Kehtiva tööturuteenuste ja -toetuste seaduse alusel ei võeta isikut töötuna arvele, kui ta on juriidilise isiku juhtimis- või kontrollorgani liige ja saab selle eest tasu. Erisus on mittetulundusühingu ja sihtasutuse juhtimis- või kontrollorgani liikmete osas, kes võivad olla töötuna arvel ka siis, kui saavad tasu kuni poole töötasu alammäära ulatuses.
Eelnõu järgi ei võeta enam töötuna arvele äriühingu juhti. Eelnõu koostajad leiavad, et äriühingu juhtimise eest tasu saamine või mittesaamine on isiku vaba tahe, kuid isik ei ole tegelikult ilma tööta. Seega ei ole põhjendatud nende isikute töötuna arvele võtmine.
Äriühingu muude juhtimis- ja kontrollorgani liikmete nagu nõukogu liikme, asutaja, likvideerija jne osas jääb töötuna arvelevõtmisel kehtima senine kord. Tasu saamisel neid töötuna arvele ei võeta. Muude juriidiliste isikute nagu mittetulundusühingu ning sihtasutuse juhtimis- ja kontrollorgani liikmete töötuna arvele võtmisel lähtutakse sellest, kas inimene saab oma tegevuse eest tasu või mitte. Võrreldes kehtiva õigusega, ei loeta eelnõuga enam ilma tööta olevaks mittetulundusühingu ja sihtasutuse juhtimis- ja kontrollorgani liiget, kes saab tasu kuni poole töötasu alammära ulatuses.
Teine töötuna arvelevõtmise tingimuste muudatus puudutab puudega isiku hooldajat, kellele valla- või linnavalitsus maksab selle eest toetust. Kehtiva tööturuteenuste ja -toetuste seaduse alusel sellist isikut töötuna arvele ei võeta. Eelnõu järgi võetakse hooldaja töötuna arvele, kui ta on ilma tööta, otsib aktiivselt tööd ning on valmis vastu võtma sobiva töö ja kohe tööle asuma.
Eelnõuga laiendatakse hüvitiste ja tööturutoetuste kättesaamise võimalusi töötukassa veebilehe kaudu. Samuti nähakse ette võimalus töötu soovil maksta toetusi ja hüvitisi ka teise isiku pangakontole.
Eelnõu on kavandatud jõustuma 2014. aasta 1. jaanuaril. Hüvitiste ja tööturutoetuste taotlemine töökassa veebilehe kaudu on kavandatud jõustuma 2014. aasta 1. märtsil.