Eesti kubandus-tööstuskoda on seisukohal, et riigilõivu määrade tõstmist ei ole piisavalt põhjendatud ning eelnõud ei tuleks menetleda kiirkorras.
Tasumäärade tõstmise põhjendused pole piisavad
Kaubanduskoja hinnangul ei ole eelnõu seletuskirjas piisavalt põhjendatud, miks riigilõivumäärad tõusevad.
Näiteks tõuseb eelnõu kohaselt keskkonnalubade riigilõivumäär neli korda ning seletuskirjas on selgitatud, et keskkonnalubade kallinemine on tingitud menetluskulude kasvust. Koda on seisukohal, et aeg-ajalt on igati põhjendatud riigilõivu määrasid teatud ulatuses tõsta, kuid igal juhul ei tohi tõstmine olla suuremas ulatuses kui viimaste aastate inflatsioon või palgakasv. Koja hinnangul tuleb eelnõu seletuskirjas iga riigilõivu määra tõstmist veenvalt põhjendada.
Eelnõu kiirkorras menetlemine ei ole asjakohane
Rahandusministeerium jättis eelnõu suhtes arvamuse avaldamiseks vaid üksikud päevad, mis ei ole kooskõlas kaasamise hea tavaga ning tavapärane õigusloome praktika.
Koda leidis oma arvamuses, et eelnõu vajab mõjuanalüüsi ja selgituste täiendamist ning eelnõu muutmist. Lisaks tuleks peale eelnimetatud etappe saata eelnõu uuesti kooskõlastusringile ja anda huvigruppidele piisavalt aega tagasiside andmiseks. Koja hinnangul ei ole ka realistlik, et riigilõivu uued määrad jõustuvad 1. juulil 2024.Need võiksid jõustuda kõige varem 2025. aasta alguses.
Seadus on kavandatud jõustuma 2024. aasta 1. juulil.
Plaanitavate muudatustega saad lähemalt tutvuda SIIN.