarbimisest soodsama kauba kasuks ning kallima hinna tõttu loobuks 64 protsenti vastajatest ka eestimaisest kaubast. Kodumaisest kaubast on kõige vähem nõus odavama kasuks loobuma kõrge sissetulekuga vastajad.
Uuringus osales 2766 Prismast sisseoste tegevat inimest. Uuringu andmed koguti perioodil mullu detsembris.