„Üks oluline muudatus on see, et rehvide äraandmine muutub inimestele lihtsamaks ja selgemaks. Lisaks saavad omavalitsused õiguse lubada tihedama asustusega piirkondades inimestele harvemat segaolmejäätmete äravedu, kui biojäätmeid kogutakse eraldi konteineriga. Nii ei tingi jäätmete riknemine tihedamat vedamist," tõstis seaduse muudatustest olulisemaid esile kliimaminister Kristen Michal.
Täpsemalt näeb eelnõu ette, et mootorsõidukite rehvid tõstetakse mootorsõiduki tootjavastutuse alt rehvide tootjavastutuse alla. See tähendab ühtse tootjavastutussüsteemi loomist, mis muudab vanarehvidega seotud kulud mastaabiefekti kaudu märgatavalt väiksemaks. Edaspidi saavad ettevõtted ja tarbijad viia vanarehve kogumispunktidesse tasuta piiramata koguses.
Lisaks muule täpsustatakse eelnõuga mootorsõiduki ja mootorsõiduki osade tootja terminit, sest on tekkinud küsimused kohaldamisala kohta. Rehvi tootja, mootorsõiduki tootja, põllumajandusplasti tootja ja mootorsõiduki osa tootja mõiste hõlmab edaspidi ka sidevahendi abil kauba kättesaadavaks tegemist. Kaugmüügi ja elektroonilise müügi kanaleid kasutavate tootjate ja turustajate kohustused muutuvad kõigile selgemaks.
Eelnõuga täpsustatakse jäätmete ladustamiseks ja ohtlike jäätmete käitlemiseks keskkonnakaitseloa taotlemisel nõutud tagatise ja kindlustusega seotud sätteid. Samuti laiendatakse jäätmete ladustamise tagatise omamise kohustusest vabastatud isikute ringi.
Lisaks ajakohastatakse ohtlike jäätmete käitlemisel nõutava kindlustussumma arvutusvalemit ja kaotatakse kindlustussumma ülempiir, mis on praegu 320 000 eurot. Nii jäätmete ladustamise tagatise kui ka ohtlike jäätmete käitlejate kindlustuse korral tekib kohustus regulaarselt hinnata tagatis- või kindlustussumma piisavust ja vajadusel seda suurendada. Muudatuse eesmärk on tagada kohustuse täitmiseks piisava tagatis- või kindlustussumma olemasolu.
Ettevõtjate soove arvestades luuakse jäätmete ladustamisel võimalus kasutada ühe rahalise tagatise liigina deposiiti ehk selleks määratud kontole makstud tagatissummat krediidi- või finantseerimisasutuse või kindlustusandja garantii asemel.
Probleemtoodete kokkuostu- ja vastuvõtunõuded tuuakse kõigile mõistetavalt ja selgelt välja, et vähendada vaidlusi ning tagada nõuetekohane probleemtoodete jäätmekäitlus.
Kui jäätmekäitleja, maaletooja või tootjate ühendus ei täida oma kohustusi seoses probleemtoodete jäätmete tagasivõtmise, kogumise, taaskasutamise ja kõrvaldamisega, siis väärteo aegumistähtaega pikendatakse nüüd nelja aastani, varasema kahe aasta asemel. Praegu kipuvad väärteod aeguma enne menetluse lõppu.
Seadus on planeeritud jõustuma üldises korras.