22.05.2024 Kolmapäev

Sõiduki peatamine kõnniteel veose laadimiseks peaks olema lubatud ka edaspidi

Riigikogu menetluses on liiklusseaduse ning politsei- ja piirivalve seaduse muutmise seaduse eelnõu, mille ühe muudatuse kohaselt kaob alates 2025. aasta algusest võimalus peatada sõiduk kõnniteel veose laadimiseks.

Muudatuse jõustumisel peab sõidukijuht leidma sobiva parkimiskoha veose laadimiseks või peatama sõiduki selleks liikluskorraldusvahendiga lubatud kohas.
Muudatuse jõustumisel peab sõidukijuht leidma sobiva parkimiskoha veose laadimiseks või peatama sõiduki selleks liikluskorraldusvahendiga lubatud kohas. Foto: pixabay

Eesti Kaubandus-Tööstuskoja hinnangul peab kõnniteel liikumine olema ohutu, kuid samas tuleb ka ettevõtetele tagada mõislikud võimalused kauba laadimiseks.

Kehtiv liiklusseadus lubab juhil kõnniteel peatada sõidukit veose laadimiseks, kuid mitte lähemal kui 15 meetrit ühissõidukite peatuskohast ning jättes jalakäijale vabaks vähemalt 1,5 meetri laiuse käiguriba. Riigikogu menetluses oleva eelnõuga soovitakse see säte liiklusseadusest kehtetuks tunnistada ehk keelata juhil sõiduki peatamine kõnniteel veose laadimiseks.

Plaanitava muudatuse eesmärk on muuta kõnniteedel liiklemine turvalisemaks. Koda toetab igati seda eesmärki. Samas valmistab meile muret, et eelnõu koostajad ei ole pidanud vajalikuks analüüsida, millist mõju avaldab see muudatus nendele ettevõtetele ja ka inimestele, kes elavad või tegutsevad linnalistes piirkondades, kus puuduvad hoone lähedal parkimiskohad või muud sobivad kohad veose laadimiseks. Lisaks avaldab plaanitav muudatus mõju transpordiettevõtetele, näiteks kullerfirmadele ja kolimisteenuse pakkujatele.

Muudatuse jõustumisel peab sõidukijuht leidma sobiva parkimiskoha veose laadimiseks või peatama sõiduki selleks liikluskorraldusvahendiga lubatud kohas, näiteks ohutussaarel või eraldusribal. Samas kui kohalikud omavalitsused ei loo taristuga asjakohaseid ohutuid kohti, näiteks sõiduteele spetsiaalseid peatumisalasid veose laadimiseks või ei tähista kõnniteel või jalgratta- ja jalgteel selleks ohutuid kohti asjakohaste liiklusmärkide ja lisatahvlitega või teekattemärgistusega, siis on sellises piirkonnas elavate inimeste ja seal tegutsevate ettevõtjate ja neile transporditeenust osutavate ettevõtjate olukord keeruline.

Koda tegi riigikogu majanduskomisjonile ettepaneku jätta vähemalt esialgu liiklusseadusesse alles võimalus teatud juhtudel lubada sõidukit peatada kõnniteel veose laadimiseks. Kuna muudatused puudutavad paljusid ettevõtteid ja ka inimesi, siis ei ole mõistlik sellist muudatust kiirkorras ellu viia. Mõistlik on anda nii ettevõtetele kui ka kohalikele omavalitsustele rohkem aega, et leida lahendusi ning viia need lahendused ka selliselt ellu, et sõidukeid on võimalik kõnnitee asemel peatada veose laadimiseks ka muudes kohtades. Selliseid muudatusi ei ole võimalik ellu viia paari kuu või ka poole aasta jooksul.

Plaanitav muudatus jõustub eelnõu kohaselt 2025. aasta 1. jaanuaril. Eelnõuga saad lähemalt tutvuda siin.

430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255